Hittade denna. FÄRGSPRUTPISTOL BOSCH PFS 5000 E. Funkar den bra i tak och med takfärg, tro?
 
Och gör det innan brädorna sväller i den fuktiga sommarluften annars får du omålade fururänder till nästa vinter.
 
  • Gilla
BertStL och 1 till
  • Laddar…
Hmm skrev ett svar men det försvann!? I alla fall är det en sån spruta jag har. Minns inte att det var nåt problem med just taket. Har för mig att det är nån matning på färgen i behållaren som gör att det blir samma "flöde" oavsett vinkel eller mängd färg kvar i behållaren.

Jag körde Teknos spärr och takfärg vilket funkade bra. Prova inställningar/blandning på en spillbit med liknande ytskikt först så du ser att det blir fint.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
A
Min pappa brukar ta ner takbrädorna när det är dags för målning. Han gör hellre det jobbet än att måla på plats och få nackont i flera månader. Dessutom har han större chans att få bra finish och kan också se bättre var det behöver spacklas.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
S
Allinug skrev:
Min pappa brukar ta ner takbrädorna när det är dags för målning. Han gör hellre det jobbet än att måla på plats och få nackont i flera månader. Dessutom har han större chans att få bra finish och kan också se bättre var det behöver spacklas.
ts vill ju att det skall gå på några timmar inte dagar
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Hej
Ta en rulle med lång lugg och rulla taket, rulla på panelgrund på ca 5-6 brädor och därefter så slätar du med en lackborste som används till att släta golv när man lackar golv, dessa finns i en version där man kan koppla på ett förlängnings-skaft så att man går nere och slätar. Isolera kvistarna först annars så blir det gula fläckar i taket efter en tid. Sprutar du taket så blir det en massa glipor som kommer att lysa svart, alternativt så kan du spruta och sedan eftersläta men då krävs det en kraftig spruta typ Mark V eller liknande eftersom färgen sprutas outspädd. Glöm ej att tvätta rullen innan du använder den så att du inte får ludd i taket.
 
  • Gilla
BertStL och 1 till
  • Laddar…
En bild till från arbetet som inspiration så du inte backar ur nu :D

DSC_2175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BertStL och 1 till
  • Laddar…
krillek skrev:
En bild till från arbetet som inspiration så du inte backar ur nu :D

[bild]
Bara väggarna kvar :)
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Elementpensel körde jag i springorna, mest för att den har långt skaft, sedan roller på. Första lagret spärrgrund (dyraste sorten, den som funkar mot inrökt nikotin), den får härda minst 24 timmar, sedan nästa lager, slutfärgen. Vid behov ännu ett alger 24 timmar senare, men jag klarade mig med två.

vrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Bara väggarna kvar :)
Kolla inlägg #14 så ser du det färdiga resultatet. Ja, jag vet - bilderna kom i fel ordning :D
 
Ypperligt tak att spruta, hade tagit 1/4-del av tiden.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Hej
Jag har ett sovrum där jag målat med roller innan. Nu har jag tänkt köpa en färgspruta. Måste jag slippa den gamla färgen innan jag sprutmålar för att få fin yta? (Dvs får bort den rollade ytan)

Tack för all svar!
 
T Tage97 skrev:
Hej
Jag har ett sovrum där jag målat med roller innan. Nu har jag tänkt köpa en färgspruta. Måste jag slippa den gamla färgen innan jag sprutmålar för att få fin yta? (Dvs får bort den rollade ytan)

Tack för all svar!
Ja. Du kan i princip aldrig få bort ojämnheter genom att måla.
 
Vad är bästa sättet att få bort gamla färgen? Slipa eller medel?
Kan man få bort "rollerdrag" om man sprutmålar?
 
Nej, du får inte bort nånting om du sprutar för den döljer absolut ingenting. Slipa med giraff så fint du önskar få det slutgiltiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.