Snart är vintern här :surprised:

Eftersom det blir vår första vinter i huset har vi lite funderingar.

Det är ju många som skottar snö mot sina hus hela vägen runt grunden för att minska drag och få lite bättre isolering. Finns det några nackdelar att göra så? Vi har torpargrund på (eller under ;D) vårt gamla hus (byggt 1902).

Vi snackar norrbotten här med minus 20 som vanligt förekommande temperatur utomhus.

// Lidman

 
Rätta mig om jag har fel, men en gammal praktika lär säga att man till och med ska skotta på snö på torpargrunden!
Det var tydligen så man minskade golvdraget på vintern, men på sommarn däremot ska det vara bra drag, annars kan det bli otäckt!
 
Jo, vi skottade upp mot vår torpargrund (när det fanns snö :D) och det blev faktiskt skillnad
 
jovisst, men se till att få bort den innan det börjar tina och ev rinna in i väggen
praktiserades allmänt hemma och det var inget fel på gammkåken när den revs
 
OK ::)

Det låter kanonbra det där. Tackar för svaren. Nu får vi bara hoppas på mycket snö, det måste ju räcka till skoterkörningen också ;D

// Lidman
 
Du har väl en och annan gång vid huset, bättre att kasta upp det mot husväggen än ut i rabatten eller gräsmattan ;D ;D
 
Här har dom flesta skottat mot huset.. Ända upp till fönstren.. :p

Min kusin sa att han hade lite golv kallt i v-rumet i kåken från 1800... Vid -20 va de +7 på golvet inne vid väggarna.. :surprised:
Han jagade rätt på all snö på gården med traktorn så han fick snö nästan upp till fönstren runt hela kåken 1 1/2 timme senare va de +13.. ;D

En stor fördel är om snön kommer innan kylan o man hinner skotta mot innan grunden blivit ordentligt ut kyld.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.