I vår tvättstuga (som håller på att konverteras till relax) är det tyvärr så att taket är målat utan att man har brytt sig om att tidigare färg har flagnat.

Nu vill jag försöka rätta till detta, och då är det väl spackel som gäller..?
Men vilken sort, och vilken metod?

Befintlig färg är mycket blank. Behöver det till någon ytterligare förbehandling för att få spacklet att sitta? Slipning?

Andra förslag..?
 
Hej,

Det ändå jag kan tänka mig är att göra följande:
1. Ta bort all löst sittande färg. Använd typ "japanspackel" el dyl verktyg.
2. Måla med någon oljebaserad grundfärg. (Nordsjös "spärrvit" har jag kört själv i mina tak). Det ger ett spärrande skickt innan du spacklar och ökar vidhäftningen, dvs chansen att få spacklet att fastna ordentligt.
3. När grundfärgen torkat inspekterar du taket. Eventuellt har vissa delar flagnat mer. Ta bort dessa och måla en runda till. Har du otur kanske du får upprepa detta igen, har dock aldrig hänt mig.
4. Spackla med helt vanlig innomhus spacket. Brukar själv alltid använda någon form av "medel" grov kornstorlek. Var noga med att låta grundfärgen härda igenom (16-24h vanligen) innan du börjar spackla.

Sen är det väl bara att jobba vidare med vad du nu tänkt göra. Måla, lägga väv, etc.

Låter det vettigt?

/Gustav
 
Håller på att renovera en tvättstuga i källare och kompletterar med bastu/dusch. Jag har satt vanlig enkel glasfiberväv och målat med vanlig takfärg, tror det var 7. Tvättade taket, limmade väv och på med färg. I duschdelen drog jag ett sista lager med våtrumsfärg, hade nog inte gjort det om jag inte hade haft en skvätt kvar sedan förra sommaren.
Behövde varken spackla eller slipa. Sedan är de en smaksak om man accepterar glasfiberväv i tak.
 
Tack för svaren!

Jag har också funderat att sätta väv.

En annan idé är att använda färg med strukturmedel i.
Någon som testat det?
Eller blir det för mycket "pizzerialook"..? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.