Hej,
Blev ingen robot förra sommaren men i år skall Åkgräsklipparen ersättas :)

Jag har ganska exakt 1500kvm gräs att klippa. Ganska ojämnt och en del buskar och träd så man kan nog säga att det är en ganska komplex gräsmatta.

Såg att Gforce 2000 säljs nu för 9000:- men hittar ingen bra recension bara på Meec och Clipper som enl.Gforce har annat moderkort och något mindre batteri.

Någon som har en Gforce och kan lämna lite för- och nackdelar med maskinen.

Står mellan den och HQ 420 men som sagt det skiljer ju 11000:- (m. installationspaket L) och då är frågan om HQ är så mycket bättre.

Tack på förhand!
 
Har ingen själv men min granne har och den tillbringar den mesta tiden stillastående på alla möjliga platser i trädgården och även i min. Den verkar ha en hel del bekymmer både med att följa slingan och att docka i laddaren. Det lutar lite svagt ut mot min tomt och där vill den gärna åka utanför ner på gräsmattan eller min garageuppfart långt ifrån min HQ slinga. En gång lyckades den till och med köra runt på min tomt som om den hörde hemma där. Men det fenomenet försvann när jag genererade en ny slingsignal på min HQ 310. Jag rekommenderar den inte som du kanske redan har räknat ut.
 
Tack :)
Nä, det låter ju inget vidare. Nu har jag i och för sig inga problem med grannar så ev. slinga som skulle "störa" osv. finns inte men trist om den mest blir stående på mattan.
 
Med en enkel gräsmatta och mycket tålamod kan man säkert få det till att funka någorlunda. Men själva grejer med en robot, iallafall i mitt tyckte är att den ska klara sig själv utan allt för mycket mänskligt ingripande. Visst att man får göra rent den, byta knivar och att den kanske kör fast nån gång men när det är flera gånger i veckan försvinner hela vitsen. Gforce:n lämnar dessutom rejäla hjulspår ut med slingan. Syns fortfarande klart och tydligt efter vintern. Kanske inget jätte problem förvisso.
 
Det blev en HQ 420. Känns som det mest säkra valet för min del. :)
 
Helt klart ett bra val. Sällan man hör någon som är missnöjd med sin HQ robot. En robotklippare ska sköta sig själv så långt som det är möjligt. Ska man behöva passa på den var och varannan dag så kan det lika väl kvitta. Då är det enklare att klippa manuellt en gång i veckan istället. Med andra ord ska man snåla och testa med en billigare variant så är det i mitt tyckte bättre att köpa en vanlig manuell gräsklippare istället.
 
Så här ett par månader efter installation kan jag bara informera att jag är jäkligt nöjd över valet. Den bara går och går :)
Jag la ner rätt mycket förberedelse för begränsningskabeln och det var det värt. Har inte behövt ändra på något.

Åker förbi två hus varje dag med varsin Gforce och om dom inte står i laddaren så står dom stilla någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.