Tjena.

Vi är på g med ett nybygge och är i full gång med att beställa kök. Nu har vi varit i kontakt med en säljare hos Vedum för offert men han sa att dom "inte bara skickar ut offerter..." och gärna undviker "prisjägare....". Han vill istället att man kommer dit på plats för ett personligt möte med en säljare.

Jaha, ska vi åka dit och gå igenom alla deras produkter och få en personlig presentation av en säljare innan vi ens vet vad köket kommer att kosta, för att SEN gå och handla hos någon annan? Hade det inte varit lättare för dem att bara ge en prisindikation att ta ställning till först, så slipper dom valla runt kunderna i utställningen först?

Vad tycker ni? Är det helt rätt att göra så för att slippa "prisjägare" eller har dom helst enkelt för mycket att göra för att ödsla tid med oss som gärna jämför lite innan man slår till?
 
Nä, de har inte för mycket att göra. Köks-säljare verkar ha hur mycket tid som helst! För att sälja ett "dyrt" kök krävs personlig kontakt annars väljer ni något annat. Han/hon vill ju sälja in "värdet" av dem som leverantör och inte prata alls om priset förrän ni emotionellt redan har valt dem.

Något ska ju betala dessa folktomma utställningslokaler och säljare som kan lägga massor av timmar på att rita planlösning efter planlösning, allt för att ni ska bli nöjda och de få sälja så många skåp som möjligt.....
 
katten1234 skrev:
Jaha, ska vi åka dit och gå igenom alla deras produkter och få en personlig presentation av en säljare innan vi ens vet vad köket kommer att kosta, för att SEN gå och handla hos någon annan?
Jag kan förstå principen att inte skicka offertt på någonting du inte sett i verkligheten. Du skulle i så fall få veta vad det kostar, men inte hur kvaliteten "känns". Du vet iofs om det är över din budget, men inte om det är prisvärt eller tillräckligt bra kvalitet. Du har alltså prislappen men inte så mycket mer.

Jag har tittat på Vedums kök och badrum, och kvaliteten verkar OK, så även designen (på vissa modeller, men det är ju en smaksak). Jag fick offert på kök av dem för fyra år sedan. Prisläget var OK (bra bit lägre än tex Haga och Ballingslöv har jag för mig), men inte flexibiliteten så deras föreslagna lösning var inte tillräckligt bra.
 
Ett liknade fall här. När vi var på jakt efter kök så var vi hos en sk "köksarkitekt" hos en av de dyrare/kändare leverantörerna och satt ner 30 min och gick igenom hans förslag och offert. Men vi fick inte ta med oss någon bild eller en specad offer med oss hem för at kika på medans vi funderart.. Vi kunde ju ta hans bild till någon annan och köpa liknade kök därifrån var hans förklaring...

Jösses säger jag bara. Snacka om att strypa sig själv och företaget. Kan ju nämna att de inte får affären.
 
TotalControl skrev:
Ett liknade fall här. När vi var på jakt efter kök så var vi hos en sk "köksarkitekt" hos en av de dyrare/kändare leverantörerna och satt ner 30 min och gick igenom hans förslag och offert. Men vi fick inte ta med oss någon bild eller en specad offer med oss hem för at kika på medans vi funderart.. Vi kunde ju ta hans bild till någon annan och köpa liknade kök därifrån var hans förklaring...

Jösses säger jag bara. Snacka om att strypa sig själv och företaget. Kan ju nämna att de inte får affären.
En bild vill man ju ha med sig. Om det sen bara är en pappersutskrift som inte är så lätt att editera är väl en sak. Det är väl en självklarhet att ta bilden (om man inte vill ge all blankt papper) och ge någon annan och be dem överträffa förslaget. Detta behöver ju inte betyda priskrig utan att den andra arkitekten hittar en bättre lösning.
Själv gick jag till ett snickeri med den bästa planlösningen och undrade vad de kunde erbjuda i stim med "min" ritning. Det blev: gedignare, snabbare leverans, billigare, bättre layout, inga onödiga täckskivor ("dubbla väggar") eller passbitar (kök från vägg til vägg och golv till tak) samt skjutdörrar i köksön (något som ingen annan kunde erbjuda).

En väldigt detaljerad offert med pris per skåp och per skruv vet jag inte om det tillför så mycket om man ska köpa ett helt kök. Det är ju totalen som är avgörande.
Vitvaror rekommenderar jag att inte blanda in i affären alls, då alla köksföretag verkar ha uppblåsta priser för att sedan ge si och så många procent i rabbat, eller inkludera vitvaror för tex 50 000 kr - som då i själva verket kostar strax över 30 000 på nätbutikerna eller andras extrapriser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.