Hej!

Jag har lite bekymmer med min trall som jag lade för några år sedan.

Jag frågade runt en del och fick på flertalet ställen tipset att lägga trallen utan något mellanrum och trallen sedan skulle torka och skapa ett litet mellanrum. Men så blev det inte, det finns inget mellanrum nu efter cirka tre år och det samlas vatten på trallen.

Är ända lösningen att lägga om trallen eller kan man impregnera trallen så att den inte suger åt sig så mycket vatten och sedan torkar och det skapas ett litet mellanrum?

Det är inte snyggt som det är idag och jag är tacksam för råd!!!
 
Låt mig gissa, Organowood?
Finns nog ingen annan lösning än att skruva om, jag har själv gjort det på delar av altanen. Jag antar att det mest är ett problem på vinterhalvåret då virket sväller, och då är man som regel inte så mycket på trallen. Eller har du pölar på sommaren också?
 
Var trallen knastertorr när du monterade den?
 
  • Gilla
Mthunberg
  • Laddar…
Ta loss o skruva om. Fungerar inte så bra att skruva utan mellanrum. Många gånger så blir fuktkvoten så hög även senare så det blir problem.
 
Hej!

Jag vet faktiskt inte om det är organwood, den är inköpt på byggmax och det är deras vanliga impregnerade.
Nä trallen var inte torr när jag lade den, när jag drog i skruven så trycktes det upp ganska mycket vätska.

Jag misstänker att det är som du skriver Autodidak1 att det är det som är problemet att fukthalten blir för hög.

Tråkigt att det blev så här, skulle ha skrivit till detta forum innan jag lade trallen då hade det nog blivit bättre från början.

Gör om gör rätt får det bli :confused:

tack för era tankar!!!
 
H
Har köpt trall på byggmax förr men aldrig mer.
Är sådan skillnad på trall från dom och andra leverantörer.
Känn på trallen den väger nästan inget därifrån.
Har alltid fått lagt trall från byggmax med mellanrum.
Nu köper jag trallen på ett annat ställe och jag har samma pris som byggmax även något öre billigare.
Denna trallen är riktigt fin att lägga, bara lägga allt tätt sen får man fin springa.
Den har vart så våt så man blir fuktig om händerna, känner också på vikten att de är tunga.
 
Om det blir så tätt så det bildas pölar mellan brädorna borde man kunna borra små hål där det samlas? 3 mm borde räcka för att det ska läcka ut. Pölar på brädorna p.g.a. av att de kupat sig är väl svårare, vända på dem?
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Plutus skrev:
Om det blir så tätt så det bildas pölar mellan brädorna borde man kunna borra små hål där det samlas? 3 mm borde räcka för att det ska läcka ut. Pölar på brädorna p.g.a. av att de kupat sig är väl svårare, vända på dem?
3 mm hål kommer att sätta igen sig väldigt fort.
 
H
Snabbt ordnat kör med cirkelsåg mellan brädorna..
Rätt fixat lägg om trallen.
Dock när du drar ur skruven får du vända trallen om annars blir den väldigt ful när skallen går ur eller byta trall.
 
Jag är en av dem som skulle sagt samma sak, lägg utan mellanrum.. :surprised: vi har byggt både balkong och tre 40m2+ uteplatser på det sättet och fått små springor som verkar vara tillräckligt (om man inte är så dum som jag var.. och planterade om massa blommor på uteplatsen och täppte till allt.. och skitigt blev det *suck* det var inte kul att försöka få fram springorna igen/städa). Har inte haft vatten liggande, förutom på de ställen där vissa plankor varit kupade/vridna/konstiga. Vi har köpt virket på olika ställen, men alla har varit ganska blöta så att säga (byggmax, b-hus och lokalt byggvaruhus).

Har ni tak? ska ni sätta tak? tänkte mest om förutsättningarna kommer förändras för golvet.. isf kan det ju vara bra och tänka på nu när ni ska lösa "problemet"..

Har ni lutat golvet lite ut från huset? så det iaf inte samlas vatten mot huset (eller rinner åt det hållet)
Kanske har en bild? på golv/pöl?

Ha en trevlig kväller,
MVH SAndra
 
S
Snigla skrev:
Jag är en av dem som skulle sagt samma sak, lägg utan mellanrum.. :surprised: vi har byggt både balkong och tre 40m2+ uteplatser på det sättet och fått små springor som verkar vara tillräckligt (om man inte är så dum som jag var.. och planterade om massa blommor på uteplatsen och täppte till allt.. och skitigt blev det *suck* det var inte kul att försöka få fram springorna igen/städa). Har inte haft vatten liggande, förutom på de ställen där vissa plankor varit kupade/vridna/konstiga. Vi har köpt virket på olika ställen, men alla har varit ganska blöta så att säga (byggmax, b-hus och lokalt byggvaruhus).

Har ni tak? ska ni sätta tak? tänkte mest om förutsättningarna kommer förändras för golvet.. isf kan det ju vara bra och tänka på nu när ni ska lösa "problemet"..

Har ni lutat golvet lite ut från huset? så det iaf inte samlas vatten mot huset (eller rinner åt det hållet)
Kanske har en bild? på golv/pöl?

Ha en trevlig kväller,
MVH SAndra
springor beror helt på virket.
mätt virkets torrhet.
normalt trall som förvarats utomhus är våtast.
 
SBH skrev:
springor beror helt på virket.
mätt virkets torrhet.
normalt trall som förvarats utomhus är våtast.
Jo precis, vår var ganska "färsk".. det sprutade upp småstrålar av vätska när vi skruvade trallen (skilde inte mellan ställena vi köpt virket på).

Enligt egen erfarenhet så verkar det också skilja lite på i vilket läge uteplatsen befinner sig.. hur springorna ter sig och hur stora de blir.. vår förra uteplats låg i direkt söderläge, trots att virket var väldigt blött så hann det både bli springor och byta färg (bli gråaktigt) på några veckor (direkt sol).. tyvärr tror jag också att det gav lite fler småsprickor i virket än det skulle ha blivit om det varit lite mer skyddat (men det är bara min tanke) :)
 
S
Snigla skrev:
Jo precis, vår var ganska "färsk".. det sprutade upp småstrålar av vätska när vi skruvade trallen (skilde inte mellan ställena vi köpt virket på).

Enligt egen erfarenhet så verkar det också skilja lite på i vilket läge uteplatsen befinner sig.. hur springorna ter sig och hur stora de blir.. vår förra uteplats låg i direkt söderläge, trots att virket var väldigt blött så hann det både bli springor och byta färg (bli gråaktigt) på några veckor (direkt sol).. tyvärr tror jag också att det gav lite fler småsprickor i virket än det skulle ha blivit om det varit lite mer skyddat (men det är bara min tanke) :)
jo så klart lägen där trallen aldrig torkar.

annars får man ta komposittrall
 
Hallerudsbo skrev:
Har köpt trall på byggmax förr men aldrig mer.
Är sådan skillnad på trall från dom och andra leverantörer.
Känn på trallen den väger nästan inget därifrån.
Att trallen väger mindre är ingen nackdel så länge den fått ligga ströad, man slipper att transportera och hantera massa vätska. Om man lyckas få torr trall vilket tyvärr inte är vanligt gör man bara några distanser med 3" spik.
Tidigare så ville man ha torr trall men idag finns inte den "ekonomiska" tiden för det.
Även fuktig trall kan behöva läggas med distans beroende av dimension och hur blöt den är för att inte få för små springor som täpps igen.
Blöt trall riskerar även att spricka mera när den torkar då man skruvar den med två skruvar i kanterna.
 
Redigerat:
det låter som att trallen ligger ute? Hur ska den bli så torr så man får springor på det viset? Har bara byggt en altan i hela mitt liv och hade ingen aning om att man kunde lägga utan springa och sen magiskt få fina springor när det torkar men jag förstår samtidigt inte skillnaden om virket ligger i hög på brädgården jämfört med på en altan eller liknande? Är det torrare på det sistnämnda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.