Hej.
Om jag lagt in frågan på fel avdelningen så får ni gärna flytta den.
Jag har en ladugårdsdörr som hänger lite snett. Den hänger på gamla gångjärn dvs dom är inslagna i timret. Min fråga är hur justerar jag en sådan dörr?

DSC_0320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du en bild på insidan? Finns det en snedsträva?
Finns det tar man bort den, höjer upp det vänstra hörnet lite mer än vad som behövs. Lättast med bräder mellan mark och dörren.
Sen skruvar du fast en snedsträva. Jag hade satt den från den nedre hörn du höjer till det övre hörnet vid gångjärnet.
 
Du kan nog även kolla hur mycket (hylsan) i gångjärnsdelen på dörren glappar , om du får den ganska tight runt sprinten så hänger inte gångjärnet ner sig av tyngden.
Det kan bli lättare att justera dörren för dig då. :)
 
Så här ser insidan ut DSC_0322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
när man tittar noggrannare så ser man nästan med blotta ögat att geometrin inte är fulländad. Dörrkarmen till vänster lutar betydligt mer än högra. Jag kontrollmätte med vinkelhake och dörren är relativt rätvinklig så därför tror jag man måste göra något åt gångjärnen.
Micro, hylsan är tyvärr rätt tajt.
Är lösningen att ta ur tapparna och rikta om dom?
 
Kanske räcker att justera in "karmen" och fodren på låssidan och över dörren så att dom följer dörren.

Gissar att hur mycket du än riktar gångjärnen så kommer den ändå inte passa i dörrhålet?
 
Kanske helt enkelt får bygga ett nytt dörrblad
 
Fast att bygga en ny dörr kommer ju inte att hjälpa, eftersom det är karmen som är sned. Jag bor själv i ett gammalt vint och snett hus där en av innerdörrarna egentligen är den som har 90 grader i vinklarna, medan karmen följt med husets rörelser under 300 år, där har tidigare ägare löst det så att de hyvlat av dörren nedtill så den går att stänga. Jag tycker det är charmigt att man ser att delarna hängt med ett bra tag. :)
 
Dörren är det lättaste att rikta om. Gångjärnen brukar inte vara det lättaste att finjustera och dörröppningen är inga fint att börja karva i.

I det här faller behöver dörren bara passa när den är stängd. Det är inget närliggande golv eller tak när man öppnar dörren så hur den ser ut öppen kvittar.

Jag skulle skruva loss snedsträvan, lyfta upp hörnet de 4cm som behövs + 1-2cm beroende på hur ranglig dörren är utan snedsträva. Sen skruvat fast snedsträvan igen.

Sist är det bara att kapa de bräder som ev. är för långa nere vid golvet.
 
Jag gjorde följande insomning
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

då ser man att överstycket är vridet pyttelite medsols, men bägge karmlångsidorna är vridna lite motsols.
På den utzoomade bilden ser det ut som om mellanbjälklaget har förskjutits åt vänster.

Så det finns tre alternativ, så som jag ser det:
1) räta upp hela ladan - Omöjligt & för komplicerat.
2) räta upp dörrkarmen - kan gå men
3) göra dörren skev så att den passar dörrhålet samt flytta nedre gångjärnet på dörren åt höger (när dörren är stängd)
 
säkert en bra bild men jag ser den inte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.