Här är en länk, men jag tror inte det var denna jag menade egentligen, dock finns utdrag från det "riktiga" dokumentet med här:

http://www.byfy.lth.se/publikationer/semuppg2004/JJonsson.pdf

Var på besök på ett Stocenter här om dagen.
Efter att ha ifrågasatt "Stoputs på cellplast" och dess tålighet, bland annat om den ens klarar att en cykel ramlar mot fasaden, så gick en säljare upp i varv.
Han letade upp en hammare och gick sedan lös på en av de otaliga demoväggar som dom hade i sina lokaler (vanliga stabila innerväggar som var uppskurna på sina ställen för att visa hur det var gjort).

Klart intressant. Han började lugnt och fick sedan slå riktigt hårt innan det till sist blev ett runt märke. Jag kan bara konstatera att det höll för mer än vad jag trodde. Undrar faktiskt om en tjockare puts hade klarat det bättre, eller ens en tegelfasad. Det finurliga är ju att tunnputsen är elastisk och därmed pallar för betydligt mer än man tror.

Undrar dock om det var taktiskt riktigt av säljaren att slå på en vägg i deras butik, vad ska en annan kund tro när dom ser den skadade väggen. :)
 
hålbarheten är det ingen fel på men funderar mer på fukten som kan bli innestängt tillsammans med träreglerverket mellan inneplast och uteputs i en sådan vägg.
Och hur påverkas sån fasad av solen?
Trä krymper i värmen ( torkar) och kanske samtidigt utvidgas den plastiga putsen i högre temperatur? Vet ej men .....   fortfarande reserverad
Efter Framerates inlägg ännu mer reserverad för puts på träfasad :-/
gaia
 
gaia skrev:
hålbarheten är det ingen fel på men funderar mer på fukten som kan bli innestängt tillsammans med träreglerverket mellan inneplast och uteputs i en sådan vägg.
Och hur påverkas sån fasad av solen?
Trä krymper i värmen ( torkar) och kanske samtidigt utvidgas den plastiga putsen i högre temperatur? Vet ej men .....   fortfarande reserverad
Efter Framerates inlägg ännu mer reserverad för puts på träfasad :-/
gaia
Cellplasten i Stos tunnputssystem är diffusionsöppen.

Gör man bara rätt, så fungerar säkert de flesta system. Letar man fel efter eget tänkande så kan allt bli till problem.

Inte ens Ölandsbron pallade ju trycket trots sitt oorgansikt steniga utförande...
 
[/quote]


Inte ens Ölandsbron pallade ju trycket trots sitt oorgansikt steniga utförande...
[/quote]
:) Olandsbron byggdes av betong som blandades på lättsaltat havsvatten :'( Klor orsakade rostskador på järnarmeringen. Man dumade sej trots att till och med en vanlig bilägare vet att salt och järn går inte ihop :( och att fenomenet är väll känd i byggkretsar :(
Här vet man inte ens varför den moderna putsen på träfasader spricker :surprised: ... man experimenterar på byggarens bekostnad ....
gaia
 

Inte ens Ölandsbron pallade ju trycket trots sitt oorgansikt steniga utförande...
[/quote]
:) Olandsbron byggdes av betong som blandades på lättsaltat havsvatten :'( Klor orsakade rostskador på järnarmeringen. Man dumade sej trots att till och med en vanlig bilägare vet att salt och järn går inte ihop :( och att fenomenet är väll känd i byggkretsar :(
Här vet man inte ens varför den moderna putsen på träfasader spricker :surprised: ... man experimenterar på byggarens bekostnad ....
gaia
[/quote]

Ja, man gjorde fel när man gjorde ölandsbron, det var min poäng.

Vad gäller den moderna putsen på trähus, så ska den inte spricka om man gör rätt.
Puts på stenhus spricker också om man gör fel. Ja, om man gör rätt också skulle jag tro. Det går knappt att undvika.

Vem menar du experimenterar på byggarens bekostnad...?
 

[/quote]

Vem menar du experimenterar på byggarens bekostnad...?[/quote]
Det blev nog fel ... med "byggare" menade jag den som betalar för bygget och kommer att bo i det nya huset :-[ .
Du har rätt i att all puts kan spricka men oftast är det lätt att reparera och åtgärda .... om man bara hittar orsaken. Enligt avhandlingen vet man inte orsaken idag - statistiken påvisar samband med årstider :-/ och att tillverkare ändrar arbetsbeskrivningar ofta ... för att kanske till slut hitta rätt :-/. Det sista kallar jag att "experimentera" i full skala och för andras pengar. Det är nog inte alla som drabbas av sprickor ( då skulle putsningen förhoppningsvis stoppas ) men som sagt är jag tveksam till dom putsmetoder som man tillämpar på trähus.
gaia
gaia
 
Jag har puts och den har sprucket på hela gavlen, men det är putsat 1953 åxå så att laga skulle ju vara billigast, om man slår ut det på 50 år så är nog puts billigare än träpanel för trä är mer underhåll iallafall med dagens färg.

 
Det är ju helt klart mindre jobb med en putsfasad. Våran har stått orörd på västkusten i cirka 45 år, aldrig målad och den är fortfarande i ganska bra skick. Rätt skönt att slippa målare och byggnadsställningar.
 
Vi skulle ha en Sto-fasad med cellplast, men efter att jag hört att det börjar uppstå problem med de fasader som nu är 7-10år gamla blev vi tveksamma. Pratade med Sto och bestämde oss för deras Ventec-system. Vi behövde inte göra några stora förändringar för detta, man reglar upp ovanpå utegipsen och monterar Stos skivmaterial på reglarna för att sedan putsa dessa. Detta blir då en ventilerad fasad, precis som en skalmur, och detta är ju ett beprövat sätt att bygga. Fasaden är nu färdig och resultatet blev bra, det känns också tryggt med en mer fukttålig lösning.
 
FG skrev:
Det är ju helt klart mindre jobb med en putsfasad. Våran har stått orörd på västkusten i cirka 45 år, aldrig målad och den är fortfarande i ganska bra skick. Rätt skönt att slippa målare och byggnadsställningar.

Precis,vårt hus putsades för 55år sedan och det är målat 3ggr på denna tid.Men putsen har aldrig behövts göras något med! [smiley=vrolijk_1.gif]
Så mitt val är inte svårt
[smiley=vrolijk_26.gif]
 
Sommarkåkrn är byggd 74 med putsad fasad och är inte ens ommålad. Fick jag välja blev det teglat ändå. Idiot varianten är målat tegel som jag hade i förra kåken.Skapa underhåll på underhållsfritt
 
Mercafreak skrev:
Vi är i fullfärd med att bestämma vilken fasad vi ska ha. Att putsa huset kostade 130 000 extra. Att tegla det ca 100 000:- Självklart så väljer vi då tegel.
Ska försöka komma fram till vilken färg på teglet vi ska ha.
Priserna gäller ett Jordugglan
Lyfter denna tråd igen. Jag är lite nyfiken på LB-hus priser för tegel kontra puts. Vad är det för typ och kvalitet på teglet och vad är det för teknisk kvalitet på putsen (tjocklek, typ och underlag)?

Mercafreak, är dessa priser från LB-hus eller något du fixat tegel själv?

Tacksam för svar.
 
Detta är ju som sagt en gammal tråd men eftersom "arwen" lyfte upp den igen såg jag att det fanns saker att kommentera...
Framerate skrev:
Här är en länk, men jag tror inte det var denna jag menade egentligen, dock finns utdrag från det "riktiga" dokumentet med här:
[länk]
Kenneth Sandin på LTH har gjor en utredning om sprickbildning i tjockputs på mineralull
i flera steg. Det senaste resultat som redovisades i höstas, men som jag inte hittar på deras hemsida, visade att rätt utfört, specielt då enligt de senaste arbetsanvisningarna var problemet med sprickor minimalt.
Att tjockputsa på mineralull har man gjort sedan 1976, resultatet har inte alltid blivit perfekt, men man kan nog säga att 90% av felen beror på slarv från entreprenören, och den typen av lösningar skapar aldrig mågra problem i stommen.
Och viktigast av allt... sprickor i en tjockputs är ingen katastrof då putsen ju skall kunna suga vatten och sedan avge det. Vatten som kommer in i en spricka sprider sig i putsen och avges över en större yta. Putsen avger vatten i både vätskefas och ångfas, tunnputs kan bara avge vatten i ångfas!!!
 
gaia skrev:
Precis min osikt :). Att blanda olika material i en stor antal sikt är att be om problem.
Hört talas om en person som köpte trähus med tegelfasad. Denna tegelfasad beklädde han sedan med en träpanel eftersom det var ett trähus han egentligen ville bo i. :)
 
arwen skrev:
[quote author=Mercafreak link=1126645296/0#13 date=1131482795]Vi är i fullfärd med att bestämma vilken fasad vi ska ha. Att putsa huset kostade 130 000 extra. Att tegla det ca 100 000:- Självklart så väljer vi då tegel.
Ska försöka komma fram till vilken färg på teglet vi ska ha.
Priserna gäller ett Jordugglan
Lyfter denna tråd igen. Jag är lite nyfiken på LB-hus priser för tegel kontra puts. Vad är det för typ och kvalitet på teglet och vad är det för teknisk kvalitet på putsen (tjocklek, typ och underlag)?

Mercafreak, är dessa priser från LB-hus eller något du fixat tegel själv?

Tacksam för svar.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Om det är ett 1-plans på 130-150kvm med 4-6 hörn, tror jag att det skulle röra sig om ca 100` att få det teglat, 4500 tegel + bruk + en påse rostfria spik = 50`+ arbetet 50`, detta på ett ungefär. sen kan Ni glömma underhåll på putsen och målning.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.