Helt vanligt scenario. Jag brukar påpeka för entreprenören att jag gärna betalar deras timpris för jobbet, men vägrar betala överpriser på materialet. Sök på nätet och visa vad du kan köpa exakt samma material för, sedan får dom isåfall motivera varför du skall betala 30% (ofta mer) i överpris.
Vänta bara tills du ser vilka överpriser dom brukar ta för rörmaterial och elprylar.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Nu har jag städat i tråden. Diskutera inte hantverkares val av bilar i den här tråden, tack!
/Mod.
 
Det är du som köper materialet, och alltså du som bestämmer var materialet skall köpas. Det finns ingen anledning i världen att du ska betala sådana överpriser. Begär offert på materialet från det andra byggvaruhuset och uppdra åt dina hantverkare att handla där istället. Om de nekar till det så be dem förklara varför de tycker att du ska betala 30% högre pris än nödvändigt.

Det finns heller ingen som helst anledning att hantverkarna ska få en kickback på din bekostnad, eftersom du inte har någon som helst fördel av det upplägget.
 
Bob_the_builder
Jag vet inte hur många gånger jag har hört det här resonemanget i forumet. Oftast dyker det upp i trådar om VVS- eller elmaterial.

Branschen har byggt sin ersättningsmodell på att få sälja både arbete och material. Utan försäljning av material skulle timdebiteringen behöva öka med siochså många procent. Det är inte alls ovanligt att läsa kommentarer från hantverkare som menar att hen tackar nej till jobb då kunden står för material. Ofta nämns också "garantierna" i sammanhanget, dvs att kunden får ett mervärde genom att köpa arbete och material av samma företag.

Varför kan man inte ha en öppen diskussion med kunden? Presentera alternativen: "om du köper material så är timdebiteringen X kronor och du får ta garantiärenden med bygghandeln. Om vi köper materialet är timdebiteringen Y kronor och då står vi för garantin på det vi levererar. De priser vi säljer materialet för är följande: ... Bestäm själv hur du vill göra."

Det aktuella fallet gränsar till bedrägeri. Firman har fixat en offert av sin vanliga leverantör, med dåligt förhandlade priser, som de sen får dold återbäring på. Dessutom är det TS som står med all risk vid garantiärenden.
 
  • Gilla
Mike99
  • Laddar…
Gränsar till bedrägeri vet jag inte... Var det verkligen vilseledande? Att priset är högt behöver inte vara något fel.

Det är en öppen marknad. Kunden ska informera sig och ta ställning till offerten. Man kan tacka ja, tacka nej, eller pröva att förhandla om villkoren. Alla som är myndiga har rätt att ingå avtal, dåliga som bra.
 
  • Gilla
Mike99 och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Nej, du har rätt i att det knappast är ett brott, det jag pratar om är ett moraliskt bedrägeri.

Visst kan man göra en egen marknadsundersökning och många kunder (vi är överrepresenterade på det här forumet) har den förmågan. Problemet är ju att snittkonsumenten (som jag uppfattar att TS representerar) INTE har det. De vet inte vilka frågor de ska ställa på byggmarknaden. Detta faktum uppfattar jag att TS hantverkare utnyttjar genom att säga till sin byggmarknad att de ska skicka en lagom saltad offert till TS som de sen får någon slags återbäring på. Om hantverkaren agerade mäklare och letade upp de bästa priserna åt TS så hade det varit en annan sak, men nu får de betalt för ingenting och dessutom dolt för kunden som egentligen betalar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bob, jag förstår ditt resonemang och håller i viss mån med dig men det finns ett problem också:
Om hantverkaren ska agera mäklare och sitta och leta upp dom bästa priserna för kundens räkning så lär han väl få betalt för den tiden också, eller hur?
Dessutom ska han värdera pris relaterat kvalitet vilket inte alltid är helt lätt eftersom det är kundens uppfattning av kvalitet som räknas här, inte hantverkarens egen. Och som jag har nämnt tidigare, kvalitet kan ju även handla om hur produkten är att montera, något som kunden oftast inte bryr sig om.

Antingen ska han få betalt för sitt jobb som "prisjägare" i form av en eller flera timmar debiterade för just detta, när det gäller ett jobb som går på löpande räkning.
Eller, när det är ett jobb som går på fast pris, så ska han reservera en viss kostnad i sin kalkyl just för att sitta och jaga priser.
Eller?
 
Bob_the_builder
Men nu fortsätter du mitt hypotetiska resonemang om vad som hade varit motiverat OM han hade letat priser. Jag skriver ju att DET hade varit en annan sak. Hur motiverar du hantverkarens intäkter i det här fallet?
Prissättningen är vilseledande eftersom kunden hade fått ett bättre pris om han inte låtit hantverkaren agera mellanhand - en mellanhand som dessutom inte behöver ta något som helst ansvar vid materialfel.
 
Bob_the_builder skrev:
... Hur motiverar du hantverkarens intäkter i det här fallet? ...
Eftersom jag inte har försvarat det så tycker jag inte heller att jag behöver motivera det.
Det finns dock en situation när man kan motivera att hantverkaren har en viss peng med på affären och det är om hantverkaren kan ordna fram priser som är bättre än dom priser som kunden kan få men det hör ju inte till vanligheterna idag.

Bob_the_builder skrev:
... en mellanhand som dessutom inte behöver ta något som helst ansvar vid materialfel.
Nja, det behöver förvisso inte hantverkaren men trots detta så är risken stor att diskussionen om fel på vara eller på arbete uppstår. Det är ingen rolig diskussion.
 
Om det är så att en hantverkare propsar på att en viss butik skall användas, och säger att kunden får ta del av hantverkarens rabatt, och hantverkaren sedan får en kickback på det kunden köper direkt av butiken, ja då är det nog inte utan att det går att argumentera för att det är tal om bedrägeri, om man kan visa att kunden faktiskt betalat mer än vad han annars skulle ha behövt göra.

Om jag t.ex. går in i samma butik som TS, och begär offert på samma material, och säger att jag bygger allt själv och kommer att köpa allt material i butiken, och då får ett lägre pris än vad TS fått, ja, då ligger bedrägeri nära till hands i TS fall. Då är det ju inte så att TS får ta del av hantverkarens rabatt, utan istället får han betala extra för att hantverkaren ska få betalt för att TS handlar där. Det är verkligen helt åt skogen. Om det är så.
 
Bob_the_builder
Robban_C skrev:
Eftersom jag inte har försvarat det så tycker jag inte heller att jag behöver motivera det.
OK, jag tolkade din formulering "håller i viss mån med dig" som att du hade annan uppfattning. Om man har ett upplägg där hantverkaren tar in flera offerter på material så ska han naturligtvis ha betalt för det.

Vad gäller material-/monteringsfel så uppstår ju den diskussionen oavsett upplägg. Frågan är bara om motparten är konsumenten eller leverantören.
 
Som privatperson brukar det inte löna sig att handla byggmaterial hos de stora kedjorna. De bryr sig endast om större återkommande kunder (byggfirmor) och brukar ge ganska svinaktiga priser åt privatpersoner. Bättre priser får ts antagligen om han handlar från nån mindre lokal brädgård som inte hör till de stora drakarna. Även om de kanske har lite högre inköpspriser brukar de pressa marginalerna mera för att få behålla även mindre kunder.
 
Bob_the_builder
thomasx skrev:
Om jag t.ex. går in i samma butik som TS, och begär offert på samma material, och säger att jag bygger allt själv och kommer att köpa allt material i butiken, och då får ett lägre pris än vad TS fått, ja, då ligger bedrägeri nära till hands i TS fall. Då är det ju inte så att TS får ta del av hantverkarens rabatt, utan istället får han betala extra för att hantverkaren ska få betalt för att TS handlar där. Det är verkligen helt åt skogen. Om det är så.
Jag har svårt att tolka beskrivningen på något annat sätt, men det kan ju vara så att viktig information saknas.
 
Finndjävel skrev:
Som privatperson brukar det inte löna sig att handla byggmaterial hos de stora kedjorna. De bryr sig endast om större återkommande kunder (byggfirmor) och brukar ge ganska svinaktiga priser åt privatpersoner. Bättre priser får ts antagligen om han handlar från nån mindre lokal brädgård som inte hör till de stora drakarna. Även om de kanske har lite högre inköpspriser brukar de pressa marginalerna mera för att få behålla även mindre kunder.
Det kan jag verkligen inte hålla med om. Jag har fått bättre pris hos Beijer när jag begärt offert där, än vad Byggmax tar. Å då är service och kvalitet milsvida bättre hos Beijer.
 
thomasx skrev:
Det kan jag verkligen inte hålla med om. Jag har fått bättre pris hos Beijer när jag begärt offert där, än vad Byggmax tar. Å då är service och kvalitet milsvida bättre hos Beijer.
Nu är ju Byggmax förvisso totalt ute och cyklar när det gäller de flesta priser så det är rimligt att man får billigare från de flesta andra ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.