Takbyte planerar i påsk! Ställning levererades igår, material i början av nästa vecka och sen är arbetet planerat till påsken.

Lite nervöst! Största projektet jag tagit mig på i min korta huskarriär på 1,5 år. Kollar vädret typ 3 ggr om dagen om dagen just nu!

Funderar just nu över om jag skall dra ut ventilationen genom ytterväggen istället för genom taket! Har inte kommit till något riktigt beslut där ännu.

Tips för att lindra huvudvärken? :D

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haha, kollade också vädret konstant då vi bytte tak :) jag fäste presenning på den del av taket jag inte jobbade med, när vädret vände så var det bara att rulla ner den och förankra. Sen rulla upp den och fortsätta. Jag drog ut mitt genom vägg, ville ha så lite genomföringar som möjligt genom taket.
 
Jag funderar på att koppla i hop avluftningarna till avloppet så att kag slipper en genomföring. Röret till avluftningarna är nu lika stort som själva avloppsrören skulle gissa på 110mm

Jag tänkte dra avluftningarna med 45mm rör istället på vinden. Kommer det funka måntro?
 
Nej det ska vara 110 mm rör!! både för ventilation och framförallt för att dom inte ska frysa igen på vintern.

Sen att dra ut ventilationen genom ytterväggen istället för genom taket är oftast ingen bra ide på grund utav många saker men framförallt försämrar man ventilationen.
 
Tack då slipper jag göra det misstaget :) väljer 110 rör och sen kopplar jag ihop dom upp på vinden och slipper dubbla genomföringar.

Ang ventilationen så tänkte jag sätta en kanalfläkt som jag styr från en vred eller givare i badrummet tänkte då samtidigt koppla så att det finns iaf två utsug. Har ingen tilluft idag och tänkt efter taket är klart fixa det i båda sovrummen så luften går runt lite. Idag står det typ helt stilla
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.