engs
Kommer få fiber indraget till våren/sommaren.
När jag läste en annan tråd här om färg på markrör kom jag på att jag har ett rör som sticker upp vid husgrunden som jag funderat på tidigare vad det var till men inte lagt någon energi på. Alldeles ovanför där fjärrvärmen går in i källaren.

unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser det ut som om det skulle kunna vara ett fördraget markrör för fiber? Är slätt invändigt. Skulle vara skönt att slippa gräva alt. den kostnaden det innebär att anlita underentreprenören för jobbet.

Varit ute vid tomtgränsen rakt ut från huset (där fjärrvärmen går) och krafsat under häcken men hittar inte andra änden, om den nu finns där...
 
Vattenrör ser det där ut som, kanske går arr blåsa in fiber där vad vet jag
 
Det där är INGET vattenrör, vattenrör har blå rand.

PEM för it har grön rand, så TS du har fördraget för fiber, grattis, med rätt färg.

Andra änden torde sluta i en brunn någonstans i grannskapet.

Protte
 
J
Får väl hoppas då att det är samma nätägare... Kommunal fiber?
 
Det lär vara PEM-slang för fiber, pluggen i änden är exakt samma som vi hade i änden på vår slang.

Den slangen går antagligen precis runt fjärrvärmerören, den ansluter mot en grövre slang via en Y-koppling, den grövre slangen går sedan antagligen till en fiberbrunn där det kommer en färdigdtagen fiber som går till fiberswitchen.

Fibern blåses i från huset mot fiberbrunnen, i fiberbrunnen svetsas sedan fibern ihop med den fördragna fibern.

Det är ungefär så som det gör här i kommunen iaf.
 
engs
prototypen skrev:
Det där är INGET vattenrör, vattenrör har blå rand.

PEM för it har grön rand, så TS du har fördraget för fiber, grattis, med rätt färg.

Andra änden torde sluta i en brunn någonstans i grannskapet.

Protte
Låter kanon! Har huset ganska långt in på tomten så det skulle vara många meter att gräva. Tackar för alla svar.
Ja, det är kommunalt bolag som ska dra fram fibern.
 
Kommuner som tänker brukar dra med kanalisation till fiber i samband med utbyggnad av VA och fjärrvärme. Dessutom brukar kommunala stadsnät organisatoriskt sitta ihop med energi/fjärrvärmebolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.