Y
Har en liten stuga med trädgårdsredskap, funderar lite på göra bastu i ena änden. Eller snickeri av hela, eller garage. Kort och gott, jag vet inte vad jag ska göra med den i framtiden men behöver byta panel nu.

Funderar på riva bort gamla, kottla, häfta upp vindpapp, sen ny panel... Då skulle jag kunna sätta in isolering inifrån ifall jag vill det sen. Fast tänkte dubbelkolla med er så idén inte är helgalen.

Visa bilaga 173825
Visa bilaga 173826
 
Redigerat:
Rättstavningsprogramet påpekar... kortla.
 
Vindpapp eller asfaboard låter som en bra idé.
 
  • Gilla
nisse64.is
  • Laddar…
S
skit i stavning. bara budskapet går fram.
hur ser det ut i ner kanten av väggen? på insidan
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men glöm inte luftspalten mellan panel och vindpapp.
 
S
Chrissofsweden skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel, men glöm inte luftspalten mellan panel och vindpapp.
finns ju dom här som säger att det inte behövs
 
Jag skulle bli väldigt glad om det stämmer :)
 
Hur noggrann man vill vara beror väl lite på ändamålet med kåken. Det är väl få som bygger sina lekstugor lika avancerade som sina hus - och så vidare.

Byggde ett litet hönshus i somras, långt i från konstens alla regler. Råspont som panel, diffusionsöppen vindduk, regelstomme, isolering, diffusionsöppen vindduk, råspont som innervägg. Ingen uppvärmning och oisolerade plankdörrar/luckor.
Än så länge ruttnar det inte bort, men det lär väl inte bli hundra år heller kan jag tänka mig. Målat med oljefärg invändigt och utvändigt.
 
Y
Anna_H skrev:
Rättstavningsprogramet påpekar... kortla.
Fast när jag googlar så rättar den inte utan erbjuder mig både bilder och youtubefilmer om kottla, eller finns båda orden bara att kottla är innerväggar och kortla är ytterväggar?
https://www.youtube.com/watch?v=FzT0DhVU6MY

SBH skrev:
skit i stavning. bara budskapet går fram.
hur ser det ut i ner kanten av väggen? på insidan
en "stock" ovanpå en låg mur
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.