Hej -- vi står i begrepp att bygga ett garage, för en bil plus förvaring av däck, cyklar, gräsklippare och annat som man brukar ha i garage.

Eftersom vårt hus är putsat (suterrängvåning i sten, övervåning i trästomme fast putsad fasad) så tänker vi oss ett putsat garage, för att harmonisera. Min första tanke var då att bygga i lättbetongblock av något slag. Hur tjocka block är då lämpligt? 19 cm verkar vara en vanlig tjocklek i handeln.

Men, sådana block isolerar förstås sämre än en trästomme med 95 eller t o m 195 mm isolering. Vilket ledde mig in på funderingen varför isoleringsförmågan är relevant överhuvudtaget i ett ouppvärmt garage? Vi bor utanför Stockholm, och om utomhustemperaturen är säg -10 grader under flera dagar, kan då ett isolerat men ouppvärmt garage hålla högre temperatur under hela den tiden? Och är det eftersträvansvärt? Det skall inte vara ett arbetsutrymme, utan som sagt enbart förvaring. Vårt garage blir fristående och som minst 25 m2 om vi bygger som Attefallshus (kan bli nödvändigt pga bygglovsbestämmelser), annars något större, säg 30-35 m2.

Alla tips på bra betongblock, och/eller förklaringar av varför isolering är bra (alt. inte viktigt) mottages tacksamt!
 
Det finns massvis med nybyggda garage i trä utan isolering. Temperaturen inne följer utetemperaturen med någon fördröjning. Det finns ingen anledning att isolera annars än inbillad komfort.
 
Öhm, du kan inte bygga garage som attefall........
 
xdigger skrev:
Öhm, du kan inte bygga garage som attefall........
Öhhm. Klart man kan. Finns färdiga lösningar att köpa tom.
 
Snailman
Oisolerat så följer det utetempraturen, alltså vid snabbt fall av temperaturen så blir det kondens på tex verktyg och därmed rost. Så av mina sex garage (två dubbelgarage) så är alla isolerade.

Det räcker alltså att isolera för att få den effekten, man måste inte ha uppvärmning.

Ett av dem har än så länge bara 45 isolering i väggarna och inget i taket ,och det verkar räcka, så det behöver inte vara så värst isolerat för att få den effekten.
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Oisolerat så följer det utetempraturen, alltså vid snabbt fall av temperaturen så blir det kondens på tex verktyg och därmed rost. Så av mina sex garage (två dubbelgarage) så är alla isolerade.

Det räcker alltså att isolera för att få den effekten, man måste inte ha uppvärmning.
Det förstår jag inte. Vid snabb temperaturfall (ute) så följer ju innetemperaturen efter men med en viss tidsfördröjning. Det betyder ju att verktygen inne är varmare än utetemperaturen. Hur kan det bli kondens på verktygen då?
 
Jag haft ett helt oisolerat uthus i trä och där fanns det ingen rost på verktygen.
 
Snailman
Thomas_Blekinge skrev:
Det förstår jag inte. Vid snabb temperaturfall (ute) så följer ju innetemperaturen efter men med en viss tidsfördröjning. Det betyder ju att verktygen inne är varmare än utetemperaturen. Hur kan det bli kondens på verktygen då?
Varm luft kan innehålla mer fukt än kallare luft, så beroende på ventilationen så ska ju fukt överskottet ta vägen någonstans.

Sen om det är kallt i garaget och varmare fuktig luft kommer in och verktygen är kalla.
 
Redigerat:
De som har glasögon vet att det inte är när man går från varmt till kallt som man får imma på dem, utan när man går från kallt till varmt.

Med det sagt, ett garage utsätts för bägge dessa scenarion, givetvis. Men... Ute i föräldrarnas stuga så förvaras verktyg i en helt oisolerad (snarare oerhört välventilerad) gammal sjöbod och det verkar funka fint.
 
stefancrs skrev:
De som har glasögon vet att det inte är när man går från varmt till kallt som man får imma på dem, utan när man går från kallt till varmt.

Med det sagt, ett garage utsätts för bägge dessa scenarion, givetvis. Men... Ute i föräldrarnas stuga så förvaras verktyg i en helt oisolerad (snarare oerhört välventilerad) gammal sjöbod och det verkar funka fint.
Jo, Stefan, det är såhär: Går du med kalla glasögon i ett varmt rum så är glasögonen kallare än rumstemperaturen och rummets luftfuktighet kondeserar på de kalla glasögonon. Samma som får ett kallt ölglas att imma igen. Men faller temperaturen ute hastigt så är verktygen inne varmare än den kalla uteluften och då kan ingen fukt kondensera på verktygen.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jo, Stefan, det är såhär: Går du med kalla glasögon i ett varmt rum så är glasögonen kallare än rumstemperaturen och rummets luftfuktighet kondeserar på de kalla glasögonon. Samma som får ett kallt ölglas att imma igen. Men faller temperaturen ute hastigt så är verktygen inne varmare än den kalla uteluften och då kan ingen fukt kondensera på verktygen.
Precis, exakt vad jag menade. Du behöver inte ta dig en konstig ton när du håller med mig :)

Men ett garage värms givetvis upp lika ofta som det kyls ner. Därför utsätts det för bägge situationerna.
 
Det viktigaste att fundera på är väl om man vill kunna förvara saker frostfritt eller inte.
Vill man t ex kunna förvara färg (vattenbaserad) så måste det vara frostfritt.

Sedan kan man fundera över om man själv eller framtida ägare/köpare skulle kunna tänkas behöva/vilja ha det uppvärmt.

Det behövs inte mkt isolering för att det ska hålla sig i stort sett frostfritt. Med en oisolerad platta mot mark, men med isolering runt om och någon meter ner och ut så bör det fungera som "golvvärme light" under vintern.
 
Förlåt förlåt...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.