Hej. Vi är i stånd att köpa ett hus där skorstenen är byggd 1959. En vedeldad panna finns till denna. Dock har pannan inte använts på 10-15 år då paret som bott där vart skröpliga.

Nu till min fråga. Vad kan det (om det nu är något) vara för fel på pannan och skorstenen när den inte använts på så länge? Kan det dra iväg i kostnader? Pannan är fungerande men rökkanaler och provtryckning har ej gjorts.

Tack på förhand. Mvh joakim
 
Sätt in bergvärme / luft/vattenpump så kan ni riva ut gamma dyngan å fjöla av ;)
 
Svårt att svara på om man inte sett prylarna. Har skorstenen varit vädersäkrad? Är översta delen på skorstenen ok i fogarna? Är pannan vattenmantlad (rostrisk osv)? Vad är det för panna?

Gör en besiktning via sotaren. Då kollar han allt, filmar kanalen/kanalerna och provtrycktes. Kostar i det stora hela inte så mycket.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vår skorsten är byggd -33, och hade inte eldats i på 10-15 år när vi köpte huset. Det enda vi behövde göra var att rensa bort gamla fågelbon för att få godkänt att elda.

Jag skulle nog utgått från att skorstenen är ok, och sett till att det finns en besiktningsklausul i kontraktet. Ta sedan in sotarn efter köp.
 
Frågan är ju om ni har tänkt göra en kort- eller långsiktig lösning?
Har ni för avsikt att fortsätta elda med ved?
Skorstenar går normalt att få i skick ganska billigt. T.ex. kan man montera ett insatsrör.
 
Det behöver inte vara något fel alls, men det kan också vara alla fel i världen..

Nu när ni vet att den inte varit i bruk på länge så kan ni ju köra en provtryckning, har för mig att det kostar från 1500 och uppåt men i trakten kring 2000 kr (men det är ju lätt att kolla med närmsta "expert").

Det minsta ni ska göra är väl att se till att det är sotat ordentligt innan ni provar elda (om de inte använt den på stadig basis så kan de ju ha haft längre intervall mellan sotningar osv ..

Kolla av om det är sprickor i fogar/mur/puts.. utvändigt o invändigt så att säga.. mörka fläckar/sot inne kring spis/tak.. kolla om tapeterna släppt längs murstock/närliggande område.. det är bra att ha koll, det behöver inte betyda att nått är fel för att nått av det jag nämnde.. finns! Men det kan påvisa lite hur de eldat tidigare.. har tapeten släppt har området varit för varmt nån/flera gånger.. är det mycket sot i taket kanske draget har varit/är kasst.. sprickor i fogar är ganska normalt, men ska ju hållas koll på och åtgärdas som vanligt underhåll..

Skickar med några länkar:
- Sotning http://www.sotarna.com/sotning.html
- Lite info om "skorstenar o köpa hus" http://www.kopa-hus.se/sotarenpetri.html
- Prisindikation på glidgjutning http://www.renovera-skorsten.se/pris-pa-renovera-skorsten/

Sådant som skulle kunna dra iväg kostnadsmässigt är om man vill mura om hela skorstenen så att säga. Det tar ju tid och kräver att man tar sig igenom alla lager på huset.. dvs sovrum osv kan bli lidande när "väggar/murstenssida" försvinner. Men så illa är det mycket sällan! Måste man mura om nått, brukar det vara främst utvändigt som är mest "drabbat"..

Jag är ingen expert, men hoppas ni fick lite tankar o info iaf :)
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.