Hej alla!

Jag håller på att bygga ett orangeri/drivhus (papptak, många fönster, men oisolerat) och nu har snart turen kommit till dörrarna.

Jag vill såklart ha ljusinsläpp i dörrarna och det ställer till det lite för mig när jag funderar på själva konstruktionen. Jag har tidigare byggt förrådsdörrar utan fönster och då byggt med reglar på insidan i ett "Z" för att göra konstruktionen stabil, men nu kan jag inte det just på grund av att jag vill ha ett så stort ljusinsläpp som möjligt.

Jag funderar på att göra dörren med en ram i 45x70 där reglarna ligger på bredden så att dörren blir 45 mm tjock (plus panel enligt nedan). Måtten på fönstret är preliminära så se det bara som en tanke. I fönstret så ska det sen monteras spröjs o.s.v.

Dörr.JPG

Men problemet blir ju, som jag ser det, att undvika att dörren "hänger sig". Det bli ju ingen direkt stabilitet, och det funderade jag på om man kunde lösa med hjälp av en plåt (1-2 mm?) som jag skruvar på regelverket och givetvis tar upp ett hål där fönstret ska vara. Sen klär jag plåten på utsidan med panel och vilken typ vet jag inte än... Insidan klär jag med tunn plywood eller motsvarande för att den ska bli slät.

Uppbyggnad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren kommer ju att väga en del, och jag får ha rejäla gångjärn, men jag tycker att det vore kul att göra dörren själv, plus att en liknande dörr färdigköpt skulle kosta en del då det är specialmått.

Spontana tankar? Skulle jag kunna göra på annat sätt och få samma stabilitet, eller kommer plåten inte att hjälpa till för att göra dörren stabil? Om plåt är rätt väg att gå, räcker 1 mm? Eller 2?

Tacksam för all input!

Här är dörrhålet...

Dörrhål.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillägg...

Det är alltså bara den stora öppningen i mitten som ska vara ett fönster!

Dörr.JPG
 
Moderna dörrar brukar ha ett lager plåt på varje sida för att de inte skall slå sig. Mycket tunnare än 1 mm men på båda sidor. Jag tror inte att det är en bra idé att ha det på bara en sida. Risk att dörren böjer sig. Jag har byggt en ytterdörr utan plåt. Panel på en sida och plywood på den andra. Cellplast i mitten och alltihop limmat med polyuretanlim. Jag är tveksam till om jag skulle göra om det när det gäller en ytterdörr, men till ett icke uppvärmt utrymme är det en annan sak. Den är inte absolut plan, men den håller formen.
 
Tack för tipset! Ja, det är ju en möjlighet att ha tunnare plåt på båda sidorna istället... Vet inte vart jag ska införskaffa plåten, men det lokala plåtslageriet har väl hemma eller kan fixa!
 
Behövs plåt?

Går det inte lika bra med en tunn (4-6mm) limmad kryssfanerskiva på varje sida?
 
Bra fråga Oldboy...

Jag var inne på plåt som sagt, men det tillför ju en del vikt! Såklart vill jag ha dörren så tunn som möjligt, men samtidigt minimera risken att dörren hänger sig! Och redan nu är dörren (med min uppbyggnad) hyfsat tjock tyvärr...
 
Om du använder lim så räcker plywooden och panelen utmärkt för att förhindra att dörren hänger ner sig. Det plåten tillför är att dörren håller sig plan bättre.
 
Har inte kommit mig för att bygga dörren än, men nu är det snart dags...

Jag tror att jag struntar i plåten som jag nämnde, och förlitar mig på att det räcker med skruvlimmad plywood som ni rekommenderade. Vilken tjocklek tror ni behövs? Verkar som att vanlig tjocklek på vad XL Bygg har hemma är 12 mm. Men är det ok?

Och gällande hörnen på själva stommen - Jag tänkte gera dessa i 45 grader, borde bli bättre än att låta dem gå "omlott". Är det rätt?
 
Om de går om lott kan du skruvlimma ihop ramen lättare. Är hörnen gerade blir det svårare att få skruv att dra på precis rätt ställe. Med 12 mm plywood blir dörren sparksäker. För stabilitetens skull räcker det med 4 mm också om bara limmet tar ordentligt.

Jag skulle skippa krysset som du ritat in. I stället skulle jag ha en tvärgående regel i underkant av fönstret precis som du ritat i överkanten. Kryss eller Z behövs på enkla dörrar av panel eftersom panelbräderna kan glida mot varandra. En plywood eller panel som är limmad i skarvarna fyller samma funktion som kryss eller Z fast ännu bättre.
 
Här är resultatet för de som är nyfikna. Valde 12 mm plywood på insidan, skruvlimmad på en stomme av 45x95. På utsidan klädselbrädor som jag fått nedhyvlade till 10 mm. Total tjocklek på dörren blev ca 70 mm. Känns stabilt och kommer nog att hålla för syftet. Kostnaden blev ca 1000 kr per dörr, inklusive glas, och då fick jag en hel del plywood över till andra projekt! :)

IMG_20160521_191421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160524_202127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
marras och 9 till
  • Laddar…
Det där ser bra ut. (y)
 
Snyggt.
 
Mycket snyggt — och inte bara dörrarna! Tror att din konstruktion är stabil nog, du ska nog inte behöva göra om dem i brådrasket om ens överhuvudtaget.
//Ronnie
 
Tack!

Ja, jag är nöjd med resultatet! Har funderat på att lägga upp en tråd med lite info om hur jag byggt själva "huset". Det är återanvända fönster från boningshuset, ca 100 år gamla, och invändigt ligger det återvunnen tegel o.s.v.

Det dyker nog upp en tråd här så småningom! :D
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Maveric77 skrev:
Tack!

Ja, jag är nöjd med resultatet! Har funderat på att lägga upp en tråd med lite info om hur jag byggt själva "huset". Det är återanvända fönster från boningshuset, ca 100 år gamla, och invändigt ligger det återvunnen tegel o.s.v.

Det dyker nog upp en tråd här så småningom! :D
Ja lägg upp en tråd, ser jättefint ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.