det är ju så klart skillnad om du sveper över golvet med en mopp eller om du tex har ett koncentrerat flöde av ånga samtidigt som du har en borste och skrubbar med, i det senare fallet kommer värmen att avlägsna lacken. Med en mopp så är dels ångan inte koncentrerad dels så sveper man ju normalt ganska snabbt över golvet och då tar inte lacken skada. JAg har använt ånga även på bilen (inte koncentrerad då utan med en kudde typ och microduk) och lacken blir ren som om den vore nylackad, fler och fler bilrekondare använder sig av ånga också även för utsidan av bilen. Jag kollade inte med tillverkare för det jag skulle använda ångan på (för de har typ ingen koll) utan jag pratade med ett företag som säljer ångtvättar istället. Var faktikst också till en rekondare som använder ånga och pratade med dem om hur det är, hur man gör etc.
 
Ja det huvudsakliga är ju att man pratar med någon som vet vad dom snackar om. Men ånga på bilen då måste man veta vad man gör annars ryker nog klarlacken, en bekant har tvättat av den från sin bil med en hetvattentvätt.
 
Har precis fått hem en billiga ångtvätt köpt på Conrad.se för ca 500. En Clatronic DR 3280. Har i första hand tänkt göra rent kök/badrum men även bilen. Efter att ha läst lite i tråden blev jag nyfyken om man skulle kunna köra den på en gammal ekparkett. Är original från 60-talet i lägenheten som har blivit väldigt ful speciellt i kontorsrummet där det är svartflammigt (tror det är kontorsstolens däck som tryckt ner gummi i golvet. Tror ni man skulle våga köra med denna maskin eller är risken stor att golvet går sönder?
 
Tror inte golvet går sönder. Ångandet lämnar inte mycket fukt efter sig heller (beroende på maskin).
 
Jag får väl prova på en liten yta :)
 
@perrablerra Hej, tar upp en gammal tråd. Hur har det gått med maskinen och trägolvet?

@snuslisa. Hur blir det vid golvlister, tar de skada på något vis? Hur fungerar det när man kör med dem. Kommer det då ut ånga runt om munstycket, likt man trycker ut ånga ur ett strykjärn?
 
  • Gilla
dof
  • Laddar…
Nygge72 skrev:
@perrablerra Hej, tar upp en gammal tråd. Hur har det gått med maskinen och trägolvet?

@snuslisa. Hur blir det vid golvlister, tar de skada på något vis? Hur fungerar det när man kör med dem. Kommer det då ut ånga runt om munstycket, likt man trycker ut ånga ur ett strykjärn?
Provade på en liten del av golvet och visst det svarta försvann. Dock blev det väldigt strävt så tror inte det är att rekommendera. Men Är man försiktig så kanske det kan gå. Mitt gol var väldigt smutsigt så körde nog lite väl länge.
 
Använder själv Kärcher och kör på alla typer av golv, använder man en fiberduk emellan så ska det väl inte vara några problem. Golven blir inte blöta som vid vanlig moppning och dyngan löses upp rätt omgående. Jag brukar dock undvika att köra själva ångan direkt på trägolv, jag värmer upp den först och moppar sedan som med en vanlig golvmopp, det löser upp smutsen väldigt effektivt. Mina golv ser ut som nya med Kärchers ångtvätt.
Parketgolvet dammsuger jag varje vecka men ångtvätten ca 1 gång i månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.