Vi skippade regelmässigt alla hus med inredd källare när vi var ute och letade.

jag ser det som att den inredda källaren ofta räknas in i boytan, och man förväntas betala (nästan) lika mycket för den ytan som för den "riktiga" boytan.

Det är ju en sak om man har "halvinredda" delar i en bra källare, dvs utrymmen som duger som ex. gärstrum, eller hobbyrum, men att vistas ständigt i källare tycker jag att man skall undvika.

Sedan finns det ju givetvis hus med perfekt inredd källare som helt saknar problem, men att hitta just det huset är inte lätt.
 
källaren är guld värd... skattefri underbar yta för rum som man inte vistas i allt för mycket (om man inte fixar till ventilationen såklart), biorum, bastu, relax, tvättstuga, arbetsrum, verkstad etc etc....

skulle personligen aldrig lägga ner en spänn extra för en källare som var inredd med trägolv eller reglade väggar... skulle mer se det som ett minus då jag måste ta många vändor till tippen :p

håller själv på att äntligen få upp fläktkonvektorn i källaren som skall få lite ruljans på luften + att vi grävt om lite ute så egentligen så skulle 3 rum i källaren numera räknas som boyta (men är man smart så lämnar man 5cm upp på väggen så är det "biyta" ;D ) men innan det blir nåt sovrum där så måste ventilationsbiten lösas...
 
Och vi har gjort som man inte ska, dvs lagt (snorbilligt) laminatgolv i ett rum i vår källare (visserligen uppreglat på platonmatta och rejäla luftspalter vid väggarna som bara är putsade och målade). Men vi räknar inte med att det ska hålla i 20 år, och skulle vi sälja (jag ska aaaaldrig flytta igen...), skulle vi inte se det som någon "värdehöjare".

Jag är väldigt glad att källaren var oinredd när vi köpte (utom tvättstugan som har träpanel, den ska bort vilket år som helst...), för som sagt, man vill inte betala extra för något som man kanske måste riva bort sen och dessutom sanera efter... Nu vet vi precis hur det är gjort överallt och vilka konsekvenser vi måste ta med i beräkningarna. ::)
 
Om huset är i de områdena som har råkat ut för konstant regn de senaste veckorna borde det just nu vara rätt bra tillfälle att mäta hur fuktigt det blir "som mest" i källaren. Vi fick putssläpp i källaren nu, och det har det tydligen inte varit sedan 1989 då förra ägaren köpte huset och lagade putsen efter något tidigare putssläpp...

Odränerat hus med inredd källare kan man i princip räkna med att få dränera om nån gång, lite beroende på årsmodell. Ibland räcker det att dränera en del, ibland vill man ta rubbet på en gång. Jag tror att de flesta köpare är medvetna om problemen med inrädda källare i äldre hus, så jag tror inte att det nödvändigtvis höjer priset lika mycket som det höjer bruksvärdet på huset.

Vi satsade själva på en "egnahemsvilla" på 80 kvm med hel källare, delvis inredd med furupanel. I just det här fallet tror jag att furupanelen snarast drog ner priset. Hittills har vi inte haft några problem med den inredda delen av huset, då det ligger fuktspärr bakom panelen. Det är i de oinredda rummen som putsen har släppt. Omdränering blir det i alla fall.
 
tapeten är en mögelgrogrund (tapetlim etc)

är ett rent "sätt in egen svordom" att få bort det från väggarna... hade själv våtrumstapet i 2 rum i källaren som vi tagit bort (bara en vägg kvar i tvättstugan, och där ser man verkligen att det möglat
 
bakom våra plasttapeter i källaren såg det ju inte heller kul ut - svart. I åvrt fall var de enkla att få bort, ytlagret på putsen följde med, bara att dra. Så där kommer vi att skrapa/blästra väggarna och sedan lägga på ny puts
 
Ja vad ska man köpa då?? Om källaren är inredd så är det väl bara att riva ut allting då... stort sett kostnads fritt bara arbete som krävs..
Det finns alltid något att slå ner på när det gäller gamla hus (och nya med för den delen).
Köp huset om det känns bra lite jobb får man räkna med...
 
Tja Ventelation? vad är det för nån? Står ju Pannrum på bilderna, sen så finns det ju en skorsten..

Gissar att det är Självdrags ventelation.. Å den fungerar inte med en kall skorsten. Risker med möggelskador på vinden finns.. Kolla extra där.. på yttertaket om man säger som så..
Fixas ganska enkelt med hjälp av fläktar i alla badrum samt se till att köksfläkten alltid snurrar..

Källare
2 rum med körsbärsparkettgolv... inte bra.. men det visste du ju redan..
 
Skulle säga att det här är standardfrågor vid köp av äldre hus som inte är renoverade på 20-30 år. Du lär träffa på dem på de flesta andra objekt. Så här började vi och det huset är från 30-talet och renoverat på 60-talet. Tar tid och kostar att åtgärda men roligt då man själv får sätta prägeln på huset och man vet vad som blir gjort....
 
Har huset haft flera ägare sedan det byggdes?
Om det är så: är det nuvarande ägaren som inrett källaren eller någon tidigare ägare?
Nog kan väl du och er besiktningsman kolla upp hur läget är ;)
Kan kommunen eller grannar svara på markens beskaffenhet och ev dränering?
Takvattnet kan du väl dränera bort om det behövs.

Gillar ni huset och det inte upptäcks alltför stora fel vid besiktningen (som du dessutom kan utöka från standard om du vill) tycker jag att ni ska slå till.
 
Skämtar du??
Är priset ok för dig och läget bra så köp huset.
Villan är ju verkligen gedigen och redig, allting verkar vara ordentligt gjort.
Köp huset för guds skull jag tror du kommer att stormtrivas... :)
 
swehjo skrev:
Är det Stockholms kommun kan du hitta det - på en övergripande nivå - via länken [länk]

Edit: hitta jordtyper alltså...
Tack för tipset - den kartan var riktigt värdefull för mig! Fick ju veta massor om grunden vårt hus står på som man inte hade någon aning om! :)

När man läser den här tråden blir man ju livrädd! Vi har ju precis flyttat in i ett hus med devlis inredd källare. Dock så är grunden dränerad förra året och besiktningsmannen hade ingen anmärkning på källaren.

Men man får nog räkna med att få betala extra för en inredd källare om man köper kåk i Stockholm, vare sig man vill eller inte. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.