Ulric skrev:
För att undvika problem med olika pannor - och de kommer att vara olika om de inte är från samma tegelbruk - lägger du pannor av samma sort i kolumner. Då är det bara läktavståndet som måste matcha.
Du menar att jag ska ner med alla pannor och läkt och sen sätta på ny läkt? Tänkte mest om det gick att byta ut dem som är trasiga mot nya? Och sen byta läkt och råspont där det är som värst. I kolumner menar du att jag ska lägga dem i råder då?

Mvh Alex
 
C
Lagerstrand Alexander skrev:
Du menar att jag ska ner med alla pannor och läkt och sen sätta på ny läkt?
Jag tror @Ulric menar att då är det bara längden på de nya pannorna som behöver passa. Om de är lite bredare eller smalare gör inget. Dvs. du flyttar om de gamla pannorna lite så att de nya bildar hela kolumner.
 
cpalm skrev:
Jag tror @Ulric menar att då är det bara längden på de nya pannorna som behöver passa. Om de är lite bredare eller smalare gör inget. Dvs. du flyttar om de gamla pannorna lite så att de nya bildar hela kolumner.
Just så.
 
cpalm skrev:
Jag tror @Ulric menar att då är det bara längden på de nya pannorna som behöver passa. Om de är lite bredare eller smalare gör inget. Dvs. du flyttar om de gamla pannorna lite så att de nya bildar hela kolumner.

Aha då förstår jag hur ni menar. Ser dock lite konstigt ut med nya pannor på längden. :)
 
C
Lagerstrand Alexander skrev:
Ser dock lite konstigt ut med nya pannor på längden. :)
Om du använder begagnade pannor i ungefär samma skick som de du har tror jag inte du ser någon större skillnad.

Men för all del, om du hittar pannor som passar hyfsat finns det ingen anledning att lägga dem i kolumner. Det behöver ju inte vara millimeterpassning.

Annars, tja, det är ju funktion vs. estetik vs. kostnad. Du efterfrågade ju det kostnadseffektiva sättet - inte det snyggaste sättet, även om jag personligen tycker att det är snyggare med ett gammalt tak med sina spår av underhåll än ett nytt tak på ett gammalt hus.
 
cpalm skrev:
Om du använder begagnade pannor i ungefär samma skick som de du har tror jag inte du ser någon större skillnad.

Men för all del, om du hittar pannor som passar hyfsat finns det ingen anledning att lägga dem i kolumner. Det behöver ju inte vara millimeterpassning.

Annars, tja, det är ju funktion vs. estetik vs. kostnad. Du efterfrågade ju det kostnadseffektiva sättet - inte det snyggaste sättet, även om jag personligen tycker att det är snyggare med ett gammalt tak med sina spår av underhåll än ett nytt tak på ett gammalt hus.
Håller med dig. Fast köpte några provpannor av märket vittinge och dem är lite smalare än dem gamla som ligger på taket nu.

Mvh alex
 
Hejsan. Öppnar upp denna tråd igen. Då min mor vill byta taket och jag har sagt att jag kan byta. Men de måste veta ungefärligt pris på allt för att kunna låna till takrenovering.

Det kommer läggas Rillad takplåt och taket är 88.7kvm.

Det är väl detta som kommer behövas:
Takpapp
Pappspik
Farmarskruv
Varmförzinkad trådspik
Råspont
Ytterpanel
Trekantlist
Hängrännor,stuprör,vattenutkastare,fästen
Takplåt




Sen ska man använda både strö/bär läkt när man ska lägga Rillad takplåt?

Tacksam för lite hjälp med kalkyleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.