Hej forumet

I slutet av av november 2016 är det äntligen adjö med vårt träliga bundna bolån på 4,87% ränta, 6-årsbundet. Tidigare har jag känt det surt att avsluta i förtid pga att all ränta (ränteskillnadsersättning) då måste betalas under samma år och där med även avdraget, påverkar ju även hur mycket ROT-avdrag man kan göra osv.

Min tanke är att pruta rejält när jag tillslut bara har rörligt lån kvar. Idag har jag inte samma möjlighet eftersom jag är fastlåst pga bundet lån.

Nu slog det mig att vi är inne på samma år som lånet går ut och alla ränta kommer ju ändå att betalas detta året. Om man avslutar nu och betalar ränteskillnadsersättning har jag möjlighet att pruta tidigare under året och därmed spara mer pengar, tänker jag fel? Eller tillkommer det straffkostnader utöver räntan när man avslutar bundet lån i förväg?

Hoppas någon förstår mina funderingar och orkar dela med sig av sina kloka reflektioner.
/Björn
 
Redigerat:
Det är ganska enkel matematik; blir det billigare att betala ränteskillnadsersättningen och få ner räntan till 1,6-1,8% än att fortsätta med den höga räntan resten av tiden? I så fall är det bara att köra. Inga andra "straffkostnader" tillkommer.
 
För att lösa ett bundet lån i förtid krävs på ersättning baserad på den ränta du har kvar under bindningstiden. Att den ersättningen plus den rejält prutade räntan du önskar skulle bli lägre än att låta det bundna lånet löpa ut tvivlar jag på. Det vore ett annat läge om du skulle avsluta lånet.
Utnyttja istället möjligheten att lösa det bundna lånet 3 månader i förtid utan avgift som brukar finnas.
 
Tack för era svar. Det är sant att då måste jag betala ränta två ggr för det bundna lånet och så bra prutning är svårt att få till. Idag ligger jag på 1,62 på mina rörliga lån och enligt mina beräkningar måste jag ner till ca 1,31 för att det ska gå ihop sig. Jag har visserligen hyfsat låg belåningsgrad men känns orimligt. Får väl bli att ligga kvar och se om jag kan lösa lånet 3 månad i förtid, som du säger Mellanbarn. Tack för tipset! Tänkte också undersöka om jag kan amortera 20% kostnadsfritt som det verkar gå hos Swedbank. Har idag ett helt amorteringsfritt bundet lån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.