Har en ny Bosch tvättmaskin som jag är väldigt nöjd med. Men om man har lite tvätt i maskinen (typ tvättat enbart en tröja) så vägrar den centrifugera.

Talade med servicefirman och de säger att detta är ett generellt problem på alla nya tvättmaskiner.

Vad är er erfarenhet? Tips på lösning?
 
A
Inte bara nya maskiner
Maskinen kan inte fördela tvätten så att ballans uppnås, därför går den aldrig upp i varv.
Ett til två plagg till kanhjälpa
 
Alltså, hittade denna tråden. Vår nya Bosch serie 6 tvättmaskin (9kg 1400 varv) kan inte centrifugera en ensam strumpa (än mindre en tröja eller t-shirt) då den kastar in handduken vid minsta vibration. Flera gånger har den nu stannat med kläderna dyblöta och nu testkör jag den med ett extremt lätt klädesplagg som den ändå misslyckas med... Ska det vara så? Förra Bosch (åtta år gammal, men 6kg och 1200 varv) gjorde inte så. Är det att trumman är större?
 
A
J JohanLun skrev:
Alltså, hittade denna tråden. Vår nya Bosch serie 6 tvättmaskin kan inte centrifugera en ensam strumpa (än mindre en tröja eller t-shirt) då den kastar in handduken vid minsta vibration. Flera gånger har den nu stannat med kläderna dyblöta och nu testkör jag den med ett extremt lätt klädesplagg som den ändå misslyckas med... Ska det vara så? Förra Bosch gjorde inte så.
Ja så är alla maskiner utom fastighets fito
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja så är alla maskiner utom fastighets fito
Har de gjort dem känsligare och mjukare upphängda? Förr var det ju ok om maskinen förde lite oväsen. Hellre det och att den funkar ...
 
A
J JohanLun skrev:
Har de gjort dem känsligare och mjukare upphängda? Förr var det ju ok om maskinen förde lite oväsen. Hellre det och att den funkar ...
Troligen har utvecklingen gått mot förfinade alogritmer
 
electroluxaren skrev:
Troligen har utvecklingen gått mot förfinade alogritmer
Just här hade jag hellre haft en gammal skakmaskin... Minns Electroluxarna i tvättstugan där jag bodde som ung. Nästan bäst var dock en separat centrifug som såg ut som en sopkorg med toppmatning.
 
A
J JohanLun skrev:
Just här hade jag hellre haft en gammal skakmaskin... Minns Electroluxarna i tvättstugan där jag bodde som ung. Nästan bäst var dock en separat centrifug som såg ut som en sopkorg med toppmatning.
som sagt (skrivit) tvättstugemodeller har ingen balanskontroll om de inte är riktigt stora.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.