Hej...
Ska bygga upp ett tillfälligt badrum i källaren som kommer att användas 4-6 år framåt (långsam pågående renovering). Befintligt (finns bara detta i huset) badrum från tidigt 70-tal måste rivas, och det kommer inte att byggas ett nytt där det är idag, utan det nya, mer än dubbelt så stora, badrummet kommer att byggas i i rummet sidanom befintligt badrum. Men nya badrummet kan inte byggas förrän det gamla är borta (jäkla moment 22)...
Har ett utrymme på 3,6 x 2 meter som jag kommer att använda under tiden som badrum. Vill dock ha lite stil på det under tiden, och eftersom prisskillnaden inte blir så stor så kommer jag att kakla golv och väggar.

Då kommer vi till den stora frågan. Hur mycket "last" tål stålreglar jämfört med träreglar???
Inte skivorna på väggen, utan själva regeln...

En kortvägg och en långvägg med dörrhål är idag tegelväggar så där kan jag enkelt ha "genomgående skruv och 45-regel. Den andra kortväggen är yttervägg och den kommer att placeras en bit ifrån ytterväggen då det bland annat kommer att sitta en vägghängd toalett (bygger 15 cm ut från väggen) monterad i befintlig yttervägg. Här tänkte jag använda 95-regel.
Håller den för vikten av en kaklad vägg????
På andra långväggen kommer det att sitta en duschvägg samt vask/underskåp med ben samt ett överskåp (80 eller 100cm bredd).
Samma fråga här. Orkar 95-regel med lasten???
Är 2,1 m i takhöjd...
 
Plåtreglar håller, det är det ända vi använder på byggena numera, Var dock noga med att du verkligen får regeln dikt an på skivan när du skruvar, Vägghängd toalett vet jag dock inte om det håller för kanske måste du använda dig av nån typ utav fixtur.

Vad gäller badrumsväggarna så tycker jag det är lite olika på varje bygge man kommer till, men nu sist så hade vi innefrån sett (Humidboard, 15mm plywood, vanlig gips. Gipsen först alltså och humidboard inne i badrummet.
 
Den iof ganska dyr men Jackon våtromsskiva är lätt att bygga med och du kan kakla direkt på den. Tänker använda den framför vägghängd toa och tvättställ i källare...
 
S
träregeln håller alltid bättre än en plåtregel.
t.ex skulle du snubbla och sätta handen på träregel så skulle det inte hända något.
mot en plåtregel så skulle den bli förstörd. ( vanilg plåtregel då, ej konstruktions)
 
Källare så bör du ju använda plåtreglar även om det bara är temporärt, framförallt då temporärt lätt kan bli permanent. Danne85 kan nog ha rätt med fixturen vid toalett annars ska det klara vikten
 
Toalettens ställning kommer att sitta monterad i befintlig betongyttervägg (c:a 400mm massiv betong) så som jag skrev i min fråga, så det kommer inte att bli något problem. Tror holken går åt h#¤%ete långt innan väggen gör det... :)

Mitt orosmoment var mer om reglarna klarade vikten, men det verkar ju inte vara något problem så då kör vi...

Tack för åsikter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.