Visst, det gamla köket ser ut att vara i bra skick på bilden, men det är ju en mäklarbild så den säger egentligen inget alls – jag antar att det gamla köket i själva verket var slitet, skavt och med krånglande lådinsatser och gångjärn... :)

Min enda undran kring det nya köket är området till höger. Det gamla köket hade en bänkyta i anslutning till kyl/frys, men jag ser ingen motsvarande yta i det nya köket. Har ni spikat planen? Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att det är väldigt bekvämt att kunna ställa matkassarna på en avställningsyta i närheten av k/f och skafferi när man ska tömma dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är väldigt roligt att sätta en gräns på eknonomin, vet när jag bytte kök hemma, så sa jag och max. 100.000kr med golv,vitvaror kök, lampor... tror det sluta på 95.000kr tillslut, då valde jag väldigt dyra vitvaror. men går inte riktigt att jämföra heller, då jag har bra rabatt. på kök, å lyckades pruta ner vitvarorna 25%:)

Det är riktigt kul att byta kök å se de växa fram.. lycka till
 
Det stämmer att vi har skippat bänkytan till höger. Den användes bara som plats för prylar och var ofta belamrad med saker. Det var alltid stökigt på den bänken. Dessutom stod där en kaffebryggare, mjölkskummare, brödrost och kolsyremaskin. Allt det ska döljas bakom en dörr. Använde aldrig bänken att ställa matkassar på, den var för hög för det. Det nya högskåpet ska även vara skafferi.
 
Ja men då så, då tappar ni inget när ni tar bort bänken – skönt att slippa ha ett skrotupplag i köket! :) Jag skulle bli frustrerad av att ha så långt från k/f till närmaste avställningsyta, men det är förstås en vanesak och beror framförallt mycket på invanda beteenden.

Jag förstår absolut varför ni vill gömma undan skrotet i ett skåp, men tänker ni ha dem i skåpet även under användning?
 
Jag har raderat ett stort antal inlägg här som var off topic.

Var snälla och läs igenom TS Lars första inlägg ordentligt innan ni kommenterar. Lars har skapat den här projekttråden för att dela med sig av sina erfarenheter av att snickra köket själv. Stilen är redan satt och den är han inte intresserad av att diskutera och få hjälp med. Arbetet har redan kommit en bra bit på vägen.

Det gamla köket var från 1992 och har alltså 25 år på nacken. För er som vill diskutera hur ofta det är rimligt att byta ut ett kök kan jag rekommendera den här tråden istället. :)
https://www.byggahus.se/forum/kok/229480-hur-ofta-ar-det-rimligt-att-byta-ut-hela-koket.html
 
Lars_M skrev:
Jag tänkte mig mer en diskussion om att bygga kök själv, som amatör och med familjen hemma. Att diskutera projektet vore kul. Vilka problem har ni andra som byggt själv stött på? Vad var jobbigast och roligast? Blev ni nöjda med ert eget jobb?
Man vill ju alltid at det skall gå så fort som möjligt - inte minst om man bor mitt i byggdammet. Det senaste köket jag gjorde var i en lgh där ingen bodde, men vi hade en fast deadline för målare, golvslipare och inte minst inflyttning, så det blev en hel del stress ändå för att få det klart i tid. Om dina väggar är raka och i lod så är det ju ingen raketvtenskap att få upp skenorna och stommarna, men i o m att IKEAs stommar saknar egentliga justeringsmöjligheter så vinner du mycket vid monteringen ju bättre underlaget är förberett. Ett riktigt bra långt vattenpass (typ Hultafors MST 1800 eller liknande) gör att det blir klart enklare och är nästan ett måste.

När vi gjorde ett annat kök i huset vi bodde i tidigare kopplade jag in spisen i anslutning till tvättstugan i källaren, så det fick bli ett temporärt "kök" under de två veckor som köksrenoveringen pågick :)

Lycka till!
 
En uppdatering.

Ikeas Metod kök bygger på att man får upphängningsskenorna monterade korrekt. Alla över- och bänkskåp hänger på skenorna. Det går att montera skåpen utan skena på det traditionella sättet, men om väggarna är raka är skenan en bra lösning.

Jag trodde i min enfald att mina väggar och tak var raka. Huset är från 1992 och av betong så varför skulle det inte vara rakt? Tydligen kan mycket avvika. Min köksvägg är vågig och taket snett så det var inte så enkelt som jag hade trott att montera skenan. Det blev några passbitar här och där. Ett större problem är att väggen buktar från tak till golv (konkav). Det blev alltså svårt att få överskåp och bänkskåp i linje.

Ett annat problem som dök upp var ventilationen. Ikeas monteringsskena ska sättas 228cm från golvet. Ventilationstrumman till centralventilationen sitter lägre än så. Alltså var jag tvungen att delvis kapa skenan och montera vissa skåp utan skena. det gick hyfsat tycker jag. Skåpen kring ventilationen fick sågas ut så att ventilationsrören delvis går i skåpen. Skickar med en bild på det. Tack vare sticksågen fick jag till en ok lösning.

Jag planerade samtidigt för hur jag skulle koppla in den nya blandaren. FM Mattson 9000e. Kopplingarna ser konstiga ut. Länkar till en bild här på forumet: https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=133677&d=1423686795 Lösningen var enkel, bara att dra på klämringar och skruva åt med de gamla skruvarna.

Rören till köket kommer ut ur väggen 1,5m från platsen för blandaren. Problemet är Ikeas skåp bara är 8cm höga och krockar med rören. Skåpen måste alltså sågas ur baktill. Även här fick sticksågen jobba. Var orolig för om lådorna skulle slå i rören baktill men som tur är har lådorna ett djup på bara 52cm. Man har ca 8cm spelrum mot rören. (se bild).

Sneda väggar och tak
IMG_3067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilation
IMG_3074.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör
IMG_3075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lars_M skrev:
Ett annat problem som dök upp var ventilationen. Ikeas monteringsskena ska sättas 228cm från golvet. Ventilationstrumman till centralventilationen sitter lägre än så. Alltså var jag tvungen att delvis kapa skenan och montera vissa skåp utan skena. det gick hyfsat tycker jag. Skåpen kring ventilationen fick sågas ut så att ventilationsrören delvis går i skåpen. Skickar med en bild på det. Tack vare sticksågen fick jag till en ok lösning.
Inget hindrar att man sätter skenbitar där det behövs istället. Har man en laser är det ju enkelt att få lösa skenbitar i våg och betydligt enklare tycker jag jämfört med att skruva skåpen var för sig. Eventuell diff tar man ju hand om genom att tvinga/skruva ihop stommarna efteråt.

Lars_M skrev:
Rören till köket kommer ut ur väggen 1,5m från platsen för blandaren. Problemet är Ikeas skåp bara är 8cm höga och krockar med rören. Skåpen måste alltså sågas ur baktill. Även här fick sticksågen jobba. Var orolig för om lådorna skulle slå i rören baktill men som tur är har lådorna ett djup på bara 52cm. Man har ca 8cm spelrum mot rören. (se bild).
Det kanske hade fungerat att lossa klamringen och tvinga ner prisolrören under stommarna istället? Det är ju synd att såga sönder stommarna och därmed försämra stabiliteten om det inte är absolut nödvändigt.
 
krillek skrev:
Inget hindrar att man sätter skenbitar där det behövs istället. Har man en laser är det ju enkelt att få lösa skenbitar i våg och betydligt enklare tycker jag jämfört med att skruva skåpen var för sig. Eventuell diff tar man ju hand om genom att tvinga/skruva ihop stommarna efteråt.

Det kanske hade fungerat att lossa klamringen och tvinga ner prisolrören under stommarna istället? Det är ju synd att såga sönder stommarna och därmed försämra stabiliteten om det inte är absolut nödvändigt.
Lösningen (med laser) var att korta ner skenan till vänster och den till höger om trumman. En skruv i ett skåp är monterad utan skena.

Jag provade men rören var stumma och gick knappt att rubba. Stabiliteten är ok ändå efter att jag skruvat ihop skåpet med de bredvid . De ska inte vara ben baktill på bänkskåpen.
 
Köket har varit klart sedan ett tag men jag har varit för upptagen med annat och inte hunnit hunnit uppdatera.

Här är några fler projektbilder.

Hål i gipsväggen efter att fixet togs bort:
IMG_3131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Montering av stommarna:
IMG_2948.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett delmål var att var att familjen skulle vara utan vatten och spis så kort tid som möjligt. Det blev en vecka, vilket jag tycker är ganska bra. Här är den tillfälliga bänkskivan på plats. Inköpt på Ikea för ett par hundringar.

IMG_3056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bänkskivan i svart granit köptes från Andrews Granite. Leveranstid ca 2.5 vecka. Är väldigt nöjd med hela köp-processen. Först bokade man tid för mätning. De kom och mätte mycket noggrant. Samtidigt kunde man välja sten från varuprover. Även diskho går att beställa men jag köpte min Franke från Buildor 1000kr billigare. Efter ca 2,5 vecka ringde de och bestämde tid för montering. De limmade diskhon underfräst på plats. Stenskivan passade perfekt så mätningen var det inget fel på.

Bild på granitskiva och diskho Franke KBX 210-55 (55cm)
IMG_3220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Granitskivan är ca 3,5m lång och behövde kapas. Skarven sitter vid spishällen, till höger i bilden nedan.
IMG_3222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kakling pågår:
IMG_3237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så var det klart, nästan. Satte upp baldakin under överskåpen och belysning i helgen. Några passbitar har jag fått till också efter denna bild. OBS det handgjorda vinstället till höger bredvid överskåpet. Svennigt och tacky? Mer praktiskt än en passbit tycker vi.

IMG_3246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.