Behöver man limma cellplasten i falsen?
 
Det har jag inte gjort i alla fall..
Det blir så tätt och fint ändå - dock inte lufttätt, fast det behövs ju knappast..
 
Hejsan !

Jag har använt mig av oljehärdad masonite. Det har fungerat perfekt. Eftersom jag har har ett gammalt hus med större regelavstånd än cc-60 så fick jag köpa 240x120 cm skivor och såga till dem själv. Annars kan man använda sig utav trossbottenboard. Färdiga skivor som har standardmått. Var i kontakt med Masonite om det var okej att använda oljehärdad masonite och fick till svar att det fungerar alldeles utmärkt. Om man kortlat så håller de att gå på, garanterat !!! Tidigare hade jag bara ytved som trossbotten. Har iofs fungerat i 78 år utan problem men skall man ändå isolera om golvet är det väl lika bra att byta.

Mvh / Niclas
 
  • Gilla
Dennis Karlsson3
  • Laddar…
B
Gullfiber har en fin trossbottenskiva(fasadskivan) Den är lättare att få tätt i skarvarna än cellplast och dessutom inte brandfarlig. Cellplast är extremt giftigt om det börjar brinna och borde förbjudas.
 
Fasadskivan är bra den med ja.. Fast jag tycker definitivt inte att den är lättare att få tätt i skarvarna. Du lade märke till att jag skrev "falsad/spontad" väl.. Den är busenkel att få perfekta skarvar med..

Sedan får man ju väga risken för att branden startar nere i en sluten krypgrund mot vinsten med mindre fukt i bjälklaget.. Om man tittar på vad som orsakar mest skador i krypgrunder gissar jag att fukt är mer frekvent förekommande än brand. ;)
Visst, fukt är inte dödande som en brand kan vara, men å andra sidan tycker jag risken för brand nere i grunden känns rätt liten..
 
Kan ha varit slarvig huvudräkning av mig i skrivandets hetta

mattiasp skrev:
Borde inte bredden vara 550 mm? Om man reglar "normalt" blir ju avståndet mellan reglarna 600-45=555 mm
 
B
Jag har inte sagt att branden ska börja nere i krypgrunden(om man inte har en himla otur att tex luftavfuktare exploderar). En brand kan mycket väl starta i bjälklagret eller någon annanstans och då är cellplasten giftig. Boverket har varnat för cellplast i hus. Även om skivorna är falsade så måste dem passa exakt, minsta lilla springa och ett kallras är ett faktum.Du ska inte blanda ihop äpple och päron. Vilseled inte byggare att använda fel material!

/ Byggnadsingenjör
 
Vad tror ni om plåt?
 
bo skrev:
Jag har inte sagt att branden ska börja nere i krypgrunden(om man inte har en himla otur att tex luftavfuktare exploderar). En brand kan mycket väl starta i bjälklagret eller någon annanstans och då är cellplasten giftig. Boverket har varnat för cellplast i hus. Även om skivorna är falsade så måste dem passa exakt, minsta lilla springa och ett kallras är ett faktum.Du ska inte blanda ihop äpple och päron. Vilseled inte byggare att använda fel material!

/ Byggnadsingenjör

Vad tror du jag har för intresse i att försöka "vilseleda" byggare...???

Läs lite på de här länkarna..
Eller menar du att det är en stor vilseledandekomplott på gång..

http://www.viivilla.se/sitemap/sitemap/blindbotten?v=2
http://www.thermisol.se/pdf/golv_isoleralatt_okt02.pdf#search="blindbotten cellplast"
http://www.traguiden.se/templates/PopUp/Common.asp?id=2281

Tror nog det finns en del ingenjörer även på tidningen/tillverkaren/branschorganisationen i länkarna ovan. ;)

Jag ifrågasätter nästan om du är byggnadsingenjör eftersom du talar om att det skulle uppstå köldbryggor vid minsta glapp i falsen... Öhh, cellplasten ligger tvärs bjälklaget som är insolerat med kanske 200-250mm. isolering, ingen vidare stor risk för kallras då eller... Dessutom blir det inga glapp i skarvarna..
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Detta är en mycket gammal tråd men jag undrar om mössen tycker om cellplastskivorna (S80)?
 
Fogskum knaprar de på iallafall
 
Gammal väckt tråd men musfrågan är intressant och jag kan svaret på den.

Möss ÄLSKAR cellplast. Finns inget bättre material att bygga gångar i. Myror också förresten. Fast mössen bökar runt friskt i vanlig isolering också. Plyuretanskum (2-komponent) är de inte alls lika intresserade av.
 
Jag "röstar" definitivt för Byggmax trossbottenskiva, som är utförd i fibercement. Den är lätt att montera och bryta av i lagoma storlekar, om det behövs. Den luktar lite lut först. Och verkar konstigt mjuk. Men sedan efterhärdar den i utomhusluften, och blir hård som en tegelpanna. Enda nackdelen är att den är svår att hitta i varuhuset och är ofta slut. Då får man ta masonit istället som är beprövad och går lika bra. Ingetdera materialen är väl särskilt eldfängda. Med vänlig hälsning; PerOF
 
Läs denna sida så får ni mycket bra info om olika lösningar. http://www.lfs-web.se/olampliga krypgrundsatgarder.htm

Cellplast eller andra fukttäta lösningar på undersidan av hela bjälklaget till exempel stänger in golvbjälkarna och låter inte fukt avges därifrån vilket ger en riskkonstruktion.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
P PerOF skrev:
Jag "röstar" definitivt för Byggmax trossbottenskiva, som är utförd i fibercement. Den är lätt att montera och bryta av i lagoma storlekar, om det behövs. Den luktar lite lut först. Och verkar konstigt mjuk. Men sedan efterhärdar den i utomhusluften, och blir hård som en tegelpanna. Enda nackdelen är att den är svår att hitta i varuhuset och är ofta slut. Då får man ta masonit istället som är beprövad och går lika bra. Ingetdera materialen är väl särskilt eldfängda. Med vänlig hälsning; PerOF
Fibercementskiva
P PerOF skrev:
Jag "röstar" definitivt för Byggmax trossbottenskiva, som är utförd i fibercement. Den är lätt att montera och bryta av i lagoma storlekar, om det behövs. Den luktar lite lut först. Och verkar konstigt mjuk. Men sedan efterhärdar den i utomhusluften, och blir hård som en tegelpanna. Enda nackdelen är att den är svår att hitta i varuhuset och är ofta slut. Då får man ta masonit istället som är beprövad och går lika bra. Ingetdera materialen är väl särskilt eldfängda. Med vänlig hälsning; PerOF
Fibercementskiva brinner knappast, träfiberskiva brinner explositionsartat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.