Sitter och budgeterar för ett mindre gästhus på tomten. Det ska finnas ett mindre kök öppet mot allrummet, badrum samt loft. Köpa färdigt blir för dyrt, kostar från 450 000 kr om man vill ha både kök och badrum..



Skulle behöva lite hjälp med budget för material. Om det verkar rimligt helt enkelt.

Ytterväggar:
Panel, utegips, 170 + 45 regel och iso, plast, gips.
Totalt: ca 25 000 kr

Gjuta platta m golvvärme:
Totalt: ca 35 000 kr

Material till badrum:
toalett, dusch, blandare, möbler, tvättställ, kakel, klinkers, fläkt:
Totalt: ca 12 000kr

Kök:
Ikea. stommar, belysning, kyl/frys, överskåp, bänkskiva, blandare, vask
Tot ca 30 000 kr (tänkte köra med en candy trio, och bara den kostar 12 000 kr.

EL:
Elcentral, spotlights i samtliga rum, eluttag samt strömbrytare (dimmers) av enklare modell. Kabel och rör.
Tot ca 10 000 kr

Fönster pvc:
två fönsterdörrar, 4 fasta fönster.
Tot ca 20 000 kr

Tak:
Vet inte vad som behövs eller kostnad. Tänker mig ca 350 mm isolering och papptak eller plåttak:
Tot: 30 000 kr?



Har jag räknat helt tokigt någonstans? Är det några stora poster som jag missar? Har jag tagit i för mycket på nåt? Finns det någonstans man kan spara lite pengar?

Kom gärna med kommentarer! När byget sätter igång kommer givetvis en byggtråd för er som tycker det hade varit roligt att följa.


Tack för hjälpen!
 
Tycker 10000kr låter lite för elen, du måste ha kabel från huset ut till det nya, elcentral kostar bara det några 1000lappar om du inte köper något budget, likadant spotlights kostar nästan 1000kr/st montrat & klart, om du väljer kvalité & en elektriker som installerar
 
Du har inget VVS alls med i beräkningarna, ska du ha hantverkare som gör det till dig så får du lägga till endel mantimmar för dom oxå
 
Tack för svaren. Detta är endast för materialet.

El och vatten draget till huset tillkommer ju, det stämmer. Vad kan det gå på? Det behöver dras ca 20 meter.
 
Räkna med runt 100-150kr/M för kabel & rör, VVS har jag inte koll på :)
 
Då lägger vi till det i budget!

Vvs är mkt dyrare har jag förstått, men vet inte hur mycket.
 
Två tankar som slog mig är att du även kan lägga begagnade takpannor om du skall ha papptak, det blir ju väldigt mkt snyggare till en billig peng. Sen tror jag inte det är så väldigt mkt dyrare att bygga kanske 40kvm istället för 25 kvm när du ändå skall bygga. Skall själv bygga en gäststuga med badrum, toalett och tvättstuga då vi skall få kommunalt VA till den gamla 1800-tals stugan. Men vi vill inte ändra i den stugan!
 
Har funderat på att bygga större, men det blir enklare med bygganmälan än bygglov och jag helst inte ta upp större del av tomten.
 
  • Gilla
Ozzypojken
  • Laddar…
Vad tror ni är en rimlig kostnad för tak?
 
Väggar har du räknat lite i underkant. Dessutom så borde du verkligen överväga att lägga till en plyfa bakom gipsen. 30-35 papp inklusive plyfa i material. Varenda gång du vill skruva upp någonting kommer du att ångra dig om du inte gör det.
Gjuta plattor är förmodligen dyrare än du tror. Är inte mitt område så jag gissar inget där
Din budget för badrum är väldigt optimistisk.
Köket kan fungera. Med lite fiffighet räcker 30000 långt.
El kommer att bli dyrare.
Fönster kommenterar jag inte. Troligen har du redan sett vad de kostar.
Taket blir troligen billigare. En färdig takstol går på ca en tusenlapp. Resten är kvadratmeterpriser gånger 25 m2.
Lista upp vad du vill använda och räkna ut vad det kostar. Enkelt för dig som har ritningen på bygget. Min erfarenhet är att 500kr per m2 brukar räcka till tak med betongpannor.

mvh Findus
 
  • Gilla
Ozzypojken
  • Laddar…
Bra tips med flyfa, det hade inte jag tänkt på. Att spika lite läkt och lägga på begagnade takpannor borde bli väldigt billigt, kolla Blocket efter takpannor. Nockpannor kan kanske vara svårare att få tag i men de är ju inte så många. Nya betonpannor är ganska billiga men väger väl tre gånger mer än tegelpannor. Bra när det blåser men kräver starkare tak.
 
ökar väggar till 35 000 kr. Sänker tak till 20 000 kr. Fönster har jag koll på. Har också räknat in materialet bakom kaklet i badrummet så totala materialkostnaden där är nu 23+ 000 kr.

Vad gäller elen så har jag tänkt mig enklare spottar och en billig central. Men höjer till tot 17 000 kr vad gäller materialet där.

Uppe i 185 000 kr. Phu, det går snabbt. Och då vet jag att jag missat en hel del ändå.

Hur lång tid tror ni det skulle ta för hantverkare att smälla upp ett sådant här hus, om det finns en platta?

Alltså resa stommen, göra tak och ytterväggar, göra innerväggar och loft? D.v.s. eklusive gjutning, badrum, kök, målning, golv och lister?

Förstår att det är svårt att säga, men ungefär?
 
Ungefär en vecka för två man så är det tätt och isolerat. Sen kanske en vecka till för invändigt och sen ytterligare några dagar för målning, listning mm.
 
Tack för svaret. Kortare tid än vad jag trodde!
 
Sitter och skissar på ett alternativ där man försöker spara in lite pengar och göra det billigare. Har därför lite frågor till er som har bättre koll.

1. I budgeten ovan har jag ju räknat med utegips. Väljer jag istället vindpapp spar jag både pengar och arbete. Vad tycker ni om detta?

2. Ginns det några vettiga alternativ till råspont som gör det billigate och snabbare? Ska ju inte ha nåt tungt tak på. Finns det nån plast bara?

3. Funderar på att skippa att köra 145 + 45 i ytterväggarna och istället bara 145. Hur mycket sämre isolerat blir det och blir det mycket jobbigare för elektrikern att dra elen?

4. Finns det nåt annat jag kan spara in på?
 
  • Gilla
Ingmarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.