Begår man ett stort eller litet fel om man gräver ner ett gult markrör och sedan drar fiber i det?
Gult är väl tänkt för strömförande kabel.

Det känns allvarligare att dra strömförande i t.ex grönt markrör.
 
Det finns säkert linjearbetare och grävmaskinister som tycker det - färgen är en indikation på vem de ska kontakta, men även en signal om hur farligt det kan vara om de råkat sätta skopan i det. Det kanske finns gröna markeringsband?
 
Grejen är att jag ska gräva i förväg, så jag får in fibern på det ställe jag vill. Tror du installatören kommer anmärka på att röret är gult?
 
Kolla med installatören först då. =)
Hos oss ligger fiberslangen i ett gult rör och det har ingen anmärkt på. Hos grannen ligger den i ett avloppsrör (som används istället för markrör och inte för avlopp) och även det har gått bra. De har till och med elen i avloppsröret, men där var det lite större tveksamheter innan det till slut drogs in.
 
Knappast, jag la ett gult 50mm tomrör avsett för elkabel när jag förberedde för fiber, det var ingen som brydde sig om det.
 
Schlbuditz skrev:
Kolla med installatören först då. =)
Hos oss ligger fiberslangen i ett gult rör och det har ingen anmärkt på. Hos grannen ligger den i ett avloppsrör (som används istället för markrör och inte för avlopp) och även det har gått bra. De har till och med elen i avloppsröret, men där var det lite större tveksamheter innan det till slut drogs in.
Jag har försökt komma i kontakt med installatören utan lycka. Detta ska installeras efter semestern, så det är en bit fram i tiden.

Var det gråa 50 mm avloppsrör hos din granne? Jag hade först en tanke att köra på de, då det är samma pris som flexröret.

Men det får nog bli ett gult, då det är lättare att hitta begagnat.
 
Nä, 110 mm orange avloppsrör har dom. :D

Det bör inte vara några bekymmer med ett gult rör. Fiberslangen brukar ju vara gjord för att kunna läggas ner utan rör dessutom.
 
Ligger 50mm vattenslang på måånga ställen. Dock tror jag att många seriösa företag kör med en Grön slangs som de sedan trycker/blåser i fibern i.
 
Kan berätta att jag (i Nacka) precis nu haft besökt av en tekniker från Eltel för att titta på min installation. Han konstaterade att de inte får installera fiber i gultmarkrör. Jag har 3 gula 50mm markrör som går från stolpen till huset. En har inkommande el, en har koppar för telefon/ADSL och en är tom.

Hans förslag var att jag skulle skarva på några decimeter orange markrör på båda ändarna så att den skulle se ut som ett orange markrör...

Det roliga är att jag frågade Telia för 10 år sedan om färgen spelande någon roll, då sa dom att det viktigaste var att de var nergrävda tillräcklig djup och hade markeringsband.

Det verkar som om den lokala Eltel avdelningen håller på detta rätt hårt så det verkar som om jag inte kommer kunna installera fiber pga detta.

Suck
 
Stå på dig, det där är bara trams från Eltels sida. De har förvisso ett regelverk från Telia/Skanova som är deras uppdragsgivare att förhålla sig till, men eftersom de själva gör avsteg på många ställen är det inte alls heligt. En sak må vara i den förläggning som görs ute i gatan, men inne på tomter finns det ingen anledning att vara paragrafryttare.
 
H
Hade sån tur att när jag fråga om det gick bra med gult markrör ( hade liggandes ) så sa de att rör det får du gratis av oss säg bara va mycket du vill ha så kör vi ut.

Jag ska inte koppla in fiber utan bara förbereda när jag gräver.
De tyckte att det va bara bra att de fick in rör om jag vill ha fiber i framtiden
 
Bor också i Nacka.

Vi har nyligen fått erbjudande om Telia öppen fiber som jag tecknat på, men nu kom installationsfirman förbi och anmärkte på att markröret under tomten har är fel färg (gult) och inte får användas!

Vi är nyinflyttade och renoverade huset grundligt för ett par år sedan, bl.a. drog vi ny el-servis och som en del av det jobbet så drog vi även in ett par (gula) tomrör genom fasaden (under marknivå).

För ett år sedan var säljare från Bredbandsbolaget förbi i samma ärende men då jag idag har telekabel in i huset via luftledning så sa de att de endast kunde dra fiberkabeln i luften. Jag erbjöd mig att bekosta grävningen från stolpen, men det var helt omöjligt. Jag tecknade inte på.

I somras så grävde jag själv istället och använde det gula rör som jag hade kvar sedan omdragningen av el-servicen (vanligt 50 mm gult korrugerat markrör som finns i bygghandeln).

I februari kom säljare från Telia på besök och han kollade på det gula röret som stack upp ur jorden i närhet av stolpen där fibern skall dras ifrån. Enligt honom var det ok, han sa i vart fall inget annat om det.

När sedan installationsfirman kom förbi för att projektera så sa de att markröret har fel färg och inte får användas. Alla färger förutom gult går tydligen bra. (De hävdade att det var nya direktiv från Skanova sedan December 2015.) De har nu föreslagit att de skall gräva om allting (vilket de vill ha 7000 kr för). Röret går dessutom under en stenlagd mur som de inte kommer att återställa. Både mycket onödigt arbete för mig och en onödig kostnad tycker jag.

Är det verkligen ”förbjudet” att ha fiber i gul kabel eller är det installationsfirman som försöker skaffa sig extra grävjobb?

Någon mer som har erfarenhet av detta?
 
Nej, det är inga förbud i lag eller andra offentliga direktiv, regler etc. Utan bara Skanovas egna riktlinjer. Eftersom du haft projektören på plats och ni kommit överens om en projektering så stå på dig.

Jag hade Skanovas gräventreprenörer på plats idag och de var märkbart skeptiska till att använda befintligt tomrör trots att det är en riktig optoslang. De menade på att det finns risk för stopp och ville veta vilken alternativ dragning som jag önskade. Givetvis ett försök till fuling från deras sida... Jag bad dem återkomma när de konstaterat stoppet..
 
Mikael_L
sandman123 skrev:
När sedan installationsfirman kom förbi för att projektera så sa de att markröret har fel färg och inte får användas. Alla färger förutom gult går tydligen bra.
Ja då får du vara lite kreativ nu.
Det tidigare rådet, att gräva någon dm in och skarva in en bit rör i rätt färg och sen fylla tillbaka är väl inte helt fel taktik?

Eller så drar du i 32 eller 25mm PEM-slang i ditt befintliga markrör, och kapar bort lite av det gula markröret så endast PEM-slangen syns.
Kolla först så dom tycker PEM-slang är OK. Det tyckte åtminstone Eltel här (både 25 och 32).
 
Sprayburk med orange eller anna kulör och måla om ändarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.