Så här ser eldragningen ut till spisen i kolonistugan. Ska nu byta spis och antar att jag i mitt fall skall ha enfas 230volt spis?
Andra synpunkter på eldragningen?
 
Glömde foto
20160320_113318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för matning till stugan? Om du har trefas, så blir det bäst att ha en trefas spis. Vet int evad som är vanligt till en kolonistuga. Även om det är enfas så bör du kontrollera hur stor huvudsäkring du har. Så att det överhuvudtaget går att ha en spis där.

Enfasspisar är vanligt i lite äldre lägenheter, då är lägenheten matad med 25A enfas. Begräsningen sätts alltså av huvudsäkringen på 25A. Då har man en 20A säkring till spisen.
 
I dosan ser det ut att vara trefas, utan nolla (vilket bara går att ha till en trefas 400V spis). Det kan ev. vara tvåfas med nolla, i så fall går de flesta trefasspisar (400V / 230V) att använda. Men INTE en enfas 230V spis. Ledningarna är för klena för 20A.
 
hempularen skrev:
I dosan ser det ut att vara trefas, utan nolla (vilket bara går att ha till en trefas 400V spis). Det kan ev. vara tvåfas med nolla, i så fall går de flesta trefasspisar (400V / 230V) att använda. Men INTE en enfas 230V spis. Ledningarna är för klena för 20A.
Om man gissar att inkommande är från höger så är det ju en femledare där den blå är ansluten till plinten i dosan, men inte går vidare till spisen. Om detta är fallet vilket är viktigt att verifiera så finns det tre faser och nolla i dosan. Det leder i alla fall till samma slutsats att de flesta spisar fungerar, men en ren enfasspis är olämplig.
 
Ja du har rätt. Där är 5 trådar från den kabel som sannolikt är matande. Som en försiktighetsåtgärd bör man kanske verifiera att den blå är inkopplad i centralsidan (öppna centralen och titta, eller mäta). Den används ju inte av nuvarande spis.
 
Är det en tillkopplad matning D.V.S tre faser och nolla och skyddsjord. Då kan man byta dosan till ett periex uttag. Dosan är i dagsläget ingen godkänd lösning för övergång mellan fast installation och anslutningskabel eftersom den saknar dragavlastning för kabeln. Det speciellt viktigt ihop med maskiner som rullas fram såsom spisar.

Den vita kabeln skall vara klämmad på väggen oavsett vilken lösńing man väljer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Under förutsättning att den blåa vi ser i dosan verkligen är inkopplad i centraländen, på nollskenan. Då borde den spisen gå bra. Du bör titta på vad du har för säkringsstorlek nu till spisen i stugan. Det normala är 3x16A, men det förekommer klenare, ex. 3x10A.

Vid 16A säkring behövs normalt 2,5 kvmm trådar, det går inte att gissa dimensionen från bilden.
 
hempularen skrev:
Ja du har rätt. Där är 5 trådar från den kabel som sannolikt är matande. Som en försiktighetsåtgärd bör man kanske verifiera att den blå är inkopplad i centralsidan (öppna centralen och titta, eller mäta). Den används ju inte av nuvarande spis.
Du skrev försiktighetsåtgärd...Skall den blå vara inkopplad även om den inte används av nuvarande spis?
 
Om jag hängt med så skall jag oavsett inte köpa en 230V enfas spis och en 400V trefas skall helt säkert fungera?
Vid 400V trefas så följer det väl med stickkontakt till spisen? Men då måste jag alltså byta dosan mot ett periex uttag? Passar till ex detta? http://www.clasohlson.com/se/Vägguttag för spis 400 V/Pr324936000
 
Redigerat:
Den första viktiga förutsättningen innan du funderar på val av spis är att kontrollera om du har tre faser, nolla och skyddsjord fram till spisen. Om du inte har det så får du titta på om det är möjligt att få fram detta.

Därefter kan du välja spis efter de förutsättningar du har, 400 V 3~ eller 400 V 3N~

Om du bara har tre faser framdraget så fungerar endast 400 V 3~
Om du har tre faser och nolla så fungerar både och. Endast i detta fall kan du montera ett perilexuttag, det som du länkar till.
Enfas, 230 V ~ ska du mycket riktigt undvika för så dåliga förutsättningar har du inte.
 
yuphin skrev:
Du skrev försiktighetsåtgärd...Skall den blå vara inkopplad även om den inte används av nuvarande spis?
Om den nya spisen kräver nolla så måste du kontrollera att nollan är ansluten i centralen. Saknas den leder det i värsta fall till att den nya spisen går sönder. För nuvarande spis spelar det ingen roll under förutsättning att vi gissat rätt om anslutningen här i tråden. Även detta måste du kontrollera.

Om du lyfter på locket till centralen och tittar vart trådarna går så skall gulgrön gå till jordskenan, blå gå till nollskenan och brun, svart och svartvit gå till varsin säkring på varsin fas. Om alla dessa fem trådar går till angiven plats så kan du välja fritt mellan 230V och 400V spisar för två eller tre faser.
 
Ok nu har jag tagit foton i stugan. Lite svårt att se vart alla kablar går men det verkar som att kablarna går som Avemo skriver dvsgulgrön går till jordskenan, blå gå till nollskenan och brun, svart och svartvit gå till varsin säkring. Alla säkringar verkar vara 10 ampere FÖRUTOM de 3 i det nedre lilla skåpet, de är alla 16A. Och strömkabel som går till spisen är tjockare än vanliga kablarna så förhoppningsvis är detta gjort korrekt. Vad tror ni kan jag köra vilken som helst spis förutom 230V enfas? Något mera jag bör kolla?
20160326_132435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bifogar några foton till
20160326_132315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160326_132308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160326_132302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.