Mikael_L
dsub skrev:
Tycker du skall fundera exakt vilka moment som du/ni skall göra och sedan räkna på hur mycket tid varje moment tar.
T.ex.
Riva ut det gamla : 8 timmar
Lägga golv: 8 timmar
Spackla väggar: 4 timmar
Måla väggar: 4 timmar
Montera ihop skåp/lådor: 8 timmar
Montera upp skåpstommar: 6 timmar
Lister: 8 timmar
Kakla: x timmar
O.s.v.
Sedan kanske ni kan göra en del av jobbet innan. t.ex. Montera ihop skåp. Och vilka saker ni kanske kan göra i efterhand mm.
Är oftast lättare att uppskatta tider på mindre moment.
Detta gör även att ni kanske kan få reda på vilket material som ni skall köpa hem så det inte blir att åka till bygghandeln i tid och otid.
Redan som 18-åring och med gammal risig bil som jämt behövde fixas så kom jag och kompisar snart på rätt formel för att räkna ut tiden ett moment skulle ta.
"Ta i så du kräks, och multiplicera sen med pi"

Den formeln har sen visat sig ganska korrekt hela livet genom, i alla möjliga områden.
Men jag är i grunden tidsoptimist. Vore jag tidspessimist så skulle det nog räcka att bara multiplicera med 3.14. :cool:
 
  • Gilla
Mongobongobongo och 5 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Ja det är säkert dyrt att transportera sten, i detta fallet blir det väl troligen 2 delar på nästan 3 meter. Har dock för mig att Ikea hade en version som inte var massiv utan endast någon cm som sen låg på en spånskiva, kanske det räcker? Men annars misstänker jag att priset hamnar runt 25 000 kr. En bänken som ska vara vid kylskåpet hade vi troligen tänkt välja någon trä skiva istället för sten(som på bilden).
Jag betalade 19 000 för en granitskiva på ca 100 x 300 cm med urtag för häll, så 25 000 låter rimligt. Billigare om det inte är massivt.
Frakten kostade 12 000 :eek: Tyckte det var vansinnigt dyrt då stenfirman liogger 5 km härifrån. Nu vägde min skiva 300 kg och var stor och otymplig att få in. Stenfirman hade inte varit här och rekat först utan bara gett pris, så de kom med liten lastbil och 5 starka män, eller rättare sagt två starka män och tre sommarjobbare. Det slutade med att de inte orkade, fick sätta ner skivan och repade den. Kranbil fick tillkallas för att den via balkongen. Så 12 000 var nog rimligt för två försök plus kranbil med förare, och naturligtvis försäkring som gjorde att de fick ta på sig att slipa bort repan i kanten på skivan.
Stenskivor är sköra och trist om man själv skulle käcka något för 20 000 kr. Så jag rekommenderar att betala frör frakt och att de lägger på plats, om det inte är flera små bitar som man kan hantera själv.
 
Pin skrev:
Jag betalade 19 000 för en granitskiva på ca 100 x 300 cm med urtag för häll, så 25 000 låter rimligt. Billigare om det inte är massivt.
Frakten kostade 12 000 :eek: Tyckte det var vansinnigt dyrt då stenfirman liogger 5 km härifrån. Nu vägde min skiva 300 kg och var stor och otymplig att få in. Stenfirman hade inte varit här och rekat först utan bara gett pris, så de kom med liten lastbil och 5 starka män, eller rättare sagt två starka män och tre sommarjobbare. Det slutade med att de inte orkade, fick sätta ner skivan och repade den. Kranbil fick tillkallas för att den via balkongen. Så 12 000 var nog rimligt för två försök plus kranbil med förare, och naturligtvis försäkring som gjorde att de fick ta på sig att slipa bort repan i kanten på skivan.
Stenskivor är sköra och trist om man själv skulle käcka något för 20 000 kr. Så jag rekommenderar att betala frör frakt och att de lägger på plats, om det inte är flera små bitar som man kan hantera själv.
Oj! frakten låter inte kul även om det innebar en del jobb. Tycker att en stenfirma borde vara ganska drillade på vad som krävs för att leverera en sten oskadd. Jag vet att mina föräldrar har en skarv på sin sten och det är inget som skulle störa mig, iallafall inte så länge skarven sitter på ett ställe där det syns mindre.

Betalade du 19 000 kr + 12 000 kr för allt?

Vi var på IKEA för någon månad sen och då såg vi deras alternativ på sten, det var en svart sten, kanske 1 cm tjock på båda sidor och denna låg då på någon form av spånskiva. Detta gjorde att det gick mycket mindre sten och troligen enklare att hantera. Frågan är vad som är nackdelen? Att stenen ska brytas tror jag inte på, men visst, är allt inte helt rakt så misstänker jag att risken är större att stenen bryts.
 
Stämmer totalt 19 + 12 = 31 för stenen. Det var det värt, väldigt snyggt och lyfter köket. Obs att 1 x 3 m är väldigt stort,du kanske klarar dig med mindre. X löpmeter 60 cm bredd. Träskiva kan också kosta en hel del beroende på träslag, tjocklek, finish, ej stavlimmat etc.
Fördelen, prismässigt, är väl att det går åt mindre sten, samt att det troligen är nermald sten som är gjuten på spånskivan, eller hur skulle det annars tillverkats?

Sten är lätt att knäcka om den inte står på högkant. Lägger du en stor stenskiva ner i bakluckan är det stor risk att den knäcks.
 
Jag tror den typen av skiva är tom hållbarare än sten (det är ju inte riktig sten utan.krossad sten 95% och blandat med något annat och sedan gjuten).
Kolla om du tycker den är snygg.
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Hej,

Vi flyttade till hus för 8-9 månader sedan och funderar på att ta en vecka ledigt för att byta ut köket, måtten är 4.7 x 3.7, d.v.s cs 17 kvm. Tanken är att en av kortsidorna ska bli beklädd med köksskåp, spis, vask och stenskiva.

Långsidan har vi inte bestämt oss om än mer än att den kommer bestå av större skåp med infälld ugn vilket kan kräva lite eldragning(med tanke på att ugnen idag sitter på andra väggen).

Taket ska bytas ut mot någon form av gipstak, troligen med spottar vilket kanske också kräver elektriker.

Golvet kommer bli någon form av parkett som går att slipa.

Vi kommer vara 2 st som än så länge gjort enklare saker så som lagt klinkers och liknande. Vi kommer även få hjälp av en som har mycket mer erfarenhet(dock utan att ha jobbat med det).

Vad kan man tänka sig att detta tar i tid? Pratar man 1 vecka? 1 månad?

Förstår att det blir en väldigt grov uppskattning men ni har nog bättre koll på detta än vad vi har. Vår uppskattning av att lägga 28 kvm klinkers på en helg var minst sagt felberäknat ;)

1 Vecka låter som en rätt duktig glädje kalkyl. Först ska ni ju riva ut allt, sen ska det nya byggas ihop (tar lång tid) tanket ska sänkas. Tar någon dag bara det om ni ska dra ny el samt flytta lite bef el som du förmodligen inte kan själv (jag är elektriker)


Jag gjorde en liknande renovering i höstas, gjorde all rivning själv, monterade alla stommar, byte avlopp.
Sen hade jag elektriker som bytte central och drog ny el (580m PM flex slang 1,5mm2 och 52st led spotar)
Snickare som rev ut bef plank golv och la golvspån och golvvärme, ny ekparkett, sänkte taken och gipsade, monterade in stommar osv.


Totalt tog allt ca 8,5v från byggstart. Har själv gått ca 14 år på byggen och det springer alltid iväg. Man hittar något som man inte räknar med, man vill ändra på det, något fattas osv osv. Så 1V låter lite lite i mina öron. Men lycka till :)
 
Jag gjorde köket förra sommaren på 3 veckor. Då var det 1 veckas jobb 6.00-22.00 varpå köket var brukbart, och sen 2 veckor i mer normaltakt 8h/dag för tapetsering/listning/kakel m.m. Jag rev ut gamla snickerierna, golvmatta, planktak. Bilade ut träväggarna för ny el, gipsade tak och väggar, la nytt golv och satte nya skåpstommar. Totalkostnad ca50.000
 
Exostor skrev:
Jag gjorde köket förra sommaren på 3 veckor. Då var det 1 veckas jobb 6.00-22.00 varpå köket var brukbart, och sen 2 veckor i mer normaltakt 8h/dag för tapetsering/listning/kakel m.m. Jag rev ut gamla snickerierna, golvmatta, planktak. Bilade ut träväggarna för ny el, gipsade tak och väggar, la nytt golv och satte nya skåpstommar. Totalkostnad ca50.000
Jo, 1 vecka är ganska underskattat uppenbarligen, 2-3 är nog mer rimligt.

Vad valde du för kök? 50 000 kr är ju halva av det vi valt och då är ändå vårt kök inte särskilt stort.
 
Ikeakök. Tror det gick på ca 20k, vi har ganska litet kök. Sen gick det 14k för nya vitvaror, 1500 tapet, 3k golv, och så lite gips, skruv, färg osv...
 
För mig tog det bara en vecka.
Men då hade jag monterat stommarna i garaget redan samt lät vatten/avlopp vara kvar. Bytte gips men inte golv.

Fast jag är väl inte riktigt klar än. ;) Ska måla, kakla, sätta socklar och dekorlister, LED belysning och några täcksidor.
Men annars så är jag klar. :wow:

Som alltid är det finliret som tar extra tid.
 
Glöm inte asbestanalys och eventuell sanering av golvlim o kakelfix. Tar några dar ledtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.