Jag har ett hus med 3 sovrum (2 st på 12 kvm vardera och 1 på 7,5 kvm), 1 badrum med TM och TT, vardagsrum och litet allrum som sitter ihop med hallen. Köket är öppet mot vardagsrummet som har en öppen spis med insats, en vinkel av vardagsrummet kan användas som kontorsdel. Låter väl bra? Allt detta är på totalt 93 välplanerade kvadratmeter, renoverat och tillbyggt 2008. Jag har ritat och byggt det åt mig och mina två barn. Jag har dock funderat på om antalet kvadratmeter är avskräckande för en familj som är större än min. Hade ni åkt och tittat på ett hus på under 100 kvm om ni har en familj på 4 personer?
Hur litet hus skulle ni kunna tänka er? 100? 110? 120? 130?
Har haft det till salu 2 gånger utan framgång. Funderar på att bygga ut.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har också en familj på 4. När vi letade hus var minimum 130. Bor nu på 165
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Allting är ju en fråga om priset.
Har du funderat på att sätta en överväning på det?
 
Min spontana reaktion är att det inte är storleken det är fel på, utan hur ytan används. Tre sovrum är ett minimum. Men även gemensamhetsytorna måste vara funktionella. Observera nu att jag bara ser din ritning och har ingen aning om hur huset ser ut i verkligheten eller om ritningen är skalenlig.

I ditt fall ser köket ut att vara ok, men vardagsrummet minst sagt litet, särskilt om man ska ha en matplats också. Sen är det två ytor som jag inte förstår mig på. Först är det ytan till höger om hallen. En öppen yta utan definierat användningsområde eller ens ett rum med funktion.

Samma sak är det med den yta du själv beskriver som kontorsdel. Det känns mer som en passage ut till baksidan. Och ett arbetsrum eller kontorsyta vill man inte ha i en sådan yta, utan i ett rum där man kan stänga dörren så man slipper se datorer, papper och pärmar.

Ursäkta min kassa bild, men bara genom att flytta garderoberna och sätta upp en vägg har du utnyttjat en död yta och skapat ett rum.

1image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det är gjort så man kan sätta en vägg i hallen om man vill och ha ett kontor/gästrum. Det får plats en säng vid ena sidan. Barnen hade soffa, pyssel- & TV-hörna där när de var små. Då var det bra med öppet så jag hade koll på dem samtidigt. Garderoberna har tidigare stått där du ritade in dem. :)
Matbord får plats i köket.
Ja, vardagsrummet är en halvmeter för smalt för dagens gigantiska soffor med schäslongdel.
 
Jag tycker ditt hus skulle kunna attrahera flera målgrupper: ensamstående med barn, äldre par (bra med enplans) eller en ensamstående utan barn, förutsatt att huset är i gott skick och fackmannamässigt byggt. Två vuxna med två barn eller fler, skulle nog få svårt att motiveras att titta om det inte finns goda möjligheter att bygga ut, vill säga och det är kostnadseffektivt utifrån läge och utgångspris för det befintliga huset.

Sen kommer det upp lite frågor för att få lite bättre helhetsbild: Vad har de som varit och tittat angett för skäl till att de inte är intresserade? Vilka målgrupper har varit på visningarna? Mäklare eller privat försäljning?
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eba och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft mäklare. Några har inte ens velat titta pga storleken, vissa har sagt att det är för litet. Det har varit alla de kategorier du anger; ensamstående med barn, pensionerade par, familjer på 4, singlar...
Den stora skillnaden då mot nu är att då var det på gång med installation av kommunalt VA och osäkerheten över kostnaden avskräckte några. Nu har jag både kommunalt VA och fiber installerat och klart.
 
Ovanvåning har aldrig varit aktuellt. Jag ville ha ett enplanshus. Hela takkonstruktionen är ny, med nya takstolar och 450 mm lösull på vinden, så det är inget alternativ. Inte för mig iallafall.
 
Låter ju som du tagit bort ett orosmoment genom att kommunalt VA är klart, toppen!

Då handlar ju det mesta om hur attraktivt läget är kombinerat med om det är rätt prissatt. Och förstås vilken marknad du säljer i nu jämfört med då. Nu är ju finessen att utbudet är lågt och efterfrågan hög, som borde kunna gynna dig!

Att bygga till för att sälja sedan låter inte som en kostnadseffektiv lösning (om det var så du menade att du skulle göra, du kanske skulle bygga till för att själv kunna bo kvar) för den som flyttar in vill ju oftast själv sätta sin prägel. Istället är det sannolikt bättre att lyfta fram vilka byggmöjligheter som finns på fastigheten.

Lycka till med dina planer hur du än väljer att göra!
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Just nu när lånen är så billiga tittar många på hus med ordentligt stora ytor.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Jag skulle nog inte titta på huset alls, inte ens när barnen flyttat hemifrån. De direkta problem jag ser är att det bara finns ett badrum, det blir jobbigt direkt. Sedan är tvätthanteringen också placerad i tvättstugan, som lök på laxen. Bor jag i hus ska jag ha tvättstuga. Det finns inte heller någon klädkammare vilket direkt skulle göra förvaringen till en katastrof för min familj.

Rent generellt ser huset mysigt ut och skulle nog passa utmärkt för ett par med utflugna barn.

Storleken är inte problemet för min del.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Precis vad jag känner nu när barnen är större. Om jag ska bygga till så blir det ett badrum till, en klädkammare och ett stooort sovrum som kan konverteras till vardagsrum när barnen flyttar ut.
Frågan är då: ska man satsa så ytan kommer över en "magisk gräns" som kan tilltala framtida köpare eller hålla det på ett minimum utifrån mina egna behov?
 
Glömde skriva att jag har en fullt isolerad friggebod kloss intill huset för förvaring av alla prylar man behöver säsongsvis.
 
Jag tror en ombyggnad kan räcka. Om du flyttar altandörren så att den hamnar mitt emot ytterdörren kan du bygga en toa med dusch vägg i vägg med befintligt badrum. Då minskar badrumskrockarna och du får en fin siktlinje genom huset. Allrummet bredvid hallen kan bli klädkammare/förvaring eller kontor. I och med att du har hyfsat stora sovrum borde det räcka långt med stora garderober i sovrummen. Nuvarande kontorsplats kan bli ett nytt rum.

Har du problem med stora mängder ytterkläder kanske du kan bygga på en farstu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.