Vi vet ju inte alls hur mycket maken bidrar till arbetet i familjen totalt sett. Det går att vinkla saker och ting nästan hur som helst medelst klippning. Men mamman verkade onekligen vara mycket skärpt och driven!
 
Angående svensk eller utländsk leverans av arbetskraft och material skall man naturligtvis välja det som är mest konkurrenskraftigt mht pris, kvalitet och produkt/serviceegenskaper.
 
Jag tyckte det var skönt att man äntligen fick se en man, maken i det här fallet som vågar bryta mot normen och inte behöva bevisa för varken sig själv eller någon annan att han behöver bygga huset själv. Varför ska han göra det bara för att han föddes som man? Han kan lika gärna ta hand om barnen vilket han också gjorde.

Sen om man påpekar att han åkte på fotbollsmatch, ska man inte få göra det?? Är han en dålig pappa/make för den skull? Fy vilka inskränkta människor det finns på det här forumet som kommer med antydan att det är hon som dragit en "nitlott"...
 
Här i Tyskland är det få som skulle få för sig att själva genomföra det praktiska arbetet i förbindelse med renovering eller nybyggnation. Förmodligen är det också samhällsekonomiskt bättre om alla fokuserar på att göra det de är bäst på.
 
Tyskland har ett annat skattesytem än vad vi har. Här lönar det sig på ett helt annat sätt att jobba själv
 
Moving skrev:
Inredningen kommer senare, viktigast är något bra att bo i. Rullbara hyllor och lampor med hiss var ovanligt.
Visst är det upplyftande att se en ung familj som vid inflyttningen inte hunnit/haft råd att fylla nybygget med designmöbler etc. Misstänker att det inte är ovanligt att låna/hyra möbler vid fotograferingen på samma sätt som mäklarna gör inför försäljning. Basen var utmärkt - sedan bor man successivt in sig i huset.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Ja, visst är det skillnad på skattesystemen och bofinansiering generellt. Inga rörliga räntor i Tyskland, typiskt min två år, men tio år är vanligt förekommande. Inga skatteavdrag för bolån. Amorteringskrav på typiskt minst 2%. Vinstskattreduktion efter minst tio år av husägande, annars full skatt på vinsten. Här i Tyskland bygger och renoverar man för sin egen skull, inte för att göra "bostadskarriär". Den stora skillnaden är inte skattesystemet, utan kulturen av egenföretagande och entreprenörsskap, som gör att folk föredrar att lägga energin på att utveckla sin verksamhet istället för att renovera.
 
Jag är ändå tveksam till att det skulle gå att bygga det huset så pass billigt trots utlänsk arbetskraft....
 
Byggsats från Baltikum ?
 
katten1234 skrev:
Jag tyckte det var skönt att man äntligen fick se en man, maken i det här fallet som vågar bryta mot normen och inte behöva bevisa för varken sig själv eller någon annan att han behöver bygga huset själv. Varför ska han göra det bara för att han föddes som man? Han kan lika gärna ta hand om barnen vilket han också gjorde.

Sen om man påpekar att han åkte på fotbollsmatch, ska man inte få göra det?? Är han en dålig pappa/make för den skull? Fy vilka inskränkta människor det finns på det här forumet som kommer med antydan att det är hon som dragit en "nitlott"...
Jag bryr mig nada om hon/han bygger eller ej, men om man tycker att det är viktigare med egna intressen än det gemensamma huset då reagerar i alla fall jag. "Mannen" hade ju inte ens varit på övervåningen i huset :rolleyes:
 
Moving
I vanliga fall kan det vara byggare som försöker lura kunden, med en smart arkitekt kan det bli omvänt med upphandlingar och exakta kravspec.

Dom fick svar som skiljde sig på miljoner.

Vad jag ofta saknar är bilplatser och garage, som de flesta vill ha.
 
K
Vad jag ofta saknar är bilplatser och garage, som de flesta vill ha.
I detta fallet hade mannen inte körkort och de bygger på cykelavstånd till centrum i Sveriges tredje stad, med goda kommunikationer till hela världen.

Enligt folkbokföringen äger de ingen bil. Det finns ett garage/förråd bakom huset som aldrig visades i avsnittet..
 
Moving
Kallebo skrev:
I detta fallet hade mannen inte körkort och de bygger på cykelavstånd till centrum i Sveriges tredje stad, med goda kommunikationer till hela världen.

Enligt folkbokföringen äger de ingen bil. Det finns ett garage/förråd bakom huset som aldrig visades i avsnittet..
De bodde hos föräldrarna, hon skjutsade honom, han ska ta körkort och de gick visst in genom ett fristående garage. En arkitekt kör givetvis bil som kan vara firmabil. Unga villaägare utan bil/ar har jag aldrig sett men däremot har många parkeringsproblem då de ev. garagen blir förråd eller annat när det ofta saknas förråd.

Var såg du deras namn så man kan titta på bilder?
 
Redigerat:
Moving
Hittat https://www.byggahus.se/bloggar/mar...sdrmmar-ssongsavslutning-med-smart-bygge.html
Papptak!

http://binged.it/1odnpOd

Hon är 37 och dom har en Citroen 2006 http://www.ratsit.se/BC/Vehicles.aspx?ID=QcklRLzDrPORhujXMZJE1H-xtE9SGsb16LFqvVlSiR4

Huset ligger inte "mitt i Malmö" precis, snarare i utkanten https://goo.gl/maps/e4h8sYMV1yo vid en tennisbana och industriområde som kan störa, en bäck nära så det kan vara myggvarning.

Men lärorikt med slipad platta som golv och underhållsfri fasad mm. Såg ingen tvättstuga eller värmesystem.

Dom verkar vara för PR som kan ge pengar, 2010 visade dom sin lägenhet i en tidning.
 
Redigerat:
K
Missade tydligen cittran. Jag vet inte om jag tyckte att den nya placeringen var så mycket bättre.. jag hade hellre haft ljusspelet som det blivit om det legat i med långsidan mot väster med trappljuset in i "spisrummet" på morgonen och kvällssolen in i de smala fönstren i kök och spisrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.