Hej i vårsolen ÄNTLIGEN!!!
Nu är det dags att få ordnig på uterummet. Det är helt i glas med skjutdörrar mot öster och väster och glasfönster mot söder, brutna hörn med glasfönster. Det är 5,5 m brett och går ut 4 m från husväggen. Golvet har gula klilnkers och rummet fungerar också som ingång till huset med en vit dubbeldörr. Det är möblerat med en mörk trägrupp, 4 stolar och ett åttakantigt bord 1m i diameter, två ljusa rottingfotöljer från IKEA som inte var av särskilt bra sort. Det finns en svart järnblombänk med tre hyllor, som en trappa. Det finns el i rummet men en stor svart ljuskrona används mest. Insynen är minimal.
Jag kan sända en bild utifrån om det kan vara till någon hjälp.
Vad har ni för tips?
 
Provar igen att lägga in en bild.
 
  • Uterummet_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är lite osäker på vad exakt du vill ha hjälp med?
Precisera gärna!
 
Det är låg mysfaktor just nu. Känslan av att vara ute när man är inne är uppfylld men det känns inte särskilt ombonat i rummet.  Den mörka matmöbeln är för stor och dominant. Stolarna är ok men bordet kunde vara mindre. Skulle vilja ha en mer avslappnad sittplats - det räcker med två stolar (de från IKEA skall på tippen) Är lite sugen på en rottinggrupp men har inte  hittat någon som passar. Har funderat på något Canapéaktigt men här tar fantasin slut. Det är lite ideer om möblering och annan inredning som jag önskar mig.
 
Hej!

Det ser kanonfint ut erat uterum! Får jag fråga vilken leverantör det är?

Vi är själva på G att i sommar inreda vårat uterum! Det blir levererat första veckan i maj!

Jag tycker inte att man ska inreda ett uterum i denna storlek med för mycket möbler. Helst gärna bara en sittgrupp, som inte är för skrymmande,  samt stora härliga terrakottakrukor med medelhavsväxter. Ex citrusträd, myrten och aprikoser! Det kommer jag att inreda med.

Dessutom är det väldigt mysigt med lyktor i olika modeller och storlekar att hänga i taket eller ställa på golvet. Kanske sy upp tunna vackra längder i linne, som förutom att de kan dras för om det är direkt solinstrålning, också ger en ombonad stämning. De silar dessutom ljuset väldigt vackert.

:)Roseanna




 
Tack för förslaget. Jag har inte tänkt på gardiner men det är nog ingen dum idé. Tunna på lina kanske som går att dra för. Det blir rätt varmt på sommaren om man inte öppnar och de små vädringsfönstren på gavlarna räcker inte riktigt då.
Det är jag som instruerat arkitekten om hur det skall se ut. Santex har levererat skjutdörrarna och ett företag i Orsa (tror jag) har gjort de andra glaspartierna. Treglas i träram vilket var samma pris som dörrleverantören ville ha för lika vara i englas med metallprofiler. Blev ju lite dyrare med infordring av allt, men jättebra.
Det är svårt att möblera så att det blir bra. Säller man in en ordinarie rottingrupp tror jag det blir för mycket. I en annan länk såg jag en del trevliga stolar i rotting med de var lite dyra och fanns att beställa från Tyskland.  
 
Jag håller med om att det finaste i uterum brukar vara att hålla det luftigt möblerat med bara ett par stolar och ett litet bord att ha kaffekopp/drinken på. Kanske någon typ av däcksstol i teak? Och så, som också sagts ovan: Fina stora växter i krukor som citrus, oliv osv.

Gör allt du kan för att komma ifrån detta som folk av någon outgrundlig anledning envisas med att ha i sina uterum:
-Puffgardinerna som gjort sitt inomhus sätts upp för att mysa (?) till det i uterummet. Varför nu rosa och grå-blommönstrade gardiner med toapapper inuti skulle vara syggare där än inne i huset?
-Halvskabbiga trasmattor.
-En utemöbel i furu, modell koloss. Du vet en soffa, två fåtöljer och ett jättebord. Gärna inklämt mot kortänden av uterummet så att man måste klättra över varandra för att överhuvudtaget komma till eller från bordet.
 
Har nog aldrig ägt ett par puffgardiner så det är lugnt! Ser i alla tidningar och reklamblad att det är gott om rottingmöbler så jag skall leta ett par snygga stolar och ett mindre bord som matbord så blir det nog bättre. Däcksstolen står utanför rummet.
 
carren skrev:
-En utemöbel i furu, modell koloss. Du vet en soffa, två fåtöljer och ett jättebord. Gärna inklämt mot kortänden av uterummet så att man måste klättra över varandra för att överhuvudtaget komma till eller från bordet.
;D

Vi känner igen oss ....

Vill puffa för den här ställbara stolen i aluminium / teak / svart som jag köpte på Plantagen i Slagsta i helgen, kostar 998 styck och är hur snygg och bekväm som helst, även utan dyna.

Kan även beställas från Gerdmans katalog: (pris exkl moms)
Hos Gerdmans kallas den Dixie, och hos Plantagen Nydala, men jag är 99% säker på att det är samma serie:
http://www.gerdmans.se/KKCT_LoadSections.process?Section_Id=6225507
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.