Hejsan,

Jag är flera mil ifrån definitionen av händig och jag brottas just nu med att få till en dörr i ett befintligt slätt dörrhål. Hålet saknar alltså helt karmar eller tröskel, och det är 208 cm högt och 85 cm brett. Vad jag kan förstå så passar det därför inte med 9x21 som verkar vara det "vanliga".

Hade varit tacksam om någon kunde putta mig i rätt riktning. Vad bör jag göra med mitt dörrbehov? Ska man köpa karmar som är 210 och kapa? Och hur gör jag i så fall med bredden? Jag förstår inte helt hur jag ska tänka här.
 
Det sitter inte någon bräda eller liknande i ovankant? Får du bort en cm passar en dörrkarm med mått 21 på höjden. Du kan bygga ut med en bräda på var sida så blir en 8x21 dörr bra. Du kanske får dölja med lite bredare foder beroende på hur väggarna ser ut ( om du inte vill spackla och måla eller tapetsera om väggarna).
 
ecb182 skrev:
Det sitter inte någon bräda eller liknande i ovankant? Får du bort en cm passar en dörrkarm med mått 21 på höjden. Du kan bygga ut med en bräda på var sida så blir en 8x21 dörr bra. Du kanske får dölja med lite bredare foder beroende på hur väggarna ser ut ( om du inte vill spackla och måla eller tapetsera om väggarna).
20160319_181642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Njae. Ingen bräda vad jag kan se eller förstå. Mätte om nu och hamnade på 207 cm högt och 85 brett. Vad skulle du ha gjort?
 
  • Gilla
lars06
  • Laddar…
S
Du kan säkert ta bort beklädnaden i dörröppningen (gipset eller vad det nu kan vara) och vinna de de där centimetrarna både på höjden och bredden.
Annars är ju ett alternativ med en smalare dörr. Då får du fästa en regel i väggen som du skruvar karmen i. Och som sagts tidigare bredare foder.

Annars, om du inte har behov av en slagtröskel för ljudet skull så kan du ju kapa karmen i nederkanten. Eftersom ditt golv inte har en skarv i dörröppningen menar jag.
 
Finns långa karmskruv att köpa det håller till en innerdörr men du får kapa karmen eller höja hålet minst 2 cm lite beroende på karm.
 
Storleken på dörren har minimal betydelse. Vi måste bara ha en dörr primärt för mörklläggning och förhoppningsvis få till en hyfsad ljudisolering på köpet då vi får tillskott i sommar.

Vad jag inte riktigt kommer i mål med från de svaren jag fått är huruvida jag skulle kunna få till karm och dörr med de måtten jag har? Jag vill ju undvika att "ta fram" "kapa" eller "utvidga".

Precis fråga: Skulle jag kunna göra som så att jag minskar bredden genom att dra fast en bräda i ena sidan, så att total bredd då blir 80 cm. När jag då har ett hål som är 207x80 - Kan jag då köpa karm 8x20 och dörr 8x20? (Jag är som sagt inte tillräckligt berest för att veta vad som passar med vad. Tyvärr.
 
Ja, minska bredden på öppningen ca 2,5 cm på båda sidor för att kunna dölja det snyggt med foder.

Köp 210-karmsidor med 80-överstycke och be bygghandeln hyvla bort övre delen av överstycket (det ger dig 1 cm ungefär). Kapa sedan karmsidorna med lika mycket i varje ände, så att de passar öppningen. Skruva fast karmsidorna i överstycket och montera hela paketet i öppningen, med tröskeln på plats i nederkant som distans.

Dörren kommer du förmodligen behöva kapa lite grann för att den ska gå in.
 
Redigerat:
Du behöver inte minska bredden på hålet det kommer bli en glipa på ca 3 cm på varje sida det täcker du med fodret utan problem men köp lite längre karmskruv.
 
Om jag förstår logiken rätt här så innebär det att man inte behöver kapa i dörren om man kapar i både topp och botten på karmsidorna?

Ett annat problem är ju att dörrhålets totala djup är 14 cm. Det känns som att det ställer till med problem, eller har jag fel då?
 
Redigerat:
Kapa inget i karmen. Skapar bara extra arbete o eventuellt problem. Köp 8x20 direkt i en bra bygghandel. Tex från Swedoors sortiment. Priset är detsamma fast de har förmodligen inte artiklarna hemma så de beställer till dig. Vill du ha exakta mått så beställer du specialbeställt. Kostar max 1000:- extra mot standard. Karmdjup kan du också välja själv upp till 148mm karmdjup.
 
Jag skulle köpt en vanlig 8*21 dörr kapat karm och troligtvis dörr nertill sen bygger man på med en smyg till rätt tjocklek och på med nya foder bör inte ta allt för många timmar även om man är amatör. Om man väljer en 8*20 dörr måste man troligtvis välja breda foder för att täcka för glipan vilket jag visserligen gillar men det beror ju om det passar in i övrigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Incitus
  • Laddar…
Jag uppfattar att TS vill ha så lite anpassning som möjligt, det lättaste är att köpa en måttanpassad, det näst lättaste borde vara att köpa en 8x20 lite list runt om så behöver inget rivas eller kapas. Förmodligen inte hur någon av de som svarat skulle gjort, men minst jobb och lättas att genomföra.
 
Finns ju 7x20 dörrar också. Inte helt ovanligt i äldre hus.
 
8x21 dörr är ju ett standardmått. 2 cm på vardera sida täcker du ju med foder eller smyglist. Du kapar sedan bara dörren på höjden i nederkant. (blad och karmsidostycken). Alt. är att beställa dörren efter dina mått. Kostar inte så mycket som man kan tro.
 
Michal Pogorzelski skrev:
Kapa inget i karmen. Skapar bara extra arbete o eventuellt problem. Köp 8x20 direkt i en bra bygghandel. Tex från Swedoors sortiment. Priset är detsamma fast de har förmodligen inte artiklarna hemma så de beställer till dig. Vill du ha exakta mått så beställer du specialbeställt. Kostar max 1000:- extra mot standard. Karmdjup kan du också välja själv upp till 148mm karmdjup.
Om hålet är 2070 och karmen är 1990 blir det 80 mm glipa som ska täckas med foder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.