Om du har mycket pengar och vill snickra i vardagsrummet, köp ts55 och en tillhörande dammsugare. Om du vill komma billigt undan men fortfarande ha ok resultat, köp en begagnad Hitachi och en eller flera nya bra klingor. Jag tror du kan komma riktigt långt även med det senaste valet.

/ en person med en systainerstapel högre än sig själv
 
Jag skulle säga att det bästa är att jaga fram en begagnad TS55:a. Då får du det bästa av båda världar - OK pris och bra pryl.
 
agehall skrev:
Jag skulle säga att det bästa är att jaga fram en begagnad TS55:a. Då får du det bästa av båda världar - OK pris och bra pryl.
Har tänkt tanken men det kryllar tyvärr inte av dem på blocket. Behöver ha den ganska snart men kanske ska hålla koll på blocket nån vecka först.
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
[länk]
~4400:- ink 2 skenor och skarvstycke samt sken-väska.
Eller dryga 3800:- med en skena.
:)
Den saknar tyvärr klyvkniv. Ska jag köpa en sänksåg blir det en Festool ts-55 eller Dewalt DWS520.

Just nu lutar jag ändå åt en Hitachi C6BU2. Det är inte så mycket jag behöver ha den till så även om jag gärna vill ha en TS-55 säger förnuftet Hitachi.
 
@ ts: du skriver tidigt i tråden att du har inte behov av jätteprecision eller av möjligheten att starta sågsnittet någonstans i en skiva; du har en kap/ger och verkar inte ha några stora framtida behov om jag läst/tolkat dig rätt.

Då bör du också klara dig med en cirkelsåg som Hitachin med en hemgjord styrlinjal — en TS55 med skena känns rejält overkill i mina ögon. Har en själv och vill inte på några villkor vara utan den men till det du beskriver hade jag inte tagit den kostnaden.

Kanhända ser dina behov annorlunda ut i framtiden men då får du väl göra den investeringen då. Ett budgetalternativ som ger dig en sänksåg idag är scheppachs variant, inte lika bra som Festool/Bosch/makita/Dewalt men inte usel enligt Marc Spagnulo aka the Woodwhisperer. (Se review på Youtube.) Det finns dessutom klipp på Youtube med tweaks som väsentligt förbättrar maskinen. Att bara byta till en bra klinga skall göra skillnad.

Lycka till med beslut och inköp! Låt oss gärna få veta vad det blev.
//Ronnie
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det finns möjlighet att köpa till adapter och skena till c6bu2. Var blir då skillnaden mot en sänksåg förutom att man självklart inte kan sänka ner dem? Är det skillnad i snitt och i sådana fall vad är det som gör den skillnaden?
 
Skenan på en sänksåg är integerad i sulan på sågan, frästa spår som den glider på, som är justerbara.
På c6bu2n så är det till tillbehör som månteras dit, och har betydligt mer spel och vingel.

Den är nog snarare att anse som ett hjälpmedel i byggsektorn för skrivsågande och hålupptagningar.

En sänksåg är god nog för möbelbyggande om man är noggran, men framförallt avändbar i inredningssnickeri mm.
 
ENSen skrev:
Det finns möjlighet att köpa till adapter och skena till c6bu2. Var blir då skillnaden mot en sänksåg förutom att man självklart inte kan sänka ner dem? Är det skillnad i snitt och i sådana fall vad är det som gör den skillnaden?
Ytterligare en väldigt stor skillnad är dammhanteringen. Sågar du ett ämne ovanpå en offerskiva (så att klingan inte går igenom helt) och kopplar till dammsugare så är det i princip helt dammfritt med sänksåg. Det går verkligen att såga i vardagsrummet utan städning efteråt, det är ingen överdrift.

Med en cirkelsåg så sprutar dammet åt alla möjliga håll, även med dammsugare tilkopplat.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag har själv en Bosch sänksåg och använder den till allt i hemmet, från kapning av skivor till möbelbygge. Precisionen är grym, den är lätt att använda och det blir helt dammfritt när dammsugaren är kopplad. Ska man jobba inomhus i sitt hem hade jag definitivt värderat en sänksåg högt. Någon gång i framtiden ska du kanske sätta ett kök eller dylikt, då behövs precisionen i sänksåg med skena.
 
Det är en stort argument för mig.
Jag har totalrenoverat hus, renoverat kök i lgh, och mycket av sågandet har skett när det börjar bli klart. En långsida på en panel med handklinga hade sprutat ut sågspån i hela köket... Mycket sopande efter det.
 
ENSen skrev:
Vill gärna ha en såg av hyfsad kvalitet men ska man köpa till skena (och adapter som behövs) till C6BU2 kan man lika gärna köpa en sänksåg med skena. Ett annat krav är att det ska finnas klyvkniv.

Det var mycket enklare innan internet fanns. Då gick man till sin lokala affär, frågade säljaren som rekommenderade något som man köpte och sedan var det bra med det. Nu tar varje inköp enorm tid.

nanowire: När du säger generell cirkelsåg för bygg, vilka moment är det då mer exakt som sänksågen inte klarar?
En sänksåg behöver (i realiteten) skenan för att såga. Tex klättrar du nog inte på ett tak med en sänksåg.

En bra byggcirkel, som Mafell KSP55 (se recension), har bra spånupptagning kopplad till dammsugare och kan användas både med och utan skena. Och även sänkas mitt i materialet när det behövs.

Edit: Kom på ett moment, bygge av takstolar, där en handcirkel är bättre än både kap/ger, bordssåg eller sänksåg., dvs sneda snitt på över 45 grader i långa reglar. Alternativet är fogsvans men det är svårt att få tillräcklig precision och det är klart att även det går med en sänksåg men rätt bökigt att ställa upp.
 
Redigerat:
Jag tror man får vara lite pragmatisk och dela in det i två områden. Ett område för varje sågtyp.

1. Byggsåg, används primärt till bygge och renovering. Enstaka delning av byggskivor och håltagning i golv etc. Klyvande av reglar och snabba kapningar på bockar.

2. Snickeri. Inredning av kök, gardrober, snickeri av möbler.
Fokus på raka snitt, med fina ytor, dammupptagning och precision vid vinklade snitt.

Båda sågarna kan delvis brukas i varandra områden, med ett visst mått av pillande och oftast inte helt utan komplikation.

Personligen har jag mest behövt sänksåg, av precision, snittkvalite och platsmässiga anledningar.
De gånger jag behövt grovsåga har fogsvans alt sticksåg brukats. Om inte klyvsågen eller gersågen använts.
 
Jag tycker att ts55:an funkar bra utan skena tillsammans med parallell anslaget när man ska klyva brädor.
Jag har använt sänksågen med skena för att kapa gavelutsticket när jag har lagt råspont på tak.
Cirkelsågen har bara används för ett rivningsjobb av ett plank sen jag skaffade sänksågen.
Det hade gått att använda sänksågen till det med, men jag visste inte vad som dolde sig under färgen.
Skulle jag bara skaffa ett av dessa verktygen så skulle det bli sänksåg.
Dessa finns ju i många prisklasser.
 
Om man ska köpa begagnad sänksåg, vad ska man kontrollera på den för att bedöma att den är ok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.