Förutsättning: Trähus med putsade innerväggar och innertak byggt 1909.

Renoverar köket, väggar och tak har tidigare varit målade (alla andra rum har tapet på putsväggarna). De andra rummens tak verkar vara ommålat med "modern" takfärg som i de flesta fall verkar sitta, men ett tak har vi indikationer på släpp kring sprickor, men det kan lika gärna vara för att huset rört sig och putsen får små sprickor som kanske inte "plastfärgen" klarar...

Tillbaka till köket; Har rivit ned ett "sänkt" innertak och tagit fram original putstak som var lite smutsigt och sprickor i. Taket är som sagt putsat och målat med troligen en oljefärg av något slag, det är inte lim eller kritfärg för det går bra att torka (har tvättat taket med målattvätt utan att färgen lossnat).

Har lagat putsen med riktig kalkputs där det var skadat pga nedreglingen, kratsat upp och spacklat sprickorna med vanligt "väggspackel" och slipat. Det verkar funka bra.

Nu är det dags att måla. Lokala färghandlaren föreslår vanlig vattenbaserad modern takfärg. Är detta rätt väg att gå? Vilka alternativ har vi?

Köket kommer bli "modernt" i sitt utförande map kyl, frys etc, men i gammal stil med massivt trägolv, massiva vitmålade furusnickerier (även stommarna massiva) osv. Jag är inte ute efter att skapa ett korrekt tidsenligt museiutförande, men vill välja material som fungerar bra tillsammans med huset och ofta blir det en skärning om man blandar nytt och gammalt...

Vad har jag för val map färger?
 
Håller nog med färghandlaren, eftersom det är målat med oljefärg är ju dom flesta andra färger som kalk borta.
 
Håller du även med om vattenbaserad "plastfärg" eller ska jag välja någon typ av oljefärg?
 
Föreslår Linus linoljebaserade väggfärg. Saxat ur Allbäcks reklam:

•Är en helmatt emulsionsfärg utan farliga kemikalier och lösningsmedel.
•Färgen innehåller linolja, vatten, cellulosa, schellack och naturliga pigment.
•Färgen går att måla på alla ytor inomhus - puts, tapet, trä, målade ytor, limfärg, gips, väv och pappspända tak & väggar.
 
Har köpt kulturhantverkarnas vägg och takfärg, http://shopen.kulturhantverkarna.se/vagg-takfarg-inomhus/

Hoppas den är lika bra som den du länkade till.

Vi har inte bestämt om vi ska tapetsera eller måla väggarna, jag tänkte dock måla alla väggar med denna färg till att börja med, är det OK som grund för (pappers)tapeter, eller kommer det bli problem? Väggarna är gips på 2 väggar, och puts på en vägg samt en bit av en murstock som tidigare varit målad / tapetserad. Denna har jag tänkt ska vara målad även om jag taptetserar resten...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.