Jag skall ha en liten IR-sändare som kommer att hamna ganska mitt på det vita taket.
Eftersom sändaren är svart funderar jag nu på om det finns vit målarfärg som släpper igenom infrarött ljus och som jag därmed skulle kunna måla sändaren med?
 
Menar du IR-sändare typ som sitter i fjärrkontroller? Sådana har en lysdiod på typiskt 940 nm vilket är strax utanför synligt ljus. Det innebär att vit färg kommer att vara "vit" även för IR-signalen och det kommer att blockera den.

Men däremot kan du förmodligen täcka över den med frostat glas eller plast som upplevs någorlunda vitt. Runda LED-lampor som ska ersätta glödlampor brukar ha en ett plastglob av sådant material för att få ett mjukt diffust ljus. Slakta en sådan.
 
Stort tack, skall testa det.

Det är en sån här (det är tänkt att den skall kunna skicka signaler till tv:n):

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fäll in den i en vit kopplingsdosa
 
PeterStrandberg skrev:
Fäll in den i en vit kopplingsdosa
Men funkar det med ett vanligt doslock då eller är det frostat glas eller plast som f91jsw som gäller?
 
Ska du styra en tv i ett annat rum?
Varför hamnar mottagaren i taket?
Har du bilder?
 
Nä alltså borra ett hål för mottagaren/sändaren menar jag :)
 
PeterStrandberg skrev:
Nä alltså borra ett hål för mottagaren/sändaren menar jag :)
Jag vad tänkt mig att låta IR-sändaren precis sticka ut lite från just ett doslock, men den lär ju lysa som en ful svart fläck i taket och det var därför jag funderade på om den gick att göra vit på något sätt 😊.

Egentligen skulle den suttit på en brun balk, men det blev fel med rören och finns nu inte längre någon plats för kabeln till denna (det behövs en knx-bus och de är ju ganska tjocka).
 
Peter2400 skrev:
Ska du styra en tv i ett annat rum?
Varför hamnar mottagaren i taket?
Har du bilder?
Jag har tänkt att knx-systemet skall kunna sätta tv:n i stand-by, eller automatiskt slå på nyheterna på morgonen (typ samma tid som jag kvällen innan trycker in som min "vakna-tid" efter vilken ljuständningen, musik, jalusier, handdukstork, mm anpassas).
 
PeterStrandberg skrev:
Kanske ett förhöjt doslock eller ett med kabelutgång kan få det att se mer ut som om det vore tänkt så?


Http://shop.etman.se/category/28

[länk]
Bra idéer, skall fundera på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.