Hej! Nu hoppas jag detta inlägg hamnar i rätt avdelning. Är flitig läsare av forumet men sällan jag skriver.

Vårat garage på 40kvm har platt papptak med sarg. Börjat läka lite på sina ställen och blivit ett fågelbad. Måtten är ca 7x7m. En I-balk tvärs över som reglarna ligger på

Begärt in offert på att riva taket och sätta riktiga takstolar. Men som jag anade är ju inte gratis.

Är inne på ifall man skulle kunna avlägsna sargen och montera takstolar direkt på befintligt tak. Isåfall ställa takstolarna på andra ledden mot vad reglarna är nu?

En kort förklaring om vad jag skulle vilja göra, inte tänkt mer på de finstilta. Men är det möjligt?

Glad påsk på er alla!:)
 
Visst är det möjligt.
Som du tänkt det, kommer balken att ligga parallellt med takstolarna?
Då får du ingen hjälp av balken men takstolar med 7 meters spännvidd är ingen omöjlighet.

Protte
 
T
Det låter inte som det skulle vara något problem, vi har fribärande takstolar som är ca 8 meter mellan upplagen.

Du får kolla hur väggarna är uppbyggda och om du behöver förstärka hammarbandet där takstolarna ska ligga och sen är det väl "bara" att räkna på hur takstolarna ska vara uppbyggda för att tåla takets egenvikt med takbeläggning och snölast/vindlast etc.

Det är väl(?) billigast att bygga dem själv men då behöver du en konstruktör som räknar på konstruktionen. Ett alternativ är att beställa dem från fabrik och då har jag för mig att de kan räkna på det och ge dig ritningar och beräkningar.
 
  • Gilla
Masingit
  • Laddar…
Okej! Var inne på att INTE lägga de nya takstolarna parallellt med befintliga takreglar. Men är alltså bättre att lägga de nya takstolarna parallellt med Balken?
 
Men ifall man ska dit med nytt hammarband kan det då monteras i befintliga takreglar?
 
T
twester skrev:
Okej! Var inne på att INTE lägga de nya takstolarna parallellt med befintliga takreglar. Men är alltså bättre att lägga de nya takstolarna parallellt med Balken?
Här blev det lite förvirrat... Du skriver att du inte ska lägga de nya takstolarna parallellt med befintliga takreglar och då är de i samma riktning som balken och sen att det är bättre att göra just så...?

Du säger inte om du föredrar att ha takstolarna på någon ledd, är det viktigt för utseende, funktion eller bygglov ?

Lite beroende på hur det ser ut så kan man väl göra på olika sätt.

Balken antar jag sitter där för att stötta takreglarna som de sitter idag? Fyller den någon annan funktion? Hur tätt sitter takreglarna idag? Är de sammanhängande över hela bredden, ligger de bara omlott på balken eller är de skarvade på mitten så de sitter ihop ordentligt? Typ med spikplåt/plywood och många spik/skruv?

Om det inte spelar någon roll hur takstolarna är vända och jag skulle göra jobbet själv så skulle jag fundera på om de kan vara vända på samma håll som dagens takreglar. Då skulle du kunna använda dessa som underram i de nya takstolarna och "bara" bygga överram och sätta stöttor som ett dubbel-v(W) mellan underram och överram.

Sen är det klart, om den tänkta takvinkeln är stor och du vill använda utrymmet till förvaring så ställer det andra krav på hur de ska byggas.

twester skrev:
Men ifall man ska dit med nytt hammarband kan det då monteras i befintliga takreglar?
Ett nytt eller förstärkt hammarband kan läggas ovanpå takreglarna om det behövs, men det beror ju på hur det ser ut och vilken ledd du sätter takstolarna på.

För att få bättre svar så behöver du ge mer information om dimensioner, hur det är byggt idag och vad du vill ha/hur det ska se ut när det är klart, om du vill använda utrymmet på "vinden" osv.
Bilder är bra och säger rätt mycket om hur det ser ut nu och hur det kan byggas på.

Underramen i en takstol är ju utsatt för dragande krafter och behöver inte vara så kraftig om det inte ska vara ett golv på men då ska den vara "hel" eller väl skarvad. Överramen är mest utsatt för tryckande krafter precis som de yttre benen i en W-takstol. De inre benen är dragbelastade.
Virkesdimensionerna kan vara förvånansvärt "klena" men det ställer höga krav på knutpunkterna och deras förband.
 
Jag ursäktar de extremt röriga inlägg jag skrev. Gjorde de i all hast när jag hade rast.

Balken bär upp de befintliga takreglar som är dubbla 195×45 som är spikade ihop. Säkert skarvade ovanför balken. Cc 600mm.

Är inne på ett lutande tak. Utan någon form av förvaring. Vill bara få regnvatten att rinna av och ledas bort från huset.

Vilken väg jag ställer takstolarna spelar rent estetiskt ingen större roll. Utan de får bestämmas av vad som blir bäst ur byggtekniskt perspektiv.

Kan komplettera med bilder när det är ljusare ute!
 
Enklast är ju att ha garageportarna på gaveln. Har du inte det måste du växla av för takstolarna ovanför portarna och det är ju lite bökigt och kan i värsta fall begränsa porthöjd. Men ställ dem tvärs med I-balken det måste ju vara det bästa.
 
Att ställa takstolarna längs med befintliga reglar, dvs tvärs över balken skulle alltså vara bäst?

Skulle bli mest estetiskt i mitt tycke. Då taket skulle slutta ifrån huset. Men det är ju en smaksak.
 
T
Det går inte fort det här :)

Det blir mycket frågor när du inte lämnar så mycket information som möjligt utan det kommer en ny liten detalj i varje inlägg.

Här kommer lite fler frågor.

Är garaget vidbyggt huset eller är det fristående?

Om det är vidbyggt, hur ligger I-balken och reglarna i förhållande till huset?

Är varje regel sammansatt av 2 st 45x195 i hela sin längd så de i praktiken är 90x195?

Tänker du att det nya taket ska vara ett pulpettak med ett fall från ena sidan till den andra eller ett sadeltak med en centrerad nock och två fall?

Om det är ett pulpettak, hur mycket lutning tänker du dig? (om det är vidbyggt och ska luta från huset, hur högt kan du sätta högsta punkten mot fasaden? finns det fönster att ta hänsyn till?)
Samma fråga om du vill ha sadeltak, lutning/höjd på nock.

Det kan vara estetiskt "rätt" att ha liknande lutning på garagetaket som på huset eller ett skärmtak över entré/burspråk eller liknande. Det beror lite på hur huset och omgivningarna ser ut.

Bilder på hur det ser ut idag och kanske en skiss över hur balk/reglar ligger och kanske hur du tänker dig slutresultatet underlättar om du vill få bra råd.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
T twester skrev:
Jag ursäktar de extremt röriga inlägg jag skrev. Gjorde de i all hast när jag hade rast.

Balken bär upp de befintliga takreglar som är dubbla 195×45 som är spikade ihop. Säkert skarvade ovanför balken. Cc 600mm.

Är inne på ett lutande tak. Utan någon form av förvaring. Vill bara få regnvatten att rinna av och ledas bort från huset.

Vilken väg jag ställer takstolarna spelar rent estetiskt ingen större roll. Utan de får bestämmas av vad som blir bäst ur byggtekniskt perspektiv.

Kan komplettera med bilder när det är ljusare ute!
Hej! Jag löste om ditt garagetak och har samma utmaning just nu så jag blev intresserad av hur du löste ditt tak? Har du några tips (annars är jag in e på billigt/enkelt med att bara byta ut pappen i ”poolen” på garaget…)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.