Någon som vet om det är stor skillnad mellan Beckers Panelgrund och Jotun Kvist- och spärrgrundning?
 
Redigerat:
Åttioettan skrev:
Någon som vet om det är stor skillnad mellan Beckers Panelgrund och Jotun Kvist- och spärrgrundning?
Jag har målat med båda. I huset hade jag gammalt omålat paneltak som gulnat rejält och såg bedrövligt ut.

I hallen målade jag taket med Beckers panelgrund, två gånger. Den täckte fint och nu efter fyra år finns inga kvistgenomslag.

Ett par månader senare målade inre hallen, med likadant tak, med Jotuns Kvist- och spärrgrund. Jag målade tre gånger och träet lyste fortfarande igenom! Helt omöjligt att få färgen att täcka ordentligt. Till slut gav jag upp och köpte Beckers panelgrund igen och målade en gång. Det räckte för att det skulle täcka. Också det taket är fortfarande vitt och fint.

Slutsats; måla med Beckers panelgrund! Den är lite tjockare i sin konsistens och täcker mycket bättre än Jotun.
 
Tack för svar! 27 liter Beckers Panelgrund inhandlat!
 
  • Gilla
Vanbeasten
  • Laddar…
Åttioettan skrev:
Någon som vet om det är stor skillnad mellan Beckers Panelgrund och Jotun Kvist- och spärrgrundning?
Vad jag minns så är den norska färgen något gultonad, typ S0502-Y, så eventuella genomslag om man har slarvat syns inte lika bra :D
 
Det bidde Beckers ändå :rolleyes:
 
Jag menade som en jämförelse med Beckers som är färdig vit - och där man har en chans att se genomslagen i grundfärgen innan man lägger på täckfärgen... så tur att du tog Beckers :)
 
Det fina med Beckers är att det också är täckfärg, så två varv med den är det enda man behöver :)
 
Vanbeasten skrev:
Det fina med Beckers är att det också är täckfärg, så två varv med den är det enda man behöver :)
Synd jag inte visste det (eller öht att jag skulle köpa den) innan jag köpt 30L täckfärg 😉

Ingen som behöver 30L Nordsjö Professional 3? :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.