Det är hög tid att fundera på garderoben i sovrummet. Vi tänker köra 35 djup PAX 4 stycken 50x201. Sedan toppa den med 4 stycken Faktum väggskåp 35x92. Mao total höjd på 293. Med täcksidorna kommer det nog se rätt platsbyggt ut. Lämnar ungeför 5cm glipa också för vetilationen vilket räcker. Det jag är osäker på är hur Pickyliving löst det med sockeln, måste kolla upp det imorn. Jag tror det kan bli snyggt om man har en täcksida under, såhär

Pickyliving.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggast är ju att låta er golvsockel gå runt garderoben.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
falkn skrev:
Snyggast är ju att låta er golvsockel gå runt garderoben.
Jag håller med - blir klart snyggast och även takanslutning/taklist om sådan finns. Men, det hänger ju lite på vilket utrymme som finns eftersom sockeln till Pax är klart under 10 cm, så en bred golvlist får inte plats om man inte bygger ett högre fundament till garderoberna.
 
krillek skrev:
Jag håller med - blir klart snyggast och även takanslutning/taklist om sådan finns. Men, det hänger ju lite på vilket utrymme som finns eftersom sockeln till Pax är klart under 10 cm, så en bred golvlist får inte plats om man inte bygger ett högre fundament till garderoberna.
Man höjer ju dem enkelt genom att klossa upp alt. hänga dem på väggen om man har bra bärighet. Sockeln är i grundutförande ca 6,5-7 cm.
 
Glipan mot tak är bara 5cm, nog svårt att hitta ett ventilationsgaller som blir snyggt då
 
Fast frågan är om du behöver ventilation över huvud taget. PAX-stommarna har inga hål för ventilation såvitt jag kan komma ihåg. Det snyggaste vore att palla upp stommarna så att du får dit en riktig sockel. Se bara till att dörrarna går fritt i ovankant och inte tar i taket. Det är inte ovanligt att gamla tak "hänger" ner lite grand ifrån kanterna.
 
Ska leda om ventilationen till garderobstaket med spirorör
 
Ah, du menar ventilation för själva rummet?
 
btw, klossa upp för att golvsockeln ska få plats går ej, golvsockeln är 120mm. Ska titta hur standardlösningen från Pickyliving ser ut. Kan ta lite bilder när jag är i deras showroom
 
Blir schnyggt, men varför bara 350 djup gabberob?
 
Det ska ju mest vara lite sidenpyjamas och nattlinnen där ;)

Men den blir även lite trångt för nattduksbord redan som det är med 350mm. Dock kan man ju flytta sängen lite höger, men nja. 500mm djupt kommer se riktigt bulkigt ut oavsett.

utrymme_sovrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
35 djupt tycker jag är perfekt om man har "plats på bredden". Då har man bara en tröja/handduk etc djupt, i 60-garderober blir det två travar och man vet aldrig vad man har i inre traven.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Nog får det plats 580´s stommar utan att det blir trångt med öppna dörrar. Sätt skjutdörrar annars, men dom är så fula tyvärr. Kanske dom som ska köpa lgh i framtiden älskar förvaring, kan aldrig bli för stora garderober om rummet tillåter...
 
De får en walk-in closet och en till lite mindre garderob och så denna i sovrummet. :D

edit: Nej ska man ha skjutdörrar får man välja dyrare stommar än IKEA, mina föräldrar har sjukt fina skjutdörrar i entren i sin villa. Men då kostar bara beslagen typ som hela min garderob :p
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.