Kan någon verifiera eller ännu hellre avfärda den information som ibland dyker upp angående jordvärme, nämligen att det bildas sk permafrost runt de nergrävda slangarna.
Marklagret blir "vågigt", jorden skadas (utarmas) och blir därmed obrukbar. Är det så?????????
Vi har 6000 kvm tomt och enligt "expert" är den mycket lämplig för just jordvärme.
 
jo, tyvärr ???
Min man pratade med vår kvalitetsansvariga om detta.
och han sa precis som du nämner att det blir permafrost.
Så vi ska borra för bergvärme istället.
Lycka till !!
 
Japp, har bekanta som har det problemet... Hur vågigt det blir beror nog på hur djupt man lägger slangen.
 
Hej hallå igen! Kan du berätta mer om hur dina bekanta gjort.
Hur djupt dom grävt, mellanrum mellan slangarna...
Innebär den sk permafrosten att marken ovanför blir förstörd och inte går att få tex gräs att växa på...eller vad händer?????? Blir det "bara" vågigt?
 
Är på intet sätt speciellt kunnig på detta, men har försökt ta reda på samma sak.
Vad jag förstått spelar markens beskaffenhet stor roll för hur det fungerar. Är jordlagret ovan berg för tunt är det inte bra, likaså kan lerjord med dålig genomsläpplighet leda till försämrad effekt för systemet. Om det innebär permafrost vet jag inte. Frågan om lerjord tog jag upp med en värmepumpsleverantör. "Är ni osäkra kan ni ju lägga ner en längre slinga" blev svaret. Vilket jag tolkade som att leran SKULLE kunna innebära problem.
Nu valde vi fjärrvärme istället, men efter att fjärrvärmeleverantören hoppat av i ett MYCKET sent skede så blir det nog bergvärme... Huset är byggt utan tanke på frånluftsvärmepump så IVT 495 Twin hade inte varit funkis i alla fall :-/
 
Jag skulle ha svarat för länge sen, men det tar sin tid att gräva i gamla filer.

Du kan hämta hem en rapport om markvärme från www.swedgeo.se (Statens geotekniska institut) på: http://www.swedgeo.se/effektivare-elanvändning/index.html (klicka på "Nulägesbeskrivningen" längre ner på sidan) men observera att filen är 3,9 mb stor. Direktlänk: http://www.swedgeo.se/publikationer/Varia/pdf/SGI-V511.pdf

Där beskrivs tekniken utförligt och objektivt. Anläggningen ska vara rätt dimensionerad och det är viktigt att man tar hänsyn till vilken jordart slangarna grävs ner i. Att påstå att det alltid blir permafrost och sättningar stämmer inte med den kunskap som finns inom området. Men rätt dimensionering är verkligen a och o.

Jag tror att myten att det alltid blir sättningar också kan komma från det faktum att marken grävts upp ordentligt vid slangdragningen och det kan i sig ge sättningar en tid efteråt.
 
Margareta skrev:
Hej hallå igen!  Kan du berätta mer om hur dina bekanta gjort.
Hur djupt dom grävt, mellanrum mellan slangarna...
Innebär den sk permafrosten att marken ovanför blir förstörd och inte går att få tex gräs att växa på...eller vad händer?????? Blir det "bara" vågigt?
Systemet installerades i slutet av 80-talet... marken var lera med ca 8 meter ner till berg, vet inte hur djupt slingorna placerades. Växtligheten var det inget fel på men vågorna som bildades var på vårkanden upp till 40 cm höga... Personligen skulle jag aldrig satsa på jordvärme efter att ha sett detta. De har nu, i samband med att de bytt själva pannan, borrat ett bergvärmehål istället.
 
BoD skrev:
Jag tror att myten att det alltid blir sättningar också kan komma från det faktum att marken grävts upp ordentligt vid slangdragningen och det kan i sig ge sättningar en tid efteråt.
Om man räknar 18 år som en tid efteråt så stämmer det...
 
Du missade det lilla ordet "kan"... Jag skrev inte ATT det beror på det utan att det kan vara en orsak eftersom sättningarna vanligtvis uppträder året efter installationen.
 
ymca skrev:
marken var lera med ca 8 meter ner till berg
Exakt samma förhållanden som vi skulle haft. Känns rätt för oss att ha skrotat jordvärmen då :D
Vill dock påpeka att jag känner till tomter på andra ställen som klarat sig utan problem med jordslingorna...

Tillägg: Har ingen aning om deras markförhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.