Hej!
Vi ska bygga nytt hus på 198 m2, har skickat in bygglovsritningen men har fått begäran om komplettering. Nu när den ska skickas in på nytt har jag fått kalla fötter och känner mig osäker på om det här är den bästa lösningen på vår övervåning. När vi ändå får "en chans till" att skicka in nya ritningar så vill jag ta tillfället i akt. Det vi inte visste när vi skickade in ritningarna första gången var att vi skulle få ytterligare ett barn, vi blir alltså fem i familjen, och då vill vi helst ha varsitt sovrum till barnen, och ett gästrum.

Vi har några krav, och det är att det måste få plats en 140 cm säng i gästrummet för att det ska kunna sova två personer där. Jag och min man är lite oense, han vill gärna ha stora rum och ett stort badrum för att det "känns lyxigt när vi ändå lägger ner så många miljoner på ett nybyggt hus". Jag är mer för att vi, åtminstone på sikt, ska kunna ha varsitt rum till barnen, nu är de så små så det spelar ingen roll, så jag är öppen för en lösning där vi kan göra ett rum till så småningom också. Ett annat krav är att det ska finnas bra förvaringsmöjligheter. T.ex. en yteffektiv klädkammare (den nuvarande lösningen är egentligen inte så praktisk? Vi vill också få plats med både dusch och badkar i badrummet på övervåningen.

På nedervåningen har vi kök, vardagsrum, tvättstuga och ett bibliotek/tv-rum som är separerat från sällskapsdelen. Vi skulle kunna ha ett gästrum där, men vi har stor släkt och många vänner med stora familjer så att ha ett dedikerat gästrum känns bättre än att de ska inkvarteras i tv-rummet.

Alltså, följande önskelista för övervåning:
- Fem sovrum
- Badrum med både dusch och badkar
- Effektiv förvaring, gärna med inbyggda skåp eller motsvarande
- Klädkammare
Ska?rmavbild 2016-03-08 kl. 20.36.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag egentligen inte är så förtjust i är att badrummet får det stora fönsterpartiet mot framsidan, vilket å ena sidan ger ett trevligt ljus, men å andra sidan också kräver insynsskydd... Så där får det gärna vara ett sovrum istället.

En vän till oss har ritat ett nytt förslag, men invändningen min man har är att badrummet blir för trångt.
Ska?rmavbild 2016-03-08 kl. 20.50.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar tacksamt emot tips! :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad sägs om något sådant här? Svårt att veta utan mått. Allrummet breddades genom att ta lite plats från rummet brevid. Ha öppet ner till trappan nu när det är allrum och bygg in med vägg när det blir sovrum. lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Hamptons
  • Laddar…
Tack för input! Idag har vi diskuterat flera olika alternativ och bland annat något sådant här. :)
 
Här kan du kanske få lite inspiration.

Huset som jag ritat är ett tvåplanshus på ca 230kvm. Över.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre sovrum till vänster. Ett stort allrum med ryggåstak, Till höger ett sovrum, en stor klädkammare samt badrum. Gillar även mina infällda garderober i hallen till höger.
 
Tack GustavB!

Vi behöver få in fem sovrum på övervåningen och då är vi beroende av att trappan placeras på ett vettigt sätt... Och så har vi en begränsning på invändiga kvm om 198 (detaljplaner, suck...). Men vi tänker oss att badrummet är placerat som i ditt fall, och så måste vi lösa fem sovrum och en klädkammare på resten. :)
 
Borde fungera om ni gör om allrummet till sovrum. Sätt en vägg i spänn så kan ni ta ner den sen när nåt av barnen drar. Vad gäller byggytan är det inga problem, går att förminska denna ritning utan att det påverkar allt för mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.