toolman77 skrev:
Annars är mitt alternativ att göra en inbuktning i staketet som ger en plats ut mot gatan där tunnorna ska stå. Tycker du att de är fula går de ju alltid att måla i samma färg som staketet eller dekorera på andra sätt :) [länk]

Vad är värst att någon eventuellt stör sig på dem eller att du ska släpa ut dem vid varje tömning?
Ja det är nog och släpa ut dom :D
Men man skulle kanske kunna bygga in dem så att dom inte syns från huset och sätta grindar på utsidan ut mot gatan, men då måsta man antagligen öppna grindarna var gång det är tömningsdags.
 
Redigerat:
Såhär löste jag det, om det kan inspirera någon.

Obs, rosorna blommar än idag den 21 November. Är det inte fantastiskt!! :)

Upplevda fördelar;
Står en bit in på tomten men inom avstånd så soptömmare accepterar avståndet utan extra avgift.
Kan lägga i tunnan från ena hållet och draghandtaget lättillgängligt för hämtaren

Inga grindar som ska öppnas (extraavgifter)

Döljs delvis av växter (tar några år)

Kan hålla med att det inte är roligt att se tunnorna men man blir lite gladare när man ser växterna frodas ;)

Upplevda nackdelar;

Tunnorna står i sådan vindriktning att dom gärna flyttar sig någon halvmeter när dom är just tömda, vid stark blåst

2014-11-21 09.27.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-11-21 09.27.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Plattor och sand inköpt men av lite olika anledningar så hann jag aldrig ta tag i mitt bygge förra våren/sommaren (och tur va väl det).
I måndags fick vi hem papper på att våra två tunnor (restavfall och matavfall) ska bytas ut till två fyrfacks tunnor (NSR).

I broschyren står det att dom kräver 200x100 cm. Mina 12 plattor mäter 35x35 cm och området jag tänkt lägga dom på blir då 210x70, vilket hade räckt till nuvarande tunnor.

Min fråga är då om någon har dessa nya tunnor (Vi får våra tunnor av NSR Skåne, Helsingborg) och kan säga om det räcker att jag lägger dom plattor jag har eller om jag ska köpa till 6 nya 35x35 och få ett område på 210x105? Ska vara staket runt om också.
Man vill ju inte bygga onödigt stort :)

Gissar att det är liknande tunnor som bilden ovan.
 
Redigerat:
Toppen!

Hittade även detta:
http://fyrfack.nu/vanliga-fragor/

Ett 370-liters kärl har följande mått:
Bredd 81 cm
Höjd 110 cm
Djup 90 cm


Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så blir till att köpa 6 nya plattor! Som sagt, tur jag va lat förra året, annars hade man blivit duktigt tokig nu :D

Skoj för alla dom som byggt sin tunnförvaring åt dom gamla tunnorna :)
Har tom en i närheten som integrerat tunnorna i en mur, där dom idag precis får plats på både bredd o längd, skoj för honom/henne!
 
Redigerat:
Projekt "Flytta tunnorna från uppfarten till vägen" är inlett.
I lördags sågade vi av staketet, grävde ut, fyllde på med sand och la plattor, valde även kantsten då marken bakom är högre. Nu är det bara staket runt och en grind mot gatan som fattas, ligger även lite sand på plattorna som ska sopas runt ett par varv till allt eftersom det sjunker ner i springorna.
Hur tycker ni förresten jag ska lösa grinden mot gatan? Med tanke på lyktstolpen som står till vänster i bild.

IMG_1083.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är även att byta resterande staket ut mot gatan också, men det får bli ett annat projekt denna vår eller sommar.
 
Redigerat:
Är det inte bättre att skippa grinden och dra staketet bakom tunnorna istället?

För min del är det lögn att få sopgubbarna att ställa tillbaka tunnan. Den hamnar med 100% säkerhet mitt på uppfarten efter tömning. Men med ditt arrangemang har de inte så mycket val om de inte vill blockera trottoaren.
 
Skippa grinden, om det är som i min kommun så får du betala extra om sopgubbarna ska öppna en grind för att komma åt tunnorna.
 
Staket bakom tunnorna blir det.
Grinden är tänkt att stå öppen den dagen tunnorna ska tömmas (så sopgubbarna slipper detta) och sen va stängt för att dom inte ska synas från vägen (tycker det ser så trist ut).
Uppfarten är väl ca 2 m till höger i bild så det är ju bara att dra tillbaka dom när man kommer hem om inte sopgubben orkar ställa dom rätt.
 
Vitsen med att ha tunnorna på hämtavstånd för sopgubbarna är ju att man slipper hålla reda på när dom kommer.
Rätt som det så ska dom "köra in" en dag pga långhelg eller liknande.
Detta faller ju delvis om du ska hålla reda på att öppna och stänga grinden.

I övrigt håller jag fullständigt med; snyggare saker än dessa fula soptunnor kan man ha vid tomtgränsen :mad:
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
roland53 skrev:
I övrigt håller jag fullständigt med; snyggare saker än dessa fula soptunnor kan man ha vid tomtgränsen :mad:
Fast hos dig (bilderna ovan) ser det ju schysst ut, dock värre hos grannarna mittemot.

Men om vi ändå säger att jag vill ha en grind :D Hur hade ni då löst det?
 
engs
roland53 skrev:
Skippa grinden, om det är som i min kommun så får du betala extra om sopgubbarna ska öppna en grind för att komma åt tunnorna.
Har tänkt göra något snarlikt men för en tunna (tack för inspirationsbilderna längre upp!).

Kommer inte ha grind men med en uppfällbara planka då för att kunna fälla upp bara när det blåser som värst, nu händer det att den blåser omkull.

Helst skulle jag vilja ha ett litet tak också för att slippa den värsta snön, men antar att det skulle räknas som skärmtak och för nära tomtgräns / väg, även om det bara skulle bli på kanske 0,5-0,8m2.
 
engs skrev:
Helst skulle jag vilja ha ett litet tak också för att slippa den värsta snön, men antar att det skulle räknas som skärmtak och för nära tomtgräns / väg, även om det bara skulle bli på kanske 0,5-0,8m2.
Nu får väl jag va den som ifrågasätter :)

Men ett tak gör det väl väldigt mycket krångligare, då måste man ju dra ut tunnan varje gång man ska slänga något? Än värre om man har det som jag, då måste man gå ut på gatan, dra ut tunnan o slänga skiten.
 
engs
Lexington skrev:
Nu får väl jag va den som ifrågasätter :)

Men ett tak gör det väl väldigt mycket krångligare, då måste man ju dra ut tunnan varje gång man ska slänga något? Än värre om man har det som jag, då måste man gå ut på gatan, dra ut tunnan o slänga skiten.
Ja ifrågasätta får man, taket skulle i sådana fall vara på sådan höjd att locket kan fällas upp ändå. Tänk dig rolands bild fast bara bred nog för en tunna och ett tak ovanpå de högre två sidorna.
Givetvis kommer det blåsa in en del snö, men tänkte det kan ta det värsta i vilket fall.
 
Redigerat:
Aha, jo det skulle ju funka.
Jag är ju van vid skånskt snöfall, dvs horisontellt, då hade inte ditt tak hjälp speciellt mycket :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.