Hej!

Har ett lågt staket idag, ca 50 cm över mark, och vill ha lite högre. Har då skissat på ett som blir 104 cm över mark. Bifogar bild.

Idag sitter det "ståljärn" ner tryckta i jorden och en plankbit på som staketet är förankrat på. På 50 cm höjd alltså. Skulle kanske kunna sätta dit en längre plankbit men frågan är om det håller. ..

Funderar på att köra ner jordankare och 70x70-stolpe...

Dock - vad tror ni om bifogad skiss?

Jag har kört 21x70 och 21x145. Kan det vara lämpligt? Går under benämningen ytterpanel hos Byggmax. Är det lämpligt? Impregnerade stolpar och obehandlade ribbor.

15 meter staket ska detbli....om man lejer bort det, gör dem det på en dag tror ni? Dock kanske professionella gjuter och det tar då längre tid och blir dyrare...

staket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svea19
  • Laddar…
Vi har exakt samma gamla staket som du beskriver. Jag ska också byta hela, men blir runt 180-200cm på sidorna och runt 100cm på långsidan.
Tror jag kör med plintar eller stora "skruvar" som man kör ner i jorden. Finns ett företag i närheten som gör det för 300kr/skruv tror jag.

www.slutagrav.se är dessa jag menar.
 
Redigerat:
Hade en snickare förbi igår. Han trodde att man kunde nyttja befintliga "järnstolpar" och skruva på en längre stolpe bara. Visst, blir säkert stabilare med nya gjutna men snickare nummer två skulle ha 2,5 dagars jobb enbart för detta vilket ju bör innebära ett slutpris på närmare 15 000 kr för 15 meter staket. Säkert inte orimligt men inte vad jag kan tänka mig att betala.

Nåväl. Avståndet mellan stolparna är ca 2 meter. Frågan är då: Har tänkt om och 28mm tjocka ribbor sitter det idag och funkar bra. Kör nog vidare på det.

Eftersom avståndet är rätt långt emellan är det säkrare att köra 28x70 istället för 28x45 med tanke på vridningsrisken? Man kan ju iofs lösa det med ett stabiliserande stag emellan befintliga stolpar men blir kanske inte jättesnyggt.

Så vad säger ni - har 28x45 större risk att vrida sig än 28x70?
 
28X45 kommer vrida sig med 2 meter mellan stolparna. En stående 28x45 mellan stolparna skulle hjälpa och det behöver inte alls se konstigt ut
 
Nej, kanske ser helt ok ut. Men 28x70 skulle klara sig? (28x120 klarar sig idag)
 
Det känns rent spontant som det skulle klara sig. Men man vet aldrig med dagens virke. Men ifall det mot förmodan skulle vrida sig eller börja säcka så går det ju alltid att skruva dit en ribba i mitten efter och rikta upp dem igen
 
Nå, frugan föredrar tydligen lite bredare... Kanske en korkad fråga och egentligen ett problem för snickaren...men...vad har man för typ av virke till ett staket?

Jag tänkte från början ha 21x70 och 21x120 eftersom jag hittade det på Byggmax i rätt dimensioner. Dock verkar det ju som att 28-bredden är bättre och får väl köra på det. Det sitter dessutom 28 tjocklek idag och det verkar ju funka.

Byggmax har staketribba 28x70 impregnerat. Dock ej 28x120. Då blir det trallvirke...

Ska man ha obehandlat har Bauhaus 28x70 som betecknas som glespanel. Det kanske funkar det också?

Från början hade vi tänkt måla, men nu lutar det nog åt tryckt virke (det går ju att måla i framtiden...?). Men får man köra med trallvirke då och sedan staketribba från byggmax (verkar ha lite rundade hörn)? Eller var får man virke ifrån, alternativt har vi valt dumma dimensioner? Grannen har 45 tjock och det känns väl tjockt.....
 
Ja impregnerat är det bästa. Ja det går att måla men då bör det får sitta uppe ett par år och torka upp riktigt ordentligt. Glespanel är något man anväder till tak och väggar för att skruva skivor i så att elektrikern har plats att dra sin slang (ganska förenklat) men det finns ju inget som säger att du inte kan göra något annat med det. Trä som trä.

Era dimensioner är det väl inget fel på, jag personligen tycker att 45mm är för brett för ribborna. Men i det stora hela handlar det ju bara om vad ni tycker. Tänk på att det kan vara svårt att få färgen att fästa på den impregnerade 28x70 eftersom den är slät. Vet ni att ni ska måla så skulle jag instället välja en bräda med sågad yta (skulle gissa att den är 22mm bred) det är en klädselbräda och har inte samma rundade hörn som trallvirket har.

Ursäkta om det verkar rörigt. Men jag försöker bara få det enkelt ;) formen på virket avgör inte hur du kan använda det. Det gör dimensionen och behandlingen.
 
Om du funderar på att - nu eller i senare skede - täckmåla staketet så blir det bäst resultat om du använder virkesdimensioner med sågad yta på alla sidor. Färgen fäster då lika bra på alla sidor jmf med när man målar panelvirke som har en råplanad (slät) sida där färgen lätt rinner. I stället för 21*70 så ska du i så fall köpa 22*75, i stället för 21*120 så köper du 22*125. Det finns även sågade dimensioner på stolpar, t ex 75*75 och 100*100.
 
Tack för tipsen, båda två. Det gjorde det ännu knepigare=) Kikar på byggmax hemsida och ska man ha impregnerat så blir det hyvlat, och alltså inte lämpligt för målning.

Ska man måla staketet direkt blir det ytterpanelbrädor i 21mm (Bauhaus har 22 men ej 22x45) - vilket måhända är lite klent(?) Dessutom bör jag ju fixa hem materialet innan snickaren kommer så att jag kan måla innan det monteras...

Knepigt!
 
Nu har vi nog bestämt oss...

Det är rätt mossigt och dåligt med sol där staketet ska sitta. Känns som att impregnerat är bättre då. Även om jag tycker målat är snyggare så kanske det inte är praktiskt gångbart...

Har tänkt att ha 70 och 120-dimensioner.

Byggmax har en staketribba som är 28x70 och sedan verkar det bli trallvirke 28x70 om man ska ha med rundade hörn - vilket kanske gör att det ser lite mjukare ut.

Kan man ha trallvirket som staketbräda? Staketbrädorna blir lite tjockare än jag tänkt men samtidigt är ju 28 ingen ovanlig tjocklek vad jag förstått... Eller va kör man om man vill ha lite rundade hörn?

OM man skulle vilja måla staketet om några år är det vad jag förstått möjligt men man kanske får rugga upp det lite och måla en gång extra...
 
Det går alldeles utmärkt att måla på hyvlad yta. Dock inte med slamfärg.
Viktigt är att färgen biter i virket ordentligt.
(För mig finns det bara en färg som är vettig att använda, och det är riktig linoljefärg.)

Med tryckt virke bör man vänta en till två säsonger, så att virket är ordentligt genomtorrt.
 
Oldboy skrev:
Det går alldeles utmärkt att måla på hyvlad yta. Dock inte med slamfärg.
Viktigt är att färgen biter i virket ordentligt.
(För mig finns det bara en färg som är vettig att använda, och det är riktig linoljefärg.)

Med tryckt virke bör man vänta en till två säsonger, så att virket är ordentligt genomtorrt.
OK.
Sista funderingen...

Några synpunkter på val av virke...28x120-trall och "staketribba" 28x70 ( https://www.byggmax.se/virke/trycki...eglar/28x70-impregnerad-staketribba-p08728070)

Förutsatt att det är samma träslag annars kanske det ser konstigt ut. Det jag egentligen är ute efter är de rundade hörnen som är på trall och som kanske upplevs lite mjukare.

Det jag velar mellan är egentligen ovan "trall 120 och staketribba 70" eller ytterpanel 21/22x70/120. Men ytterpanelen är ju då kantig och måste bestämmas färg/lasyr till...
 
Nu har jag bara skummat genom tråden lite snabbt för att jag sitter på jobbet men jag håller också på och planerar ett staket mellan mig och grannen och det känns som att det kommer att bli 22*95 stående staketbrädor. Behöver du verkligen så tjocka som 28mm?

https://www.byggmax.se/virke/tryckimpregnerat-virke/impregnerad-trall/22x95-trall-impregnerad-grön-p08722095

Det finns 22*95 som sågat virke också, men då får man bege sig till någon annan butik, såg att dem hade det på Hornbach.

Funderar också på att skippa staketribban och klyva en 34*145 i mitten i 15 graders vinkel så att jag får lite vattenavrinning på ribban.
klyva.JPG
 
Redigerat:
Trall och staketribba, båda impregnerade och med rundade kanter, passar bra ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.