Hej forum !
Jag har köpt ett litet enplans 100m2 hus , byggt -74 och det ligger väder-utsatt 4 km från kusten i nordvästra skåne.
Krypgrund, där jag just nu byter ut asfaboard-skivorna eftersom de har lite lukt.
Första åtgärden var att sätta in avfuktare , och täcka krypgrundsytan lite bättre med mer plastfolie.

Huset har syll i egentlig bemärkelse endast längs kortsidorna, medan på långsidorna är bärlinorna ensamma på grundmuren, och väggreglarna möter ovanpå bärlinan. 60 cm cc på alla väggreglar.
Söder kortsida är mest utsatt för väder, typ horintellt regn. Där var syllen , (ej tryckt virke) väldigt dålig och har bytts.
Nu när det öppnas upp lite så ser jag att väggarnas yttre vindskyddsskiva av asfaboard också är dålig, på den södra fasaden och lokalt under fönster på den västra sidan, luktar av gamla försyndelser, så den vill jag byta också. Husets fasad är mexitegel , och fasa! det är lagt ca 3 cm glasull direkt mellan teglet och vindskyddsskivan av asfa. Asfa bort och tnna glasullen också, så att luftspalt skapas. (Det är luft-öppningar i teglet, 3:e raden har en öppen stötfog varje 1.2 meter.)

Jag tänkte börja med söder kortside-vägg, som är helt utan fönster, att öppna väggen inifrån, som består av 13mm gips, ångtät plastfolie, sedan 95 mm glasull mellan 45x95 reglar, därefter asfa, och den tunna glasullen mot fasadteglet.

Frågan är nu, hur bygga upp nytt vindskydd bäst, när man måste jobba inifrån ? Använda Tyvek duk som fästs ytterst på reglarnas sidoyta med häftpistol , alltså lokalt i varje ca 550 mm breda fack mellan reglar ? Utegips eller 6 mm masonit ? Eller använda hård/tunn fasadskiva av glasull, som limmas med något skummande lim mot reglarna ? Eller några andra förslag ? Alla kommentarer mottags tacksamt !
 
Oj vilket jobbigt projekt! Du har inte övervägt att riva ner teglet och ta det utifrån?
 
Hej mlkjhr
Jag har tänkt tanken , men känns ända mer besvärligt , kanske mest för att det känns som ett större ingrepp, inte minst för att det behövs en murare för att bygga upp väggen igen.
När jag gör det inifrån kan jag jobba själv , även om det tar lite mer tid. Kostnaden för ny insides-gips + spackling är inte stor på 8 längdmeter vägg. Det är alltså bara en kort-sida som jag tänkte ta, Övriga sidor har utstickande takfot som har skyddat bättre, och i norr kortsida är förrråd-garage direkt på väggen, så den är i nyskick.

Gärna praktiska råd på hur bygga upp vindskydds-ytan, från nån som gjort något liknande ? !
 
Tack för svar !
Uppdatering: Efter att jag rivit inifrån halva kortsidans isolering och asfaboard, 3.6 meter längd, så ser jag hela läget:
- tunna glasull-isoleringen innanför mexiteglet, där luftspalten borde ha varit istället, hade papp-yta mot mexiteglet, och var fäst med troligen längsgående remsor av maskeringstejp, på utsidan mot teglet. Efter 42 år, och allt mer otät tegelvägg så är papp-ytan till mer än häften bort-multnad, och tejpremsorna svartmögliga. Teglets insida är mest vit men lite svart mögel här o där. Har tvättat insidan med en enklare mögeltväll med svamp, men det svarta sitter delvis kvar i teglet. Sedan är tegelfogarna inte längre vackra, och man ser ljuset igenom på några ställen. Så dags för beslut:

Riva mexiteglet, ? Känns mest rimligt. Som första steg i år göra detta på denna kortsida enbart (7,8 meter längd, 2.70 högt) Ersätta med isolering och skapa en putsad fasad (med luftspalt) i samma nivå som den gamla ytterytan av teglet, som också turar exakt med grundmuren. Kanske Sto system på glasfiberväv ?

Den långsiktiga planen för de två långsidorna är: Entre-sidan mot öster: kanske puts på mexiteglet.
Medan väst-långsida skulle jag tänka mig en utbyggnad i vinkel på endast 2.2 meter ut längs halva längden 6.8 meter, (Attefallsregler), även här putsad på trästomme. Mycket glas på denna del. Återstående mexitegel-del här kanske också ersätts samtidigt.

Den sedan återstående norra kortsidan är vägg mot garage o förråd så den kan vara orörd.

Och alla komments mottas tacksamt !
 
Det låter som rätt beslut!
Du kan överväga att ha träfasad också, prismässigt är en snygg fasad i nivå med putsfasad.
Hur är fasaden på framsidan bakom tegel? Går det att inspektera kanske? Det kan ju vara inom 10års planen att riva och fixa den väggen.

Det kan vara värt att ta en cykeltur i något nybyggnadsområde och se hur fasaderna ser ut.
Jag gillar putsfasad, men vill att den är avbruten med träinlägg, glas eller likande så att det inte bara är en stor vägg.
 
Hej Corre tack för input !

Jo jag har tittat på din tidigare länk på villaportalen, och visst finns där mycket fint,
men i mitt fall tror jag inte det är något problem med att ha en hel (vit-)putsad vägg , huset ligger ganska lågt jämfört med omgivningen, alltså inte så dominant, och är ju redan i något sorts vitt (grå fogar) , och taket (sadeltak 30 grader, mörkgrå betongpannor) är ganska massivt i jämförelse, så det ingen fara för tråkighet med en slät vit fasad.
Husen i min omgivning är från 70 o 80 tal och prydliga men inte så spännande. Så inget läge för att vara alltför utstuderad.

Och först en bit hårt arbete kvar ..
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.