Jag har med nöje läst många trådar angående renoveringar och golvvärme i "äldre" hus men behöver eran hjälp med hur jag ska gå till väga.
Jag har starka funderingar på att konvertera till vattenburen värme.
Mitt hus är ett vanligt typhus från -74 med direktel, byggnad 115m2 uppreglad bostadsyta, valmat tak, vitt mexitegel,oisolerad platta på ett dräneringslager. Till detta finns en sammanbyggd biyta i vinkel mot huset, garage, tvätt och gillestuga, platt tak, inget uppreglat golv (Känner ni igen stilen).
Mina funderingar gäller hallen och gillestugan där jag har en ytgolvtemp på 13-15grader, alltså inget vidare skönt. Hur denna platta är uppbyggd vet jag inte, kanske förstärkta kanter eller lika tjock över allt, vad tror ni?
Om jag nu ska ge mej på att bila upp gillestugan 3,60x5,50, isolera 300mm och förlägga vattenburen golvvärme. Vilka risker finns det, hur nära väggarna ska man skära, måste plattans kant isoleras utifrån också, hur armeras plattan, sättningsproblem för mexiteglet, hur göra vid innervägg mot garaget, någon särskild årstid som är lämplig. Ni som gjort ngt liknande, vad bör jag se upp med
 
Jag skulle nog börja med att isolera grunden utifrån med till ex Isodrän. Detta hade en kännbar effekt på golvet i min tvättstugen (i och för med lite suterräng). Kolla på www.isodrän.com. Dessutom kommer du kunna se om väggarna står på plattan eller på en grundsula/sockel. I min 50-tals villa är "plattan" bara nagrå cm tjock och är inte bärande.

Du har kanske redan läst:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1095774426;start=5#5


http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1096126417;start=17#17

Har du funderat på en fläktkonvektor? Värmer golv och väggar bättre än en vanlig element och är mycket, mycket enklare och billigare än golvvärme.

Tiwood
 
Hej.
Jag har gjort ett liknande jobb.
Grävde ner 50 cm och ända ut till väggen. Vi nöjde oss med ca 15 cm lekakulor och 14 cm cellplast. På det kom värmeslingor i 10 cm betong.

Jag avråder dig från arbetet p.g.a. den stora omfattningen.
Iden med fläktkonvektor är bra.
 
Tack för det, jag tror numera också att det är bäst att låta bli just för risken med sättningsskador. Konvektorelement finns det vattenburna tro, eller är det bara elektriska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.