Excel
Hej, funderar på att införskffa ett spabad. Har också tänkt att stänga ned det över vintern. Har läst många trådar kring att det finns risk att det fryser sönder pga att det är svårt att få ut allt vatten?

Min spontana tanke var då: varför inte hälla i någon form av frostskyddsmedel, typ glykol, sprit, salt etc och låt cirkulationspump gå?
 
Du kommer få klora vattnet också annars blir det inte kul.
 
S
tror inte får bort allt frostskyddsmedel. någon kan ju allergisk reaktion.
 
Excel
Ja, men om man använder ett giftfritt medel och kör genom systemet ordentligt bör det väl fungera.
 
Excel
Typ T-röd
 
huggan skrev:
Du kommer få klora vattnet också annars blir det inte kul.
Nej det behövs inte. Man får se till att hålla temperaturen under 10 grader så kommer det inte behöva kloreras något.

Men, att köra cirkulation och värme hela vintern bara för att det är svårt att tömma badet låter konstigt. Köp ett bad där det är enkelt att tömma slangar etc på vatten så är problemet ur världen.

Att använda glykol etc låter vanskligt om man inte VET att alla packningar, slangar och rör tål det.....

TÖM!
 
Det är på vintern som jag använder mitt spabad mest..
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Excel
MathiasS skrev:
Nej det behövs inte. Man får se till att hålla temperaturen under 10 grader så kommer det inte behöva kloreras något.

Men, att köra cirkulation och värme hela vintern bara för att det är svårt att tömma badet låter konstigt. Köp ett bad där det är enkelt att tömma slangar etc på vatten så är problemet ur världen.

Att använda glykol etc låter vanskligt om man inte VET att alla packningar, slangar och rör tål det.....

TÖM!
Ja jag kan tänka mig att det är svårt att få ur allt det kan ju räcka med att någon slang har lita vatten i sig så är det kört.

Tänkte om man häller i utspädd t-röd och sedan tömmer det minskar ju risken för sönderfrysning.
 
Lite vatten är ok. Baden är ju felkonstruerade om dom inte går att tömma på vatten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.