Hej Jo det är så här att min svärfar har mark/tomt det är hans föräldrar hem. Huset han föddes i används inte och det går inte att bo i det heller men han har byggt ett hus bredvid det, som han byggde på 80-talet. Det är delvis fördigställt ett skal kan man säga, man behöver bara bygga klart insidan osv. Han bor inte på marken/tomten men han är där dagligen då han har ett garage/lada , traktor och håller på med skog osv. Han vill nu att vi ska typ ta över marken och flytta dit då han är gammal osv. Huset han byggde och som vill färdigställa har inget bygglov. Då han nog inte hade tänkt ha det som boningshus. Tomten /marken ett lantställe kan man säga har ju en adress på han föräldrahem så är förfallet. Så min fråga är tror ni man skulle få bygglov på huset som inte har bygglov. Det är väll i kommunen ögon ett svartbygge. Har kontaktat och frågat kommunen men dom ville ha typ adressen fastighets betäckning osv för att de skulle undersöka saken. Men jag våga inte det då dom kanske anser att det inte finns bygglov och måste riva hela huset . Vad tror ni? Skulle man få bygglov? det är på landet utan för detaljplanerat område. Det är ju ändå byggt för ca 30år sedan. Skulle uppskata all hjälp/tips jag kan få för att vi ska kunna bygga klart och flytta dit.
 
Svartbyggen preskiberas efter 10 år. Det betyder inte att de blir "vita", men kommunen kan inte begära rivning eller debitera en sanktionsavgift för "brott" som är mer än 10 år gamla. Det finns undantag, om du ex. svartbyggr inom strandskyddat område (< 100m från ghav, sjö eller å/älv/större bäck). Då preskiberas det aldrig.

Ddet är en fördel om det byggdes som bostad då för 30 år sedan, annars gör du ett nytt "brott" om du bygger om det till bostad idag (ändrad användning är bygglovspliktig). Nu kan du renovera den bostad som byggdes för 30 år sedan.
 
Det lär ju vara preskriberat vid det här laget, ring och prata med kommunen.
 
D09
Räknar man inte svartbyggen från dess att de togs i bruk? Denna fastighet har väl i princip inte tagit i bruk för att vara bostad ?

Kanske bättre att ligga lågt, färdigställ och när allt är klart så söker ni bygglov om det känns bättre.

Ser kommunen att det är ett skal så kanske dom har invändningar.
 
Men hur ska man kunna bevisa att det är så gammalt? Man vill ju inte färdigställa huset innan man vet om man får bygglov. Sen tänker jag hur processen skulle se ut om kommunen godkände bygglov?
 
Antar skrev:
Men hur ska man kunna bevisa att det är så gammalt?
Genom flygbilder, kartor och fotografier. Sedan lär nog en och annan sett att huset stod där under alla dessa år. Lantmäteriet har ju en hel del kartor ute på nätet, har du tur finns huset uppmärkt där.
 
Ok då kanske man vågar kontakta kommunen utan att oroa sig om att dom skulle anse att det är svartbygge och behöva riva osv
 
Det är värre om de upptäcker detta på egen hand, än att man själv erkänner vad som står på tomten.
 
Sant. Men tror aldrig kommunen skulle upptäcka det ändå :) men ska kontakta kommunen och hör hur allt ska gå till
 
Kör öppna kort med kommunen, finns kanske en grannar eller två som börjar snoka runt och då är det dumt att chansa då du inte behöver
 
Sant. Men man blir ändå lite orolig om man skulle åka dit av kommunen. Svärfarsan skulle nog inte bli så glad om han va tvungen att riva huset hahaha
 
Va inne på lantmäteriet och kolla. Där kan man söka bland deras kartor. Så jag sökte och såg att huset utan bygglov fanns med där. Är inte det lite konstigt?
 
Nej, de har mätt in det från flygfotografering. Det finns massor med fall där byggnader kan byggas utan att det finns bygglov. Så bara för att ett hus dyker upp på flygfoton så är det inte säkert att bygglovsmyndigheter blir inblandade.
 
Antar skrev:
Va inne på lantmäteriet och kolla. Där kan man söka bland deras kartor. Så jag sökte och såg att huset utan bygglov fanns med där. Är inte det lite konstigt?
Från vilket år var den kartan? För är den äldre än 10 år, så har du ditt bevis om att svartbygget är preskriberat.
 
Vet faktiskt inte. Tror att man inte kunde söka tidigare än från 2003
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.