Har ett innertak i furu som blivit mörk. Tänkte ägna dagen åt att rolla det med vit färg för att få ljusare i rummet. Men när jag tittar närmare på taket är skarvar melllan plankorna 2 cm breda och 0,5 cim djupa. Verkar tveksamt om rollern klarar detta på ett bra sätt. Jag kan välja att låta det vara, vilket jag gör hellre än jag står på en hög stege och handmålar alla skarvarna.

IMG_0961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sprutmåla? Kräver lite maskering dock.
Annars får du pensla.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Rollerskaftet kanske passar i penseln så då behöver du ingen stege.

Men att måla vitt är ett lyft för rummet.

Protte
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Hörnroller borde väl funka till det där?
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Hur många lager takfärg kan behövas tro? Bara en "pensling" lär ju ta timmar.
 
När jag målat panel så har det krävts minst två men vanligen tre lager för att det skall täcka. Jag skulle avråda från roller. Det blir inte snyggt med den matta apelsinhudade ytan på panel. Jag brukar pensla med halvblank färg. Det kan lyfta rummet ordentligt att måla furupanelen i ljus färg.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
En grund plus två täck, garanterad nackspärr utlovas :(
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
I mitt tidigare hus fanns gammal furupanel i taket. Jag anlitade proffsig målare eftersom det gällde hall och trapphus där det var svårt att komma till. Målaren påpekade att den vita färgen bör brytas i svagt grått för att framhäva vitheten. Vi valde dessutom högblank. Det blev mycket snyggt. Litet tips!

Penselmålades.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
När vi köpte huset så hade vi en "bastu" i övre hallen. Trärent furu överallt (pärlspont på väggar bl.a.). Jag köpte en färgspruta Bosch typ 2000kr. Har inte ångrat en sekund. Maskeringen tog lite tid men istället så gick målningen extremt snabbt. Skarvar är inget problem och ytan perfekt.

Sprutan har jag använt till diverse målningsjobb efter detta och den är kanon att jobba med.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
tommib
Jag har gjort det där, med något smalare skarvar (ca 1-1,5 cm). Det funkade inte med roller, hörnroller eller pensel på skaft, sidorna/hörnen blir helt enkelt inte tillräckligt bra. Det enda som funkade till slut var att klättra upp på stegen med pensel och färgbytta. Jag hade ont i axeln flera dagar efteråt.

Jag har aldrig målat med färgspruta men nästa gång är det antingen det eller leja ut jobbet....
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
S
BertStL skrev:
Hur många lager takfärg kan behövas tro? Bara en "pensling" lär ju ta timmar.
ja det är ju ett hantverk. du får väl spruta taket då
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Mikael_L
Nu verkar det lyckligtvis vara ett ganska kvistfritt tak, men du bör nog kvistlacka den kvist som finns.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Köp en större roller så ska det gå men fundera om du verkligen vill ha rollad yta på målningen i taket!
Kan vara snyggare att spruta alternativt måla med pensel. Vill du ha penseldrag så rolla först och stryk med pensel efter.

Är taket lackat eller oljat kan det behöva slipas först men börja med att tvätta ordentligt (diskmedel eller målartvätt) och måla en liten yta med färgen du tänkt använda för att se att färgen fäster ordentligt.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Jag skulle utan tvekan använda en ordentlig spärrgrund på all panel också utöver kvistlack på kvistarna. Även om panelen ser kvistfri ut är det stor risk att du får hartsgenomslag som kommer att framträda efter ett tag. Högblank som någon rekommenderat låter verkligen udda - vem vill ha blanka tak? Nej, välj en ordentligt matt färg istället och spruta alt, rolla/efterdra med pensel är mitt förslag.

Jag gjorde det för kanske 10 år sen i ett sommarhus byggt som en furudröm i skärgården. Efter 100 liter färg blev det så här :)

DSC_0024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Lutar väl åt färgspruta då, men det gäller väl att hitta någon som fungerar bra för att spruta uppåt. Tror de jag haft inte fungerat för så bra i den riktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.