Hej!

Jag ska bygga uterum, och anledningen till att jag inte placerar tråden där är att det här inte handlar specifikt om uterum utan mer en fråga kring "best practices" när det kommer till bärlinor, plintar och vinklar.

Förutsättningarna är som följer:
  • Uterummet ska stå på trallgolv och plintar.
  • Jag har köpt en färdig limträstomme from Willab Garden
  • Det följer med stolpar som är anpassade för att stå ända ut i vinkeln, se bild.

Jag har valt ett uterum med brutet hörn och funderar nu på hur jag bäst tar upp lasten från hörnstolpen. Hörnstolpen ska placeras på dubbla 45x170-reglar som sedan fästs i plinten.

Men hur sätter jag en plint precis i en 45-gradersvinkel? Hur brukar man göra?

Jag har två förslag själv:
  • Sätta två plintar i varje hörn, se alternativ 1
  • På något sätt dra in stolparna en bit in på varje sida så att det räcker med en stolpe per hörn och bygga på med reglar för att komma ut i vinkeln (lila), se alternativ 2.
 
  • 12874153_10153555269843108_1592235708_o.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 12887429_10153555258213108_1416877686_o.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Untitled-6.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Untitled-7.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
om du bygger golvet som det ska göras så vet väl inte uterummet hur många plintar det är eller var de är placerade?
 
Stefan1972 skrev:
om du bygger golvet som det ska göras så vet väl inte uterummet hur många plintar det är eller var de är placerade?
Jag förstår inte riktigt vad du menar...Men målet är alltså att ta ner lasten så rakt ner det bara går. Jag vill ju inte sätta en stolpe som bär upp främre bärlina och tak precis mitt emellan två plintar. Eller missförstår jag dig?
 
  • Gilla
streetlab
  • Laddar…
Om du bygger golvet i ungefär samma form som uterummet och har plintar i ung de skärningar det handlar om så handlar det ju bara om att beräkna plintar och reglar efter vad uterummet väger. Det är ju inget som säger att uterummets regelstomme måste gå oväxlade ända ner i mark.
 
Jag har byggt friggebod enligt samma princip. Jag satte plintarna någon dm ifrån hörnen. Bärlinorna förband jag med skruv och kraftiga vinkeljärn.
 
Stefan1972 skrev:
Om du bygger golvet i ungefär samma form som uterummet och har plintar i ung de skärningar det handlar om så handlar det ju bara om att beräkna plintar och reglar efter vad uterummet väger. Det är ju inget som säger att uterummets regelstomme måste gå oväxlade ända ner i mark.
Nej det är klart att jag kan dimensionera hela däcket efter att jag ska kunna ta lasten från uterummet var som helst, men så är det väl ingen som bygger? Det låter både onödigt dyrt och framförallt osmart. Kan jag ta lasten rakt ner så minskar såklart behovet av kraftigare material.
 
vectrex skrev:
Jag har byggt friggebod enligt samma princip. Jag satte plintarna någon dm ifrån hörnen. Bärlinorna förband jag med skruv och kraftiga vinkeljärn.
Menar du med dubbla plintar i varje hörn (alternativ 1) eller bara en (alternativ 2)?
 
nja nu menade jag ju inte att det skulle skilja nåt extremt men det borde rimligen räcka med en plint i varje skärning. Inte typ två som du är inne på.
 
samuel99 skrev:
Menar du med dubbla plintar i varje hörn (alternativ 1) eller bara en (alternativ 2)?
Nej, enkla plintar. En i varje hörn!
 
En plint på var sida räcker gott och väl. Gör det inte så svårt för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.