Hej!

Jag håller på med det ambitiösa projektet att fräsa in alla mina kablar i väggen och har precis börjat.

Strömbrytare -> vägguttag. Tidigare har strömbrytaren upphöjd med en utanpåliggande kabel ner till ett vägguttag. Nu är allt förberett för att montera dosa och därefter kontakta elektrikern för att montera infällda fräscha uttag/strömbrytare.

Nu till mina frågor.

1. Kan man köpa dosor med fördragna kabelmunstycken med 90 graders vinkel? Jag funderar på att när jag ändå håller på fräsa spår, komplettera med ett extra uttag på samma vägg ca en meter bort. Klarar fasen den typen av belastning?
2. Kan man modifiera dosorna? De jag har köpt in är runda med en stor rektangulär platta på baksidan. Kan man skära bort den eller är rekommendationen att fräsa upp ett extra stort hål för att montera den i sin helhet? Första hålet är redan fräst men jag har fyra till att göra, därav frågan.

Tack på förhand!


Hälsningar
Marcus
 
  • Gilla
HHenrik
  • Laddar…
Har du valt dosor i samråd med elektrikern ?
 
Vad är det för väggar, massivt trä, träpanel med isolering bakom, betong ...

Den dosa du beskriver låter som en installationsdosa som monteras innanför en väggskiva, dvs först monteras dosan och sedan en väggskiva utanpå med ett fint runt hål som passar dosar. I omvänd ordning måste ju hålet i väggen göras väldigt stort.

Det finns då andra slags dosor som kan fungera bättre, s.k. ROT-dosor och spårdosor. Sök på detta så ser du bilder på hur de ser ut.
 
Om jag är riktigt ärligt tror jag inte att det tillkallas en elektriker här inte.
Fundera på att fräsa in plats för dubbel- eller trippeldosa så att du kan ha fler apparater med gemensam täckram. Det finns så mycket kul: trippelutag för platta Europa-kontakter, rörerelsesensorer, dimmer, radio för dosmontering. Och köp inte det billigaste, det kan vara jobbigt att montera, samt fult.
 
tommib
Om du verkligen ska kontakta elektriker är det hög tid att göra det nu, innan du gör mer jobb. Diskutera placering av apparater och hur spåren ska göras så blir det bra.

Om det är som Thomas_Blekinge (och jag) tror så rekommenderar jag att du tänker på följande:

1. Köp spårdosor. T.ex. dessa http://www.elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960
2. Tänk efter hur du drar rör/slang. Följ rummets linjer, dra rakt mellan dosor så att man kan räkna ut hur röret går genom att titta i dosorna. Dra inte mer än 5 1,5kvmm FK i ett 16-rör, 7 i ett 20-rör.
3. Tänk på belastningen på grupperna. Om du inte vet hur du ska räkna på belastning är detta ett rätt tveksamt projekt (förutom att det är olagligt).
4. Tänk igenom om du vill ha något av det Thomas_Blekinge föreslår. Nu är läget att fräsa in extra dosor. Samtidigt är det inte snyggt med massa blindlock om du inte använder dem.
 
Tack för alla svar!

Stefan1972 ja det var faktiskt i samråd med elektrikern jag köpte fem såna här men jag har börjat tvivla på att det är det bästa sättet att göra på.

Bo-Siltberg Väggarna är putsade betongväggar. Förhållandevis enkelt att knacka igenom med mejsel och hammare. Tusen tack för tipset gällande spårdosor, det ser ju ut att göra jobbet väldigt mycket enklare! Tack!

Thomas_Bleking jag har inga planer på att dra själva elen utan förbereder bara för elektrikern, drar flexkabel och monterar dosor. Han kommer förbi imorgon och kontrollerar hur det går. Jag kan med gott samvete konstatera att vissa saker överlåter jag till proffs såsom el och VVS, efter alla skräcktrådar här i forumet så tänker jag absolut inte bidra till fler forumbilder.

tommib tack för alla tips! Vikelrätt/horiontellt har jag hunnit lära mig innan jag startade. Alla kablar ersätter egentligen befintliga installationer: i köket ska en strömbrytare byta sida om dörrposten, i vardagsrummet ska ett utanpåliggande uttag fällas in, det är egentligen bara ett ställe där ett extra uttag kommer till så jag syncar med elektrikern så belastningen blir rätt där.

Tack för hjälpen!
 
tommib
Även om det är lättknackat så är spårdosor bättre, det blir snyggare och mer exakta hål med en hålsåg.

Sen menar du förhoppningsvis lättbetong. Vanlig betong borde inte vara särskilt lätt att knacka sönder med mejsel och hammare.....
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Nej det är rätt tommib, det är faktiskt någon konstig stomme, ser ut som svartmålad limmad sten. Ganska poröst och går att både mejsla bort och borra bort! Aldrig sett innan.
 
tommib
Slaggplatta?
Lägg upp bilder alt bildgoogla själv så får du säkert svar...
 
Ja det ser ut att vara just slaggplatta, det ser ut att vara precis det materialet. Tack tommib!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.