A
Jag har lagt överskåp som underskåp för tvättmaskin och torktumlare. Har fäst stommarna i skena och 4 st plastben vardera. Ikea menar på att man ska förstärka den för att den ska hålla. Hur är min fråga? Golver är inte helt spikrak så att bygga en sockel i trä går väl inte? Dessutom är det oisolerad betongplatta, kanske träsockeln möglar? Hur har ni gjort?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cabjax
  • Laddar…
Dra fast ett par tre extra ben i en spånskiva och skruva upp under mitt under skåpet. Såga till en skiva och skruva fast den under och ovanifrån som stöd mitt i skåpet. Skåpet blir ju då förstås delat i två "fack" men tyvärr är inte IKEA's infästning så stark och fötterna på TM kommer troligen inte över sidorna.

Och du, ytterväggen där är väl dränerad och isolerad?
Annars kan du få fuktgenomslag och då börjar det mögla på baksidan av skåpen...
 
A
Hängde inte riktigt med i svängarna helt här. Sätta fast ben i en spånskiva ok. Ikeas plastben eller annan lev? Sedan fattade jag ingenting med skivorna:)

Huset är dränerat med isodrän, den tjockaste isoleringen så yes det har jag redan listat ut :)
 
Ok, sorry... Laga typ en pall med IKEA ben, dra fast dem med några skruv i en spånskiva, ett hyllplan eller något som du sen trycker upp mot undersidan på skåpet.

"Taket" på skåpet är ju bara fäst i skivorna på sidan av skåpet och om du ställer tvättmaskinen på det så brakar det garanterat rakt genom så du behöver ett stöd för att hålla upp taket.
Jag menade att du sågar till en skiva (ett hyllplan t.ex.) som är lika hög som innerhöjden på skåpet och lika djup som skåpet är djupt. Ställ den sedan på högkant mitt i skåpet så den bildar ett T med "taket" för att bära upp tyngden.
 
A
Har du gjort så?:) vet inte om rn pall får plats på höjden där under :s kan man inte fästa ställbara järnben med gummi och sätts i en skiva vertikalt i mitten av skåpet?
 
Jo, vad som helst som stöder mitt under skåpet. Det är en vertikal skiva jag menar mitt i skåpet som stöder upp övre skivan som tvättmaskinen ska stå på.
 
Jag vet inte om jag skulle vilja ställa en tvättmaskin på ett skrangligt ikeaskåp, tar nog hellre fram svetsen.
 
  • Gilla
ccf och 1 till
  • Laddar…
A
Ja men det blir inte snyggt med en stålställning :p
 
20160321_204622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi renoverade vår tvättstuga så skruvade jag fast en bänkskiva på överskåpen. (Skåpen under maskinerna alltså). Samt satte även fast några vinkeljärn i bänkskivan och väggen bakom maskinerna för att minimera rörelser i sidled när tvättmaskinen centrifugerar. Inga problem efter 3 år. Inte rört sig en millimeter. (y)
 
  • Gilla
Skatthult och 3 till
  • Laddar…
A
Ja vi tänkte med sätta bänkskiva på. Jag har ju skenan där bak. Förstärke ni utöver detta? Kan du visa bilder? : D
 
Dels så sitter så klart skåpen fast enligt konstens alla regler. Sedan som jag sa så sitter även bänkskivan fast, i skåpen samt i väggen bakom. Hängslen och livrem...... Bilder finns tyvärr inte att tillgå. Ber om ursäkt för den sneda skåpsdörren. Endera dan.....
 
A
Men har du förstärkt benen något? Och inne i skåpen
 
Nej ingenting. Bänkskivan är ju 30 mm tjock. Den sviktar nog inte i första taget. Så länge konstruktionen inte rör sig så tror jag knappast att man behöver förstärka benen.
 
AXS
Det kommer bli kanon med en bänkskiva som du skruvar fast, precis som micke_o. Vinkelbeslagen tror jag dock du kan skippa. Se framförallt till att skruva fast skivan i stommarna ordentligt

Lycka till och glöm inte en bild på det när det är klart.
 
Jag körde också med hängslen och livrem. Limmade och skruvade ihop skåpen, skruvade en alu-fyrkantsprofil i väggen som skåpen står på, bänkskivor under och ovan maskinerna, 4 vinkeljärn i väggen från skåpsidorna och Ikeas justerbara fötter framtill. Känns som benen inte skulle behövts, men det kändes säkrast att ha dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.