Hej!

Vi håller på att göra ordning på balkongen på vårt hus som vi flyttade in i höstas.
Nu ska vi barnsäkra balkongräcket. Idag är det metallräcke med ca 20cm mellanrum och det känns lite för öppet för att låta ungarna vara där.
Har ni någon idé på hur vi kan barnsäkra på ett enkelt och fint sätt. Vi vill inte bygga nytt räcke...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glasskivor på insidan?
 
Spänna nån tyg som tål utomhusklimat
 
Plexiglasskivor har vi funderat på, det är ett alternativ men blir nog relativt dyr lösning.
Tyg tror jag inte vi vill ha dels då det inte känns så säkert med det plus att vi vill gärna se genom.

Kom på en annan lösning nu också, funderar på att svetsa dit ermeringsgärn. Men frågan är om det kommer se snyggt ut (shabby chick eller vad det heter 😊) eller om det bara kommer se ounderhållet ut.
 
Ska du ha armering järn så rostar de oftast rätt mycket. Men kanske kan sätta några kromade vattenrör på nåt sätt. Då blir de ju rätt snyggt utan allt för mycket jobb. Bara d inte blir som en stege om man lägger rören vågrätt så små barn kan klättra över kanten.
 
glas.
 
Vågrätta element (rör, brädor, mm) inbjuder till klättring. Kromade rör är dessutom rätt dyra. Det finns tror jag föreskrifter hos Boverket om hur sådant ska utformas.
Mest stilrent är att svetsa nya vertikala rör på halva avståndet.
 
D09
Jag hade nog satsat på plexiglas.

Är ni duktiga på smide/ svets så montera tid extra stång emellan så ni får 10cm istället
 
Många bra svar och tack för tipset att jag INTE ska ha något längsgående då det inbjuder till klättring.
Om jag ska köra med plexi, hur och med vad ska jag montera det?
 
Sätt någon form av nät annars? Finns väl av svetsade (tunna) stänger istället för hönsnät.
 
D09
sotterman skrev:
Många bra svar och tack för tipset att jag INTE ska ha något längsgående då det inbjuder till klättring.
Om jag ska köra med plexi, hur och med vad ska jag montera det?
Typ sånt ?



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nät ska man nog undvika. Det räcker med att maskorna är större än en tå, så blir de väldigt klättervänliga. (personlig erfarenhet).
 
A
Barnen kommer att se denna yta som en lekplats. Det finns en del regler om öppningsmått (för huvud, fingrar etc) på lekutrustning och staket för lekplatser som kan vara bra att läsa på om. Ett öppningsmått på 20 cm är riktigt illa på den höjden, men om man gör om vill man ju inte skapa en ny fara med nytt öppningsmått, så att barnet fastar eller blir hängande.
 
fahlis: Det tänkte jag inte på :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.